• La Lola

Goudaost? Vad räknas det som?

Jag anser mig ha riktigt bra koll på kostråden men Gouda-ost?
    Vad räknas det som?

På nätet när jag söker så finner jag detta: "Osten är halvhård, tillverkad av komjölk och har naturlig skorpa. Den lagras från några månader upp till två år eller mer."

Halvhård?

Min ost är tillverkad i Holland.

Är den ok att äta ur kostrådssynpunkt?

Har sökt här på FL oxå för svar men det var dåligt med det tyckte jag....

//3 år tog det - jag ska bli mamma igen
  • Svar på tråden Goudaost? Vad räknas det som?
  • Tusentand

den är ok att äta, det är ju en "hårdost" gjord på pastöriserad mjölk.

• Ellpi

Ja den räknar jag som hårdost.

Älskar M
  • La Lola

Varför står det då "halvhård"? O vad är halvhård eg?

• siamusen

Googlade lite och hittade att den kan vara bade pastöriserad ( den industritillverkade)och opastöriserad ( mer privata farmar). Den som säljs i Sverige lâr ju vara industritillverkad sa jag skulle äta den.

Grattis till graviditeten. Totalt missat att du ska ha en till

• La Lola
    siamusen skrev 2008-07-17 14:18:22 följande:
    Googlade lite och hittade att den kan vara bade pastöriserad ( den industritillverkade)och opastöriserad ( mer privata farmar). Den som säljs i Sverige lâr ju vara industritillverkad sa jag skulle äta den.Grattis till graviditeten. Totalt missat att du ska ha en till
    Ja att den är pastöriserad förutsätter jag för annars måste det stå på förpackningen o det gör det inte.
    Men ibland är ju inte pastöriserat ok när det gäller ost (tex dessertostar) så därför var jag tvungen att fråga.
  • La Lola
    siamusen skrev 2008-07-17 14:18:22 följande:
    Googlade lite och hittade att den kan vara bade pastöriserad ( den industritillverkade)och opastöriserad ( mer privata farmar). Den som säljs i Sverige lâr ju vara industritillverkad sa jag skulle äta den.Grattis till graviditeten. Totalt missat att du ska ha en till
    Glömde tacka.

Tack!
  • siamusen

La Lola skrev 2008-07-17 14:22:10 följande:

Ja att den är pastöriserad förutsätter jag för annars måste det stå på förpackningen o det gör det inte. Men ibland är ju inte pastöriserat ok när det gäller ost (tex dessertostar) så därför var jag tvungen att fråga.
    Ja, fast jag tror inte Gouda hör dit. Den är ju en annan kategori än Brie och hans kompisar tex. Här räknas inte Gouda som dessertost alls.
  • Ellpi

Slv avråder ju från mögel- och kittostar och gouda faller inte in under de kalorierna så mumsa på!

Älskar M
  • La Lola

Jag hakade bara upp mig på ordet "halvhård"...

Äh, jag vet dessutom att listeria är ovanligt så jag skulle hursomhelst käkat osten ändå.

• Ellpi
    Ellpi skrev 2008-07-17 14:24:23 följande:
    Slv avråder ju från mögel- och kittostar och gouda faller inte in under de kalorierna så mumsa på!
    Haha kalorierna jag menar såklart kaTEGOrierna. Det är bra la Lola! Fråga på du. Kul att svara på en av dina frågor för en gångs skull .
    Älskar M
  • listo

Gouda är ju "hyvelost", och det brukar kunna vara ett bra riktmärke. Hyvelost = hårdost, i alla fall när det gäller vanliga ostar i ostdisken.

DejaMoo: The feeling that you've heard this bull before
  • La Lola
    listoplisto skrev 2008-07-17 16:54:07 följande:
    Gouda är ju "hyvelost", och det brukar kunna vara ett bra riktmärke. Hyvelost = hårdost, i alla fall när det gäller vanliga ostar i ostdisken.
    Ja...men varför står det halvhård då?
    Retar mig på ordet. Räcka ut tungan
  • listo
    La Lola skrev 2008-07-17 16:55:40 följande:
    Ja...men varför står det halvhård då? Retar mig på ordet.
    För att du ska ha något att reta upp dig på
    Jag vet faktiskt inte... gouda är ju i regel inte lika hård som t.ex. prästost eller hushållsost, det kanske är så enkelt att man vill särskilja den litegrann bara.
    DejaMoo: The feeling that you've heard this bull before
  • La Lola
    listoplisto skrev 2008-07-17 16:57:04 följande:
    För att du ska ha något att reta upp dig på Jag vet faktiskt inte... gouda är ju i regel inte lika hård som t.ex. prästost eller hushållsost, det kanske är så enkelt att man vill särskilja den litegrann bara.
    Räcka ut tungan Flört

Ja.....kanske är det så enkelt.
  • smaragden

säjs det inte oxå att goudaosten är från belgien blue korna..som är så där feta för att man ger dem så mkt tillväkthormoner..så de inte ens kan stå eller gå eller föda kalvarna själva utan kejsarsnitt..

• flowerLowa
    La Lola skrev 2008-07-17 16:55:40 följande:
    Ja...men varför står det halvhård då? Retar mig på ordet.
    jobbar i chark och vi har även en ostdisk. kan tänka mej att de använder ordet "halvhård" endast för att beskriva konsistensen. I jämförelse med präst, herrgård och grevé t.ex. så är goudan ganska mjuk, det märker man defenitivt när man ska dela de stoooora ostarna i disken. de andra ostarna får jag använda först en kniv och sedan "ost-tråden" för att komma igenom medans goudan endast kräver en ostkniv som man enkelt utan ansträngning trycker igenom hela osten. Så jag håller med om begreppet "halvhård" men förstår även att det kan leda till lite förvirring när det gäller kostråd för gravida. Men du kan LUGNT äta din gouda ost!
    (¯`°?.¸♥ Gravid i v.16♥¸.?°´¯)
Svar på tråden Goudaost? Vad räknas det som?