candyheart skrev 2008-07-19 20:20:08 följande:
Nej, alla behöver inte vara uska, men för att vägleda och guida någon mediciniskt eller svara på mediscinska frågor medans man väntar på ambilans så får man prata med sjuksköterska, de finns alltid tillgängliga på en andra linje. När man ringer 112 är meningen att det är så pass bråttom att en ambulans ska komma till undsättning, annars ska man ringa sjukvårdsupplysningen. Men visst, ibland måste de hjälpa genom telefonen tills hjälp anländer och de kopplas de till någon sjuksköterska/uska som har specialinriktning eller helt enkelt är bra på just den åkomman,Den infon har jag fått i alla fall.
SOS alarm driver ju vad jag vet alla 112 centraler i Sverige. Dit kopplas ju inte enbart 112 samtal utan även hemtjänstens larm, hisslarm ja en massa såna saker.
På den larmcentral jag jobbar emot (inte Västerås) är de som dirigerar ambulanser samt svarar på 112 samtal alltid uskor i botten. Är du inte uska får du inte göra dessa jobb utan får sitta och ex styra räddningstjänsten eller ta emot trygghetslarm osv.
Det finns en ssk på varje skift som uskorna kan rådfråga, ev svarar den även på 112 men är i första hand till för hjäp och stöttning.
Så där fick de som inte hade usk utbildning sätta sig på andra bord för ett tag sen när regeln om usk kompetens infördes.