• Tuttan80

urinodling

Hej!
    I fredags var ja o tog en urinodling men det var ingen uvi, men fick svar på urinodlingen nu på morgonen det vissade "måttlig växt av grampositiv blandflora" så nu ska ja in nästa vecka o ta ett nytt urinprov! Vet någon vad detta betyder eller har haft samma?! är i vecka 17(16+4)
    Kram Linda

• Svar på tråden urinodling
  • Cinza

Vet inte exakt annat än att grampositiva är en typ av bakterie så grampositiv blandflora betyder att det är olika soeters bakterier i urinen och urinen ska vara steril.

• Cinza
    Svar på #2
    Det tror jag inte. Det är ju inte bra att gå med infektion när man är gravid så de vill nog bara kolla upp vad det är så du kan få rätt behandling. Är ingen expert dock, har bara läst 4 hp microbiologi så fråga din BM om du är orolig.
  • Tuttan80

pratade med dom nu imorse o hade varit någon fara så borde dom nog tycka att ja skulle komma upp med en gång men det räkte om ja kom upp nästa vecka någon gång o hon skulle skicka hem ett rör till mig så ja behövde inte änns komma in o hämta ett
    kram

• Louise1981

Grampositiv blandflora finns normalt på huden och det innebär alltså att urinen troligtvis blivit förorenad vid provtagningen. När detta sker får man helt enkelt bara ta ett nytt prov!

Jag tror inte att du behöver oroa dig. Urinen är ju normalt steril och den vanligaste orsaken till urinvägsinfektioner är gramnegativa bakterier som exempelvis E. coli (som finns i tarmen).

Svar på tråden urinodling