• candyheart

Vad tjänar en sos-larmoperatör?

Ja, ni brukar ha koll på så mycket här, jag har googlat och så, men hittar inte rätt lön, en kompis frågade mig i dag då hon sökt jobb som det och nu har jag gett mig sjutton på att ta reda på det :)

Tack till alla ni som kan ge mig någon form av tips!

• Svar på tråden Vad tjänar en sos-larmoperatör?
  • skåne tjej
    candyheart skrev 2008-07-18 20:38:24 följande:
    ingen?
    maila till dem så får du säkert svar. såg att du sökte nytt folk i Malmö.
    First God created man, then he had a better idea...
  • Dame72

Vet inte exact. Är hon uska?
    Men det är INTE bra....grundlönen är jag ganska säker på är usel. Runt 20 000 kanske? Me jag kan ha helfel. Har varit mkt turbulens där jag har mina kontakter, så dom har haft svårt att få folk att stanna.
    Men om du vill kan jag kolla imorgon

**Jag VET vad jag pratar om**
  • candyheart

Trevligt, nej hon är inte uska och det skulle tydligen inte spela någon roll, det är i Västerås och tydligen en myyyyyyycket eftertraktad och bra arbetsplats. Men hon vågade inte fråga på intervjun, tror inte hon bryr sig egentligen då hon har jättelåg lön nu. Men kul att veta ändå!

• Nidorina

Va, måste man inte ens vara usk för att få jobb där? Kanske kan förklara varför man får så konstiga svar av en del när man larmar, medan andra förstår precis vad man pratar om.
    (Jag jobbar som distriktssköterska men på en liten vårdcentral som även har en del akutfall så jag ringer dem lite då och då).

• candyheart

Nej, alla behöver inte vara uska, men för att vägleda och guida någon mediciniskt eller svara på mediscinska frågor medans man väntar på ambilans så får man prata med sjuksköterska, de finns alltid tillgängliga på en andra linje. När man ringer 112 är meningen att det är så pass bråttom att en ambulans ska komma till undsättning, annars ska man ringa sjukvårdsupplysningen.
    Men visst, ibland måste de hjälpa genom telefonen tills hjälp anländer och de kopplas de till någon sjuksköterska/uska som har specialinriktning eller helt enkelt är bra på just den åkomman,

Den infon har jag fått i alla fall.

• Nidorina

Menar bara att ibland så vill de knappt skicka en ambulans. Hade tex en patient som fallit och slagit i huvudet tidigare den dagen, efter 4 tim började hon krampa och personalen på boendet ringde mig. Patienten var okontaktbar, böjde på smärta men inget annat så jag sa vad som hade hänt och att patienten hade GCS 5 och försämrad andning. "Jaha... så du vill ha en ambulans...ööööh" var svaret ungefär. GCS visste hon inte vad det var. Eller en annan gång, vi var 2 dsk kvar på vårdcentralen och just innan stängning kommer en kille in som varit med om en ganska allvarlig trafikolycka men kom gående in. Kunde inte ringa ambulansbeställningen på det "vanliga" numret för vi hade fullt upp med att sätta nackkrage och nål så jag ringde 112. Fick en utskällning för att jag blockerade 112. Så jag var tvungen att lämna pat ensam med min kollega och gå till receptionen och ringa det vanliga numret. OK, nu var han inte allvarligt skadad tack och lov men kunde mycket väl ha varit det. Jag har 4½ års högskoleutbildning inom vård och 19 års vårderfarenhet (varav 7 som ssk) och jag säger alltid att jag är distriktssköterska då jag ringer. Jag menar bara att ibland så får man känslan av att personen som svarar bara bläddrar i en pärm med frågeschema och ifrågasätter vad jag säger, och ibland så vet personen precis vad jag pratar om. Usch, jag hade inte vågat jobba på SOS utan minst usk-utb. Kopplad till någon annan har jag aldrig blivit när jag har ringt.

• candyheart

Nidorina, nej det verkar vara läskigt att jobba där, det måste vara lätt att göra fel, sen verkar vissa larmcentraler vara sämre än andra. Man tycker ju att de borde dra en lättnadens suck när du som yrkesverksam ringer in och de egentligen slipper göra bedömningen...

s a r aa: har redan kollat där men där är medianlönen sammanställd på vad operatörer vid tv-sändningar med mera tjänar också så jag tror inte den är rättvis, för i så fall skulle lönen ligga runt 24000 kr /mån

• s a r aa

det är ju räknat före skatt så den blir ju inte så hög då, och kanske är det inräknat ob och övertid oxå?

• Dame72
    Nidorina skrev 2008-07-19 20:44:20 följande:
    Menar bara att ibland så vill de knappt skicka en ambulans. Hade tex en patient som fallit och slagit i huvudet tidigare den dagen, efter 4 tim började hon krampa och personalen på boendet ringde mig. Patienten var okontaktbar, böjde på smärta men inget annat så jag sa vad som hade hänt och att patienten hade GCS 5 och försämrad andning. "Jaha... så du vill ha en ambulans...ööööh" var svaret ungefär. GCS visste hon inte vad det var. Eller en annan gång, vi var 2 dsk kvar på vårdcentralen och just innan stängning kommer en kille in som varit med om en ganska allvarlig trafikolycka men kom gående in. Kunde inte ringa ambulansbeställningen på det "vanliga" numret för vi hade fullt upp med att sätta nackkrage och nål så jag ringde 112. Fick en utskällning för att jag blockerade 112. Så jag var tvungen att lämna pat ensam med min kollega och gå till receptionen och ringa det vanliga numret. OK, nu var han inte allvarligt skadad tack och lov men kunde mycket väl ha varit det. Jag har 4½ års högskoleutbildning inom vård och 19 års vårderfarenhet (varav 7 som ssk) och jag säger alltid att jag är distriktssköterska då jag ringer. Jag menar bara att ibland så får man känslan av att personen som svarar bara bläddrar i en pärm med frågeschema och ifrågasätter vad jag säger, och ibland så vet personen precis vad jag pratar om. Usch, jag hade inte vågat jobba på SOS utan minst usk-utb. Kopplad till någon annan har jag aldrig blivit när jag har ringt.

All respekt för dig, har jobbat på hemsjukvård mm själv. Men vet du vad...du anar inte va mkt tokigt en del distriktssköterskor ringer om till SOS....

Sen är dom MYCKET styrda av sina index. Det är ju deras "kvalitetssäkring" på nåt vis. Vi ifrågassäter men dom kan inte göra så mkt, utan det är till att följa dom annars begår dom tjänstefel. Oavsett om det är ssk/läkare som ringer....

• Dame72
    candyheart skrev 2008-07-19 20:20:08 följande:
    Nej, alla behöver inte vara uska, men för att vägleda och guida någon mediciniskt eller svara på mediscinska frågor medans man väntar på ambilans så får man prata med sjuksköterska, de finns alltid tillgängliga på en andra linje. När man ringer 112 är meningen att det är så pass bråttom att en ambulans ska komma till undsättning, annars ska man ringa sjukvårdsupplysningen. Men visst, ibland måste de hjälpa genom telefonen tills hjälp anländer och de kopplas de till någon sjuksköterska/uska som har specialinriktning eller helt enkelt är bra på just den åkomman,Den infon har jag fått i alla fall.

SOS alarm driver ju vad jag vet alla 112 centraler i Sverige. Dit kopplas ju inte enbart 112 samtal utan även hemtjänstens larm, hisslarm ja en massa såna saker.
    På den larmcentral jag jobbar emot (inte Västerås) är de som dirigerar ambulanser samt svarar på 112 samtal alltid uskor i botten. Är du inte uska får du inte göra dessa jobb utan får sitta och ex styra räddningstjänsten eller ta emot trygghetslarm osv.
    Det finns en ssk på varje skift som uskorna kan rådfråga, ev svarar den även på 112 men är i första hand till för hjäp och stöttning.

Så där fick de som inte hade usk utbildning sätta sig på andra bord för ett tag sen när regeln om usk kompetens infördes.

• Nidorina
    Svar på #12
    Ja, det finns ju såklart nötter på alla ställen :)
    Men jag menade mest att svaren man får verkar vara så otroligt olika beroende på vem som svarar. Nu vet jag inte utbildningskraven här i Norrbotten och 9 ggr av 10 så verkar den som svarar kunna sin sak men ibland blir man lite förvånad. Jag vet att de är jättestyrda av sina index, hade en diskussion med en operatör för någon vecka sedan. Det jag bad om gick emot deras instruktioner (kan inte skriva vad det var, för det finns inget sätt att ändra den historien nog bra) och hon kunde inte göra så sa hon, men hon gjorde det ändå för ambulansen kom trots detta problem och det räddade troligen ett liv...
  • Dame72
    Nidorina skrev 2008-07-20 07:43:16 följande:
    Svar på #12Ja, det finns ju såklart nötter på alla ställen :)Men jag menade mest att svaren man får verkar vara så otroligt olika beroende på vem som svarar. Nu vet jag inte utbildningskraven här i Norrbotten och 9 ggr av 10 så verkar den som svarar kunna sin sak men ibland blir man lite förvånad. Jag vet att de är jättestyrda av sina index, hade en diskussion med en operatör för någon vecka sedan. Det jag bad om gick emot deras instruktioner (kan inte skriva vad det var, för det finns inget sätt att ändra den historien nog bra) och hon kunde inte göra så sa hon, men hon gjorde det ändå för ambulansen kom trots detta problem och det räddade troligen ett liv...
    Ibland blir det himla tokigt också. VC ringer om pat med bröstsmärta men säger att det är inte urakut. Utan dom förväntar sig prio 2. Sen larmar SOS ut oss som prio 1....och vi gör i slutändan bed att pat kunnat åka taxi
  • Nidorina

Ja, som en man i vintras. Han hade ett hemskt flimmer och man hade försökt få in honom vid ett besök på VC. Men han vägrade trots att alla läkarna försökte övertala. Han var lite "speciell" men inte tillräckligt för LPT. Ett par dagar senare gjorde jag och en kollega (en tillräckligt speciell man för att man helst inte gör ett besök ensam) ett hembesök. Han var då i mycket dåligt skick, kunde inte gå och pulsen var skräckinjagande. Men han kunde ju andas bra och min bedömning var inte att han var omedelbart döende men att han verkligen MÅSTE in och konverteras. Jag sa åt honom att nu är det bara så att vill du leva så åker du in. Han gick med på det. Min kollega ringde ambulans, förklarade läget men sa att det är absolut inte en prio 1:a men att han måste in nu och inte med taxi. Ambulansen kom med blåljus och vi tyckte det var lite pinsamt. Nåja, han kom in iallafall. Äh, jag tycker SOS gör ett kanonjobb, inte min mening att klaga på dem. Blev bara lite förvånad att man inte ens måste vara usk. Men fy vad jag trådkapar *smäller mig själv på fingrarna* för jag har ingen aning om vad de tjänar :)

Svar på tråden Vad tjänar en sos-larmoperatör?