• Lukka

Svart marsipan?

Ska baka en Musse Pigg-tårta till min sons födelsedag och satt och bläddrade i galleriet. Såg att många använder sig av svart marsipan, men var köper man det? Har bara sett rosa och grön marsipan i affären...

• Svar på tråden Svart marsipan?
  • monstermamman

blanda själv genom karamellfärg..=) då kan du ju få dem flesta färgerna på marsipanen.

• Lukka

Jag är inte alls van att arbeta med marsipan. Vad ska jag köpa för färg på marsipanen och vilken karamellfärg för att få svart?

monstermamman skrev 2008-07-17 23:29:33 följande:
    blanda själv genom karamellfärg..=) då kan du ju få dem flesta färgerna på marsipanen.
  • Lukka

Nej, jag bor utomlands och vill inte beställa, de tar tullavgifter på ALLT här. Men vi reser till Sverige i nästa vecka och då vill jag passa på att handla, så snälla berätta vilka färger jag ska införskaffa så att det blir rätt.

• Shqiptari

Jag rekommenderar dig att köpa svart marsipan, färga inte själv. Svårt och få svart bra tycker jag. Vart i Sverige ska du? Finns ju butiker som säljer baktillbehör.

I sthlm, göteborg och malmö vet jag. Sen kan vissa bagerier eller konditorier vara snälla och låta en köpa av dom ibland. Men det beror lite på, där jag jobbade sålde vi INGET till kunderna av vårat material.

Lycka till!

• Måne och Sol

Eller så skippar du den genomfärgade marsipanen och målar de svarta partierna på tårtan med svart karamellfärg.

• Lukka

Later bra! Kan man fa tag i svart karamellfarg pa Ica t.ex.?

Måne och Sol skrev 2008-07-18 00:55:36 följande:

Eller så skippar du den genomfärgade marsipanen och målar de svarta partierna på tårtan med svart karamellfärg.
  • Måne och Sol

Nej, det tror jag inte. Men däremot Panduro hade förr, så kolla med dem. Och för säkerhets skull så testa innan det är dags för tårtan, jag kan ju inte garantera att all svart färg är lika täckande. Men målar du flera gånger med torktid emellan, så borde det funka...
    Jag gjorde en svart tårta för många år sedan och den färgen var tjock, men så var det från ett bageri också.

• Shqiptari
    Lukka skrev 2008-07-19 00:01:49 följande:
    Later bra! Kan man fa tag i svart karamellfarg pa Ica t.ex.?Måne och Sol skrev 2008-07-18 00:55:36 följande:
    Nej, det finns inte svart karamellfärg. Mataffärerna har bara gul, grön och röd.

Du får köpa speciella färger för det isåfall. www.dekoreramera.se har, men kolla så du köper den ätbara isåfall.

Men jag tror det skulle vara lättare och köpa svart marsipan, gör det hela mycket lättare för dig ju.
  • Tussen06

Det finns färg till att färga marsipan på panduro. De koster nog en liten slant, kanske 50-60 kr för en liten flaska. Men de funkar bra. Färga den marsipanen som inte har någon färg, om den är vit eller gräddfärgad. Man får knåda degen en hel del för att det ska bli riktigt bra men det funkar.

• Skottan
    Lukka skrev 2008-07-17 23:43:54 följande:
    Nej, jag bor utomlands och vill inte beställa, de tar tullavgifter på ALLT här. Men vi reser till Sverige i nästa vecka och då vill jag passa på att handla, så snälla berätta vilka färger jag ska införskaffa så att det blir rätt.
    Jag jobbr med att skicka ut varor åt kunder, ibland e de såna som e på resnde fot. Då skickr jag sker till ett postkontor de ska pasera så de kan hämta upp varorna där. Borde du också kunna göra om du villl beställa svart marsipan från kakburken.se
  • Firefairy

Jag hade blandat marsipanen med kakao. Då blir d väldigt mörkbrunt iallafall

• Lukka

Ja, det är kanske en smart idé!? Har du provat det? Smakar det illa eller bra?

Firefairy skrev 2008-07-19 12:04:15 följande:
    Jag hade blandat marsipanen med kakao. Då blir d väldigt mörkbrunt iallafall
  • originalgutegirldenförsta

Prova att värma lite "Kick" i mikro, den där mjuka lakritskolan. Bara värm försiktigt några sekunder i taget och knåda sedan in den i marsipan, lite i taget. Jag har gjort en hatt till en snögubbetårta på det sättet.

(¯`°?.¸ ღ♥ (¯`°?.¸ ღ♥ gutegirl.blogspot.com/♥ღ¸.?°¯) ♥ღ¸.?°¯)

Finns en bild i mitt galleri nu på snögubbetårtan.

• englasmamma

Jag hade nog tagit lakrits fudge.... och gjort med istället

• englasmamma
    originalgutegirldenförsta skrev 2008-07-20 00:01:40 följande:
    Prova att värma lite "Kick" i mikro, den där mjuka lakritskolan. Bara värm försiktigt några sekunder i taget och knåda sedan in den i marsipan, lite i taget. Jag har gjort en hatt till en snögubbetårta på det sättet.
    Läste hela tråden utan just dina inlägg... förlåt :)
    englasmamma skrev 2008-07-20 10:55:11 följande:
    Läste hela tråden utan just dina inlägg... förlåt :)
    Ingen fara

Om man använder lakritskola måste man blanda ut den med marsipan eftersom den stelnar annars när den kallnar igen och går inte att skära.
  • linodin

svart marsipan finns på ica (ica maxi handlade jag den)

Svar på tråden Svart marsipan?