• mammas skatt

Någon som arbetar som inköpare? Läkemedelskonsulent? Andra tips på yrken?

Jag är en av många sjuksköterskor som ledsnat på mitt jobb och mina arbetsförhållanden så jag går och grubblar så mina små grå blir överhettade över vad man ska hitta på annars..

Jag har varit inne på många olilka banor, Läkemedelskonsulent, inköpare, ingenjör, etc etc..

Nu undrar jag, ni som arbetar som inköpare, vad har ni för utbildning? Funderar på en KY-utbildning men dom är inte så lätta att finna? Har ni några rekommendationer för vilken väg man ska gå? Och framförallt, tycker ni ert jobb är roligt och givande??? Hur ser det ut lönemässigt och arbetstidsmässigt??

Ni som arbetar som lkmkonsulenter, vilken väg har ni tagit för att ta er dit? Är ju verkligen ingen lätt marknad att ta sig in på det där...

Jag vill ha ett jobb där jag, om jag vill och det passar mig i livet, kan sträva efter att klättra uppåt på karriärsstegen, OCH där man ser resultat i lönekuvertet med åren man jobbar.. I mitt nuvarande yrke kan jag glömma lönekuvertet och man kan bara röra sig sidleds... Dessutom vill jag ifrån offentliga sektorn och in på privata..

RÅD OCH TIPS???

Tim, mitt hjärta, mitt allt!
  • Svar på tråden Någon som arbetar som inköpare? Läkemedelskonsulent? Andra tips på yrken?
  • mammas skatt

ingen??? Känns ju helt hopplöst detta...

• Gnällspiken

Är du intresserad av att jobba med operativt inköpsarbete eller strategiskt?

Ingenjör finns det väldigt många inriktningar inom så det beror på vad du är intresserad av.

• mammas skatt

Ja det är ju det.. Jag har inte tillräckligt med kött på benen för att göra ett val då jag inte är insatt i och vet riktigt vad dom olika yrkena innebär. Vad är skillnaden mellan stratetisk och operativ inköpare? Är det som det låter att operativ åker runt mer? Du fattar ju vilken trög träskmark jag befinner mig i!! :-S

• nublu

Strategiska inköpare är de som tecknar avtal, utvärderar leverantörer osv alltså lägger upp strategin.

Operativt inköp handlar om att göra avrop alltså beställa hos de leverantörer som man har avtal med. dessutom leveransbevakning, koll på beställningspunkter och lagersaldon.

Jag har läst KY-utbildning, både produktionslogistik och inköp/försäljning. Problemet är att det är inte inköpskunnandet som värderas högst när man söker jobb utan branscherfarenhet. Trist!

• mammas skatt

Då är det mer strategisk inköpare jag varit inne på... Men vad arbetar du som nu då? Vart läste du KY utbildning?? Hur länge har du läst? Jag känner mig så uppgiven över allt detta..

• nublu

Jag har läst KY i Tranås och Nässjö, 2 + 1 år. Titta på www.ky.se, där finns KY-utbildningar. Hade jag kunnat backa bandet hade jag nog satsat på inköpsutbildningen i Norrköping se www.logistik.org (tror det är den adressen).

I dagsläget har jag egen nätbutik för att få arbetserfarenhet samtidigt som jag söker jobb. Jag jobbade som djurskötare tidigare.

Vill du jobba med strategiskt inköp är det en bra idé att komplettera inköpsstudierna med juridikkurser inom exempelvis handelsrätt.

• mammas skatt

Tack för tips! Alla tips emottages tacksamt!!!! Gärna fleeeeeeeeeer!

• hewa

Har arbetat som läkemedelskonsulent (knappt två år till för 5 år sedan). Själv är jag apotekare så jag hade det nog rätt glassigt eftersom jag slapp gå den sk lif-utbildningen (läkemedelsindustriföreningen). Vet inte hur det ser ut idag men då måste alla som inte var apotekare el. läkare/tandläkare gå utbildningen.

Många hade ingen utbildning inom hälsoområdet tidigare, flera var ekonomer, fd lärare, fd officerare, biomedicinare, naturvetare osv.

Grundlönen (ingångslönen, jag hann ju inte så långt innan jag lade av) är inte våldsamt bra. Men sen tillkommer tjänstebil, olika avtal beroende på företag. Bonusar och traktamenten.

I regel obetald övertid (det kan bli en hel del både kvällar och ibland helger). Mycket resor = mycket borta hemifrån, mycket hotellnätter.

Hyggligt lätt att avancera inom företaget (inom 2-3 år hade flera åtminstone där jag jobbade tagit ett kliv uppåt).

Mig passade inte arbetet. Tyckte jag hade för dåliga kunskaper inom det eknomiska (man har ju ett ansvar för sin produkt i sin region och det är försäljningsparametrar man mäts & bedöms på). Jag hade också väldigt svårt att stänga av eftersom jobbet var hemma (de flesta har kontor hemma och utgår därifrån). Blev mycket "jag ska bara..." om kvällarna. Alla bortanätter var jobbiga. Insåg detta för sent, tyvärr. Var på god väg att gå in i väggen fullständigt och lever ännu idag med sviterna.

Däremot vet jag andra som trivdes som fisken i vattnet så det beror nog helt på hur man är som person.

• mammas skatt

Hur kom du in på den marknaden? Jag har varit mycket intresserad av lkmkonsulent också! Men det är ju ett gissel att ta sig in på den marknaden! Vart hittar man lif-utbildningen?

• hewa

Då när jag började sökte de folk till massor av företag, var i princip bara att skicka in ansökningar, förr eller senare var det ju någon som nappade. En del körde sitt urval genom rekryteringsföretag, företaget jag jobbade för gjorde hela urvalet själva. Vi var väl 350-400 sökande till 25-30 platser. Tror jag hade en klar fördel av min utbildning men de går mycket på personlighet. Det gäller ju att klara av att sälja, då måste man kunna ta folk, läsa av folk, prata inför folk, ge ett säkert men inte överdrivet intryck.

Mina kollegor gick utbildningen först när de fått jobbet, företaget bekostade. Vet inte om man ens kan göra det själv. Kolla LIF:s hemsida, har inte adressen men det går säkert att googla på lif eller läkemedelsindustriföreningen.

• mammas skatt

Tack det ska jag göra! Ja du hade nog turen att vara ute på marknaden innan det blev sådan katastrof som det är nu. Jag vet MÅNGA inom sjukvården som vill in där.. Konkurrensen är vansinnig!!! Men men.. Det är ju bara att kämpa..

Svar på tråden Någon som arbetar som inköpare? Läkemedelskonsulent? Andra tips på yrken?