• Callina

Förslag på enkel kycklingrätt för 8 personer!

Jag ska ha middag på söndag och ska laga kyckling. Någon som har något gott och väldigt enkelt förslag på recept? Om jag inte får något bra förslag så funderar jag på Kyckling med parmaskinka och balsamsås:
    www.arla.se/Default____17653.aspx

• Svar på tråden Förslag på enkel kycklingrätt för 8 personer!
  • War

Gör thaimarinerade kycklingspett med jordnötssås och ris ?

Mycket gott och lätt att laga i förväg.

• Callina

Det låter gott, har du något recept? Jag är inte stjärna i köket direkt

• War

Jordnötssåsen gör man fö enklast genom att hälla
    1 burk kokosmjölk i en kastrull
    3-4 Msk jordnötssmör lägges i mjölken, koka upp under omrörning och smaka av med soja, fisksås, vitpeppar, tabasco eller sambal olek.

Skitgott.

• War

Kycklingmarinad kan man göra enkelt genom att lägga kycklingspetten i thaichilisås som man blandat upp med fisksås, lite vitlök, sambal och kanske lite honung.
    Grilla spetten i ugn eller på kolgrill.

• SoloYo

Kör på kycklingen med parmaskinka och balsamsås. Den är verkligen att rekommendera. En av mina solklara favoriter
    Jag låter bli oreganon och byter ut grädden mot creme fraiche och parmaskinkan mot serranoskinka. Men kör på det du har hemma. Kan inte misslyckas!

• Buttelina

chicken a la lilli (gryta) kan göras dagen innan och stå. tar ca 20-30min att göra

kyckling
    matlagningsgrädde
    lök
    curry
    bambuskott
    vatenkastajer (om man vill)
    mini majs
    cocos mjölk
    vitlök

MUMS!!!

• JennySwe

En god kyckling att förbereda dagen innan och servera kall - eller servera medan varm:

Bryn kyckling fileer i salt o peppar
    Värm olja, balsam, vitt vin, honung, vitlök och färsk oregano (eller timjan). Häll över kycklingen, kyl ner och marinera över natten.
    Ta upp kycklingen och skiva den, lägg på ett fat.
    Sila marinaden och häll över kycklingen.

• Firefairy

Om du har färdig grillad kyckling, så riv köttet i bitar, har du kyckling file - skär i bitar och stek

gör som en vanlig potatisgratäng, men lägg kycklingbitar emellan potatisen och iställer för bechamelsås - så tag påsar med Cafe de Paris sås (3 påsar) och häll över allting. 'gratinera i ugnen med lite ost på toppen.

servera med sallad.

• 3bm

Mitt tips är en ytterst enkel rätt att göra och som kan förberedas innan gästerna kommer, fram till gratineringen i ugnen.

4 portioner:
    Ugnsvärme 225 grader ca. 20 minuter
    400 g kycklingfilé (läggs i en smord form)
    2 dl milda minimat (hälls på filéerna)
    0,5 hönsbuljongtärning (smulas över)
    1dl riven parmesanost, 1,5 msk ströbröd och 1 tsk citronpeppar blandas och strös sedan över kycklingen.
    Ställ in i mitten av ugnen.

Servera med pasta och sallad.

Känns lite festlig och annorlunda.

Svar på tråden Förslag på enkel kycklingrätt för 8 personer!