• HannahE

Feberkramp?

Min son på 15 mån har haft feber sedan i fredags och de två sista dagarna har febern pendlat mellan 40.0 och 40.4.
    Alvedon och Ipren hjälper inte utan febern är fortfanade lika hög.

Nu har han börjat få ryckningar. Precis sånna som man får när man börjar somna in på kvällarna. Hela kroppen rycker till och han blir helt stel.
    Dom varar inte länge utan bara en ryckning och sen går det över. Ibland vaknar han av dom om han sover och ser jätteförvirrad ut och somnar om och ibland vaknar han inte om han sover.

Han får ryckningar både när han är vaken och när han sover.

Vad ska vi göra nu?

• Svar på tråden Feberkramp?
  • 3bm

Ring in till barnakuten! Har själv en pojk som vid den åldern fick feber som i dagar ej gick att få ned under 40 grader och som dessutom slutade med feberkramper.

• Pixxi

Ring läkaren, första gången barn har feberkramp ska man till akuten.

• HannahE

Vi var hos Astrid Lindgren igår
    colinsmamma.blogg.se
    men åkte hem eftersom vi inte fick någon hjälp efter 6 timmars väntan..

Dom råder oss att åka in igen men jag orkar inte bli hemskickad igen!

• Busbellan

Låter inte som feberkramp, men ring läkare för säkerhets skull.
    Feberkramp får man ju inte för att febern är hög utan när febern stiger snabbt

Mamma till Nora, August och Ella
  • Helly78

Min dotter får såna ryckingar vid feberkramper vid stigande högfeber, eller bara hög feber, och även ibland vid iinfektion/virus.

Jag tyckder att ni ska åka in om det händer igen om kramper går längre mer 4-5minuter så måste ni åka direkt. Ni måste få "sterioder" som stoppar vid kramp eller feberkramp.

• Busbellan
    Helly78 skrev 2008-07-17 20:45:44 följande:
    Min dotter får såna ryckingar vid feberkramper vid stigande högfeber, eller bara hög feber, och även ibland vid iinfektion/virus.Jag tyckder att ni ska åka in om det händer igen om kramper går längre mer 4-5minuter så måste ni åka direkt. Ni måste få "sterioder" som stoppar vid kramp eller feberkramp.
    Det är inte alltid de ger stesolid om man bara får feberkramp en gång. Återkommer kramperna däremot så brukar de vara ganska snabba med att ge.
    Vi har stesolid hemma till sonen som vi kan ge om det behövs.
    Mamma till Nora, August och Ella
  • Helly78

jag vet en gång men om man får igen flera gånger då gäller det.

• knäppisen

Min son fick också ryckningar när han hade hög feber sist. Försökte få tag på barnakuten men de hade så mkt att göra så de svarade inte i telefonen. RIngde sjukvårdsrådgivningen som aldrig hade hört talas om nåt liknande. Och så finns det en handfull mammor bara här på FL som vart med om samma sak.
    Sonens ryckningar utvecklades till en lång och plågsam feberkramp. Det blev ambulansfärd till akuten och de skickade efter några timmar vidare oss till Lund eftersom de inte lyckades häva krampen. Det finns ju tyvärr inte så mkt att göra annat än att få ner febern. På barnakuten ger de mkt högre doser iprén o alvedon än vad som står på pakteten så ge lite mer nästa gång febern kommer. Eller ring o fråga hur mkt du kan ge eftersom normaldosen inte hjälper.

Svar på tråden Feberkramp?