• Poppy Lee

Spackla före eller efter grundmålning?

Vill måla om ett gammalt bord som har några riktigt fula och djupa jack i skivan. Måste nog spackla för att få det snyggt, men undrar som frågan lyder om jag gör det före det att jag grundar eller efter?

Har försökt googla, men får bara upp dubbla bud överallt, och framför allt info om hur man gör med väggar och tapeter. Men det här är ju ett bord, hur göra? Hjälp!

• Svar på tråden Spackla före eller efter grundmålning?
  • AnnaGBG

Spackla innan. Annars kommer färgen du skall måla sedan suga ojämt eftersom spacklet suger mycket mer än på de ställen du målat.

• grodanboll85

man ska alltid spackla först å vänta till spacklet är helt torrt så fäster färgen mkt bättre å resultatet blir 1000 ggr bättre

• Poppy Lee

Aha, bra svar! När jag googlat detta dyker det upp många tips om att man ska grundmåla först, och sedan spackla, men jag tycker också att det låter konstigt.

Då gör jag som följer, i nedanstående ordning:

tvättar
    slipar
    shellackar (bordet fullt av onda kvistar)
    spacklar
    slipar över spacklet
    grundmålar
    målar 2 lager färg

Detta korrekt, eller?

• Hummelbummel

Det är olika beroende på om det är målat tidigare eller omålat.

Är bordet redan målat gör du som du skrev. Ibland kan man behöva spackla igen, efter grundmålningen, det är nämligen lättare att se om det blev helt jämnt efter en strykning. Är de djupa jack kan man också behöva spackla ett par gånger innan man slipar och målar, för spacklet sjunker in lite när det torkar. Lycka till!

• Poppy Lee

Hummel: aha, tack! Bordet är lackat sedan tidigare. Räknas det som "målat"?

Svar på tråden Spackla före eller efter grundmålning?