• Lilla Mymlan

kaninen har plötsligt börjat kissa på golvet

Hur gör jag nu?

Har en hankanin, kasterad, lite på 1 år.
    Han har varit helt rumsren men nu plötsligt har han fått för sig att köket är hans toa, han bajsar överallt där och kissar på ett ställe. Han fortsätter att kissa där även om jag gnuggat och städat för att få bort all lukt.

Det är så tröttsamt, vad kan detta bero på?

Är det en slags protest? Senaste månaden har jag haft massor på jobbet och inte gett honom riktigt lika mycket uppmärksamhet som innan, känner han sig bortglömd?

Hjälp...

• Svar på tråden kaninen har plötsligt börjat kissa på golvet
  • Leoella

Jag hade det problemet med en kanin förut. Problemet uppkom när kaninen i princip "bodde" i köket - buren var ren, men golvet blev toalett (speciellt vissa hörn). Jag fick för mig att kaninen helt enkelt ville ha det rent i "boet" och därför kissade på andra platser.

Ett tips jag läst om (men inte provade då) är att ställa in någon/några extra lådor med strö (kattsand eller spån) på ytterligare några ställen på golvet; kanske i de hörn där kaninen börjat kissa.

Jag tro inte kaniner tänker i termer av att känna sig bortglömda. Däremot har de ju visst revirtänkande och är inte så rumsrena alltid.

• Lilla Mymlan

okej...dock bättre igår då han fick mer uppmärksamhet. men det kan ligga nåt i det du säger...

Svar på tråden kaninen har plötsligt börjat kissa på golvet