• Freaky Starsprinkle

Snabba svar tack..Kattungen diar inte! Hjälp!

Min lilla Stina fick ungar nu ikväll.
    två styckna varav den andra inte levde.
    Men den första föddes för en timme sedan och har fortfarande inte lyckats dia/tutta.
    Jag har visat den till Stinas tuttar flera flera gånger,men det händer ingenting.
    Vad ska jag göra?
    Jag börjar bli orolig!!

Och en fråga till.
    Finns det chans att det kommer fler ungar?
    Jag har nämligen ingen aning om hur lång tid en kattförlossning kan ta.
    Den 1a och den 2a ungen föddes med 10 min mellanrum men nu verkar det inte hända mer.

Svara snabbt är ni snäll//HellA

• Svar på tråden Snabba svar tack..Kattungen diar inte! Hjälp!
  • minikiwi

du kan ringa en veterinärmottagning för dom har säkert jour nu på kvällen och fråga dom. Vill så gärna hjälpa dig men jag vet inte några bra råd.
    Visar mamman intresse för ungen?

Sök på eniro efter veterinärmottagningar så ska du se att det finns nån som kan hjälpa dig.

• Wren

distriktsvetrinärerna har telefonjour, ring dem och hör efter.

• Freaky Starsprinkle

jag söker o söker,men de ställen jag ringt till tar bara emot samtal om akut sjuka djur!
    Fan,jag är så orolig för stackaren.

• Freaky Starsprinkle

hittar inget..hjälp mig gärna med ett direkt nummer!

• minikiwi

säg att du har ett sjukt djur för det har du. dom kommer inte att neka dig till ett samtal när du väl får tala med en veterinär. för lite medkänsla ska dom ha annars är dom inte riktiga.

• minikiwi

0511 - 275 00
    går till blå stjärnan i skara och där kan du få nr till akuten. annars ring ett katthem dom borde kunna hjälpa dig

• Freaky Starsprinkle

okej,jag provar det! tack!

• sallybuse

Kan du inte ringa till djursjukhuset där du bor.Dom bör ju kunna hjälpa dig.

• CTMT

Regionssjukhuset Strömsholm tel: 0220-458 00
    Djursjukhuset Bagarmossen tel: 08-505 303 00 Dygnet Runt
    Läckeby djursjukhus tel: 0480-429700
    Universitetsdjursjukhuset tel: 018-67 26 80

Alla dessa har jourtelefon dygnet runt.

Ring snarast så lille kattungen kan få hjälp och så du kan undersöka om det kommer fler ungar.

Lycka till!

• Wren

är inte en (ev) pågående förlossning akut då?

mina ungar (ja eller min katts ungar så) föddes under en hel natt, och det var ena ganska lång paus mellan 3an och 4an. i alla fall över en timma.

• minikiwi

håller verkligen tummarna för er!

har sett att dom har dianappflaskor till smådjur och katt på apoteket ifall du måste ge ersättning

• minikiwi

Hur har det gått? Kom det fler kattungar under natten?

• Helle89

Vet inte om det är aktuellt nu men:

Det kan ta upp till 24 timmar mellan första och sista kattungen. Men om man misstänker att det finns någon kvar och det har gått mer än 24 timmar så måste man åka in...
    Angående att kattungarna inte diar så skulle jag råda dig att koka upp vatten och lägga i lite druvsocker och ge dom. Det kan göra dom lite piggare så att de blir mer aktiva och diar själva... Prova det innan du går på ersättning. Om det inte funkar så finns det speciella flaskor som man kan ge kattungarna ersättning med (finns på apoteket har jag för mig).

Mamma är kattuppfödare, så lite koll har jag.

Lycka till och hoppas att jag kunde vara till hjälp.

• Havanna82

Vad väger ungarna? Om dom har bra vikter och verkar pigga så skulle jag ha lite is i magen och avvakta. Det kan ju ta några timmar innan diandet kommer igång. Man ska inte vara för snabb att börja handmata, då ungarna förlorar så mycket av den viktiga råmjölken.

Är ungarna små, kalla och slöa kan de tappa sugförmågan och då kan det vara svårt att både få dom att äta från mamman och att mata dom.

Så håll varmt i boet!!

• Jumsan83

men brors tjejs katt fick ungar igår och första var död kom en till i morse som oxå var död men dom åkte till vetrinären för att kolla om alla var ute men fanns en 3dje katt unge som dom fick ta ut via operation och den levde så jag hoppas att du får kattungen att dia..

lycka till

Svar på tråden Snabba svar tack..Kattungen diar inte! Hjälp!