• luckysun

Någon som vet varför?

Jag bor med m8in fästman och vår nyfödda dotter i Sverige men vill gärna få mer inforamtion från er utlandsföräldrar beträffande amning.

Jag läste i en mama-tidning om Pernilla Wiberg som är bosatt i Monaco. Pernilla ammade tydligen till sin dotter var sex månader MEN dem flesta mammor i Monaco avstår från att amma helt just för att dem lämnar in barnen på dagis efter bara tre månader.

I Sverige talas det om hurviktigt det är att amma minst sex månader...

Då undrar jag hur dem bebisarna får sin mat?
    Och hur gör dagispersonalen med maten till bebisarna?

Är det inte viktigt för barnen att få närhet och tutten så att barnen vet vem som är mamman?

I USA är det väll också kort mammaledighet?

• Svar på tråden Någon som vet varför?
  • tvåsmå

De allra flesta bebisar som börjar tidigt på förskola får mjölkersättning i flaska (men en del mammor pumpar ur) som även andra än mamman kan ge. En del mammor ammar dock på kvällar och nätter. Men många kvinnor stannar hemma med sina barn längre än föräldraledigheten, men då utan lön eller ersättning, eller arbetar deltid.

• tvåsmå

De allra flesta bebisar som börjar tidigt på förskola får mjölkersättning i flaska (men en del mammor pumpar ur) som även andra än mamman kan ge. En del mammor ammar dock på kvällar och nätter. Men många kvinnor stannar hemma med sina barn längre än föräldraledigheten, men då utan lön eller ersättning, eller arbetar deltid.

• Koffie

Jag bodde i Holland där det inte är ovanligt att börja jobba efter 10 veckor (och barnen är då på dagis eller hos dagmamma). Själv lyckades jag förlänga den tiden med några veckor - men inte sjutton måste man sluta amma för den sakens skull.
    Jag pumpade och vi skickade med flaskor med bröstmjölk till dagis. Det gick hur bra som helst. Dagispersonalen var (bröstmjölk eller inte) väldigt noga med att ge barnen närhet. Det var också (i möjligaste mån) alltid samma "fröken" som skötte om just mitt barn.
    Och inte är det så att barnet blir så förvirrat av detta att det inte vet vem som är dess mamma.Det har möjlighet att knyta an till mer än en person, utan att bli förvirrat.

• Chicchi

Det ar jatevanligt i mànga lander att mamman borjar jobba och lamnar bort bebisen under dagtid. Man kan pumpa ur eller ge ersattning. Det finns flaskmatade barn i Sverige ocksà och jag tror inte det pàverkar anknytningen till mamman...

Svar på tråden Någon som vet varför?