• Trinity78

IVF i Kronobergs län

Nån som har gjort IVF i Kronobergs län? Vet ni om och i så fall vad det finns för bestämmelser? Det varierar ju från landsting till landsting. Det jag mest är intresserad av är om det finns en BMI-gräns.

Allt, allt, allt kommer till den som vågar vara rädd
  • Svar på tråden IVF i Kronobergs län
  • Kardyl

Det går inte att göra själva IVF- behandlingen i kronoberg utan du får en remiss till Malmö om du inte betalar privat. Vänd dig till KK på CLV så gör de en utredning.Deras standard för att skicka remiss är ett BMI på runt 30.  När du är utredd o om de anser att ni behöver IVF så får ni 3 försök landstingsfinansierade. Väntetiden från det att remissen är skickad till början av behandling är ca 6 månader. Lycka till!!

• SMS

Trinity78; Det stämmer att BMI gränsen är 30 men det behöver inte vara det. Det är beroende på vad du nu väger o har för bmi, ibland begär de att man bara går ner 10 % av sin vikt. Håller ni på med utredning till att börja fertilitelsbehandling elr? Här i själva Kronoberg har de inga bestämmelser utan de har riktlinjer på den klini ni ska på. Kontakta dem isåfall och fråga hur mkt du måste ner med tankte på vad du väger o längd. Själv låg jag på ett BMI på ca 34 o fick gå ner till ett på 30 för att nu ska få komma ner o påbörja det. Lycka till. Kram

• Trinity78
    SMS skrev 2008-08-21 01:57:25 följande:
    Trinity78; Det stämmer att BMI gränsen är 30 men det behöver inte vara det. Det är beroende på vad du nu väger o har för bmi, ibland begär de att man bara går ner 10 % av sin vikt. Håller ni på med utredning till att börja fertilitelsbehandling elr? Här i själva Kronoberg har de inga bestämmelser utan de har riktlinjer på den klini ni ska på. Kontakta dem isåfall och fråga hur mkt du måste ner med tankte på vad du väger o längd. Själv låg jag på ett BMI på ca 34 o fick gå ner till ett på 30 för att nu ska få komma ner o påbörja det. Lycka till. Kram
    Grattis Jag har BMI 27 och var lite orolig eftersom det ju är över överviktsgränsen. Jag kämpar på för att bli normalviktig. Skönt att veta att det inte borde vara några större problem då.
    Allt, allt, allt kommer till den som vågar vara rädd
  • SMS

Med ditt Bmi så ska det inte blir ngt problem enl riktlinjerna på den kliniken jag är på iallafall. Hur långt har ni kommit i utrednigen o påbörjan till klinik m,m. Iallafall lycka till. Kram

Svar på tråden IVF i Kronobergs län