• martina g

liten gravidmage,växer inte fostret som det ska?är orolig!

hej!
    är i v25 nu,och har en väldigt liten gravidmage.till och med läkare har kommenterat hur liten den är och ingen kan tro att jag är gravid i 6månaden.har alltid varit vältränad vid magen, och jag drabbades i v6 av hyperemesis gravidarum(extrema kräkningar och viktminskning),gick ner 12kg,men gått upp nästan 6kg av dom igen.
    när man tittar på bilder här i galleriet som finns ser man stora runda fina gravidmagar i v25,en del väldigt stora =o

jag känner mig lite snuvad på min mage,är det fler än jag som har en väldigt liten mage?
    och såfall,växer inte bebisen som den ska?kan en liten mage tyda på tillväxtproblem?
    ska mäta mig första gången i v28

• Svar på tråden liten gravidmage,växer inte fostret som det ska?är orolig!
  • Mor Mona

Var inte orolig! Jag har alltid fått kommentarer om hur liten mage jag haft! När jag varit höggravid har folk trott jag var typ i 5-6 månaden. Med barn nr.2 och 3 fick jag göra flera extra UL för att kolla barnets tillväxt men när de föddes vägde de 3,2 kg och 3,3 kg!! Nu när jag väntade barn nr. 4 var min mage den största hittills (fast ändå liten) så inga extra UL. Ut kom minsta bebisen av alla 4: bara 2,9 kg!!

• nuffnuff

jag har oxå väldigt liten mage, är i v23 nu. Får ofta höra att jag knappt ser gravid ut. Men jag har då gått upp 8 kg så nånstans måste jag ju ha blivit tjock. Jag var oxå väldigt mager innan jag blev gravid, så det kanske kan bero på det?

• JanuariBaby

Va olika det kan vara. Jag är i vecka 15 (14+4) med första barnet och jag får bara kommentarer på hur onormalt stor min mage är. Jag har alltid varit smal ska kanske tilläggas.

• Gucci79

Hej!
    Jag har också haft väldigt lite mage under mina två graviditeter. Jag var innan den första väldigt vältränad med starka magmuskler och detta sa min barnmorska kunde vara en av anledningarna till att jag inte fick typisk gravidmage. Jag har också långt liv (överkropp) vilket bidrar till att bebisen har mycket plats uppåt och behöver därmed inte så mycket framåt . Under min andra graviditet fick göra sex extra ultraljud för att kolla tillväxten, alla visade att min son växte som han skulle. Vid en rutinkontroll (efter graviditeter) på kk fick jag genom ett vul veta att min livmoder är bakåtliggande och detta kan då också verka avgörande för hur stor magen blir. Alltså..det kan finnas många anledningar till att magen är liten och jag tyker därför att du inte ska oroa dig i onödan. Be att få göra ett extra ul om du känner dig orolig, bättre det än att gå och oroa sig tills barnet kommer ut.

• Snart 3barns mamma

det brukar synas mindre första barnet.. dessutom kan den vara vänd innåt i magen därför putar den inte utåt.. Om du är orolig hade jag begärt ett ul..

• spaceylisie

Inte heller jag har någon direkt mage att tala om och är i vecka 21. Som du säger, när man jämför med andra magar i vecka 14 typ känner man sig nästintill... Sjuk. Och ingen ser att jag är gravid, mer än om jag har riktigt, riktigt tighta tröjor och umgås med människor som VET. ;)

Hur som, jag tänker som så, att man av själva graviditeten går upp max 15 kg, och så länge jag känner tösen sparka runt där inne får jag vara glad och må bra. Som synes på UL var hon alldeles som hon skulle och till syvende och sist är vi alla olika. Dessutom går man ju på regelbundna kontroller hos barnmorskan ju längre in i graviditeten man kommer och så länge hon/han inte säger något annat kan man nog slappna av.

• Boel1

Jag hade också liten mage, fjärde graviditeten, fick göra extra tillväxtultraljud och doktorn sa att det nog var en liten bebis. Ut kom en klimp på 4 kg, så dom hade helt fel! Men fråga på MVC om du är orolig så kan dom säkert lugna dig!

• Trissan

Min mage är inte stor när man tittar på den och folk tror mest att jag är kortare gången än jag är. Fast jag har ändå ett helt normalt sf mått 28 i vecka 27+5. Så den är inte lite igentligen. Din mage kommer den också.

• donna100

Jag är också i v23 och har en jätteliten mage. Har bara gått upp 2-3 kg. Men jag tycker det är rätt skönt! Man blir nog stor så det räcker längre fram! Min barnmorska säger att man inte ska jämföra med andra, lättare sagt än gjort, jag gör det också..

• Xay1de

Jag hade pytteliten mage fram till de tre sista veckorna innan förlossningen då hela jag typ exploderade...Jag gjorde ett UL i v.28 pga sammandragningar och då sa läkaren att sonen låg 7% under tillväxtkurvan, men han kom ändå ut och vägde fyra kg, så det är nog lugnt. Jag var också väldigt vältränad innan, med magrutor och hela kalaset...

Svar på tråden liten gravidmage,växer inte fostret som det ska?är orolig!