• Cinderellla

Tips på kalla o lätta sommarrätter.

Äntligen har värmen kommit! Men oxå svårigheten att orka äta..
    Jag är sån att är det en riktig varm sommardag, då har jag ingen ork att ställa mig o laga varm ordentlig stor middag, o aptiten är inte den bästa. Därför tänkte jag att vi kanske kunde skapa en tråd, för lätta o kalla sommar maträtter. Göra det lite enklare för varann. Så om ni har några tips...

Ha det gott i sommarvärmen tjejer

O glöm inte solkrämen !

• Svar på tråden Tips på kalla o lätta sommarrätter.
  • snart tre

Färskpotatissallad med fetaost
    - Små färskpotatisar, fetaost, körsbärstomater, kapris, oliver, rödlök & ruccolasallad). Skrubba och koka potatisen och blanda med övriga ingredienser samt en vinaigrette gjord på olivolja, balsamvinäger, salt och nymalen svartpeppar.

Grillad Halloumi med färgglad couscous
    - Skiva och grilla/stek snabbt halloumiost. Gör couscous enligt anvisningar på paketet och blanda med körsbärstomater, finhackad paprika i olika färger samt avokado.

Ceasarsallad med kycklingfilé
    - Skölj och lägg upp romansallad på tallrikarna. Stek kycklingfiléerna och riv färsk parmesan. Skaffa färdigblandad ceasardressing (finns på flaska) och krutonger (finns att köpa i påse). När kycklingen är genonstek skiva den i mindre bitar och lägg på salladen. Ringla över salladsdressing, strö över krutonger och toppa med riven parmesan och färskmalen svartpeppar.

• snart tre

Här är en till:

Fräsch sallad med skaldjur!
    - Skaffa en påse blandad sallad (typ ruccola, lollo rossa etc), körsbärstomater, gurka, paprika, kräftstjärtar och räkor (finns att köpa färdigskalade i lag om man vill), keso, vattenmelon, citron och dill. Fördela ut på tallrikar och hacka och blanda allt utom keson och citronen/dillen. Lägg en klick keso vid sidan av salladen och garnera med en rejäl citronklyfta och ett par dillkvistar.

• Cinderellla

Mumsigt! Nån mer som vill dela med sig? Själv ska jag lägga ut recept, när jag städat färdigt *bläh*

• snart tre

En sallad till:

Sallad med färsk grillad sparris och rostade cashewnötter
    - Blandad sallad samt färsk spenat, körsbärstomater, färsk grön sparris och sockerärtor (går att köpa bra frysta) och cashewnötter. Tillaga sparrisen och sockerärtorna enligt anvisning på paketet om de är frusna (ska inte bli saggiga utan vara krispiga). Grilla sparrisarna på grill eller i grillpanna. Rosta cashewnötterna så att de får bra färg. Lägg upp väl avsköljd och blandad sallad/spenat och halverade körsbärstomater, grillad sparris, sockerärtor och ringla över olivolja. Lite flingsalt och färskmalen svartpeppar samt rikligt med rostade cashewnötter över hela härligheten.

Kan ätas som den är eller tillsammans med grillad kycklingfilé, laxfilé, haloumi, fetaost eller chevré.

• snart tre

Hm, lika bra att lägga in det här också:

Färska rödbetor med chevre på ruccolabädd:
    - En påse hela rödbetor, chevreost, ruccolasallad, körsbärstomater. Skala och dela ner rödbetorna om de är väldigt stora. Koka tills de är lagom mjuka eller ugnsbaka i drygt 20 minuter på 225 grader. Om man ugnsbakar kan man låta chevren gratineras ovanpå - lägg in osten just innan betorna är klara och sätt på grillfunktionen så att den får lite färg. Annars kan man bara smula osten över de nykokta rödbetorna. Lägg upp salladen, rödbetorna och tomaterna. Smula över chevreosten och salta/svartpeppra lite. Jättegott att ringla honung över betor och ost också. Servera med en bit gott bröd om man vill ha mer mat.

• Kaya

Får man äta chevre om den INTE har gratinerats?

• snart tre

Japp, bara den är pastöriserad och man inte äter av kanterna.

• Mallin

Är alla dessa recept som gravida kan äta?

• snart tre

Ja, det är det, annars hade jag inte lagt in dem. Fetaosten ska vara pastöriserad, halloumin får man äta eftersom den grillas och chevre är inga problem att äta så länge den är pastöriserad och man inte äter kanterna, men vem gör det? Allt annat är grönsaker som ni kanske ser!

• Sunshine78

Sill och potatis m.gräddfil och gräslök! MUMS!!

Svar på tråden Tips på kalla o lätta sommarrätter.