• gretyl

Mitt bonusbarn bajsar på sig!!

Mitt bonusbarn är 4,5 år och bajsar på sig! Det händer flera gånger i veckan och det finns inget speciellt mönster i det. H*n gör det hemma hos båda sina förldrar och på dagis och det verkar inte ens beröra h*n. H*n verkar inte tycka att det är jobbigt eller skämmas, H*n säger bara att h*n inte hann på toaletten men jag tror inte att det handlar om det. H*n är inte lös eller hård i magen. Vi har försökt prata med h*n och säga att man måste gå på toaletten när man är nödig och att stora barn inte bajsar i byxan, vi har försökt att prata lungt och varit hårda, men ingenting hjälper.

Är det någon som har nåt tips om vad som är fel och vad vi kan göra för att få h*n att sluta?!

• Svar på tråden Mitt bonusbarn bajsar på sig!!
  • HegeOlsen

Varför ska barnet skämmas?
    Hur ser era rutiner ut kring toalettbesök?
    Börja där.
    En del barn vill bajsa på morgonen, andra efter middagen eller på kvällen. Se över barnets behöv och hjälp till att styra in rutinen till rätt rytm.

gretyl skrev 2008-07-18 09:37:25 följande:
    Mitt bonusbarn är 4,5 år och bajsar på sig! Det händer flera gånger i veckan och det finns inget speciellt mönster i det. H*n gör det hemma hos båda sina förldrar och på dagis och det verkar inte ens beröra h*n. H*n verkar inte tycka att det är jobbigt eller skämmas, H*n säger bara att h*n inte hann på toaletten men jag tror inte att det handlar om det. H*n är inte lös eller hård i magen. Vi har försökt prata med h*n och säga att man måste gå på toaletten när man är nödig och att stora barn inte bajsar i byxan, vi har försökt att prata lungt och varit hårda, men ingenting hjälper.Är det någon som har nåt tips om vad som är fel och vad vi kan göra för att få h*n att sluta?!
  • skidoo

Han håller sej nog när han är bajsnödig o då slutar signalerna till hjärna att signalera. Bajset blir kvar i tarmen o det byggs på och tillslut trycker kroppen ut det själv utan att han känner av det. han behöver rutin på bajningen.. bestäm tex morgon eller kväll, låt han sitta på toa en stund. Gör ett belöningsscheman, att han får en guldstjärna varje gång han bajar..

Inte säkert men det kan vara ett sätt att hjälpa honom.

Lycka till!

• Spartacus

det är bra att ingen skam eller skuldkänslor finns hos barnet! då ligger läget öppet för att hitta på en ny rutin...

• gretyl

Jag vill tacka för alla fina tips och råd. Vi ska försöka med toalettrutiner och se hur det går :)

Angående det jag skrev att han inte skämmdes så menade jag bara att blöjfria barn som bajsar på sig ibland kan skämmas för att dom vet att det är "fel", jag menade naturligtvis inte att han borde skämmas.

• pippilotta2

Det ska enligt en sköterska på barnmottagningen, var väldigt vanligt för pojkar...Vet inte om det är sant,men jag har / hade samma problem med min son. Han har varit jobbig med bajsandet sen han var liten. Tycker själv att jag gjort ALLT. Toarutiner , belöning, kontakt med BVC osv osv. Problemet kvarstår , pojken snart 9 år. Men det händer inte alls lika ofta nu. När jag talar med sonen om detta, så kan han inte förklara varför. Men jag tror att han inte " har tid " att gå på toa. Kan inte komma med några råd, men förstår det jobbiga i det hela.....

• gretyl
    Svar på #5
    Dom föreslog på BVC att vi skulle prata med en psykolog, men jag vet inte om det är en bra ide. då kanske vi bara förstorar upp problemet så det blir ännu jobbigare för h*n.
  • Sofia1984

Min son gjorde i byxan innan också. Han har varit blöjfri ett tag och sen bara struntade han i toaletten. Men min mamma (kanske inte är en bra idé men det funkade här) sa till honom att om han är duktig nu resten av sommaren så ska ha få en leksak han längtat efter länge. tog kanske en vecka max och sen sprang han på toa som vanligt igen.

Svar på tråden Mitt bonusbarn bajsar på sig!!