• Endag

Fettfläckar på tröja

*suck* stod och stekte mat igår och var sååå klantig att jag fick fettfläckar på min favvotröja....
    slängde in den i tvättmaskin direkt o tvättade men fläckarna sitter envist kvar! Vad kan man använda för medel? Nån vänlig själ som vet?

♥Lycklig mamma till Eddie ♥
  • Svar på tråden Fettfläckar på tröja
  • M C

Jag tar nåt flytande tex yes eller tvål och lägger på fläcken. Sen strör jag tvättmedel över. Så får det ligga tills jag tvättar, men helst nån dag innan tvätt.
    Jag har fettfläckar på ALLT, jobbar i barnomsorgen.

• Endag
    M C skrev 2008-07-18 09:08:50 följande:
    Jag tar nåt flytande tex yes eller tvål och lägger på fläcken. Sen strör jag tvättmedel över. Så får det ligga tills jag tvättar, men helst nån dag innan tvätt.Jag har fettfläckar på ALLT, jobbar i barnomsorgen.
    Ok tack för tips, ska testa
    ♥Lycklig mamma till Eddie ♥
  • M C

Du lär inte bli besviken....

Fungerar inte det får du tvätta den jättevarmt precis på fläcken, bästa fettlösaren är ju hett vatten.

• missteddy

om inte det går så använd galltvål

• Grenna

Fett löser fett har jag fått lära mig så testa galltvål eller olivoljetvål. Gnugga in och låt verka - tvätta som vanligt.

• Cecese

Jag använder yes på alla fläckar och det har fått bort även intvättade fettfläckar. Jag behandlar plagget dagen innan genom att sätta på lite yes och gnuggar in det lite. Sen får det ligga över natten och så tvättar jag det dagen efter. Ca 99 % av fläckarna brukar försvinna när jag gör så.

Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och pyret bf sept/oktober -08
  • M C

Jag gör oftast så med, mina fläckar brukar dock vara tomatfett och då behövs tvättmedlet med!

Cecese skrev 2008-07-18 10:26:08 följande:
    Jag använder yes på alla fläckar och det har fått bort även intvättade fettfläckar. Jag behandlar plagget dagen innan genom att sätta på lite yes och gnuggar in det lite. Sen får det ligga över natten och så tvättar jag det dagen efter. Ca 99 % av fläckarna brukar försvinna när jag gör så.
Svar på tråden Fettfläckar på tröja