• Sandra J

Hjälp!!! 2 1/2 åring som vaknar på natten!!

Hur sover era 2-3 åringar?? Min tös har haft en period där hon vaknat någon/några gånger per natt, & varit ledsen. Nu har det övergått till att hon smyger in till oss mest varje natt och har vissa gånger haft svårt att somna om...

Känns som det övergått till en dålig vana, men hur vänjer man henne av vid det??

Hon ska få ett syskon om 2 månader, så det vore skönt om hon sov hela nätterna i sin säng innan dess... Som hon i princip har gjort sedan hon föddes, innan detta började...

:)

Tacksam för tips!!

• Svar på tråden Hjälp!!! 2 1/2 åring som vaknar på natten!!
  • pulmones

Tips, ja....jag vill också ha tips

Min är född i januari 06 och gisses! han äter välling 2 gånger per natt!! kommer och kryper ner hos oss. Har alltid varit så och han har nu en lillasyster på 5 månader....vi gör så att pappan tar hand om sonen på natten och jag om dottern.

• Luddvar

Min 2 ½-åring har också börjat vakna på nätterna och är ledsen. Jag tror det är en period de har helt enkelt. De tar ytterligare ett kliv i utvecklingen och behöver mycket trygghet. Jag var uppe 4 ggr inatt. Han kommer inte in till oss själv men ibland följer han med mig in i vår säng. Inatt var han knappt vaken utan grät mer i sömnen så jag trodde nog att han inte skulle hålla på att vakna hela tiden utan att han skulle sova gott efter att jag kramat om honom. Men han var visst extra orolig. Blir det likadant inatt får han sova med mig...

Om man ska vänja dem av med att komma vandrande så tror jag det bästa är att följa med dem in i deras säng direkt när de kommer. Ligga hos dem tills de somnat och sen lämna dem.

• Theo2006

Samma har min son ar 2 ar o 2 manader ater fortfarande pa natten och sedan en vecka tillbaka vill han absolut inte sova sjalv pa natten o han vaknar femtioelva tusen ganger...har en dotter pa ett ar som oxa vaknar av att han ar uppe o gar o grater eller haller igang..forhoppningsvis ar det en faas han vaxer ur snart. Borjar bli lite trottsamt o ligga brevid pa en madrass jamte hans sang i ngn timme har o dar:D vill inte ha han sovandes i varan sang.

• Sandra J

Hmm.... tänk om vi kunde programmera om de små liven?? :o)
    Vilken tid lägger sig din?? Våran somnar alltid utan problem runt 7-8, så det kan vi verkligen inte klaga på. funderar lite på fall vällingen inte räcker till över natten, kanske ska testa ,med gröt...

• pulmones

sonen går och sover vid 20:00 på kvällen, kommer sen upp och äter mellan 00:00 och 02:00 första gången....sen kommer han upp igen vid 4:00 till 6:00.

Sandra J skrev 2008-07-18 09:51:41 följande:

Hmm.... tänk om vi kunde programmera om de små liven?? :o)Vilken tid lägger sig din?? Våran somnar alltid utan problem runt 7-8, så det kan vi verkligen inte klaga på. funderar lite på fall vällingen inte räcker till över natten, kanske ska testa ,med gröt...
  • Luddvar

Min äter inte på natten. Det slutade han med vid ett års ålder då han inte ville ha välling mer. Han vaknar ändå... Han har sovit jättebra länge nu så jag tror absolut det är en fas han är inne i.

• lillaDsmamma

Denna veckan har min 2,5 åring också börjat med samma sak, vaknar o är ledsen på nätterna. oftast är det runt samma tid mellan 23-00.00

Oftast går jag in till henne o sitter med henne tills hon somnar om, ibland så smyger hon in till oss på natten o sover mellan.

Tror och hoppas det är en period o det kommer gå över snart...

• Sandra J

Milia har bara fått välling någon enstaka gång på natten, vill inte vänja henne in vid det nu, så hon självmant hoppade över nattmålet redan på bb.... Tror oxå att det vore bäst att bara föra henne tillbaka till sin säng på natten, men man e ju så vansinnigt trött...

• lillaDsmamma

Destiny slutade med välling för ca 4 månadser sen, nu får hon en flaska med te när hon ska somna, hon somar mellan 19.00-20.00

• Sandra J

Ingen som kommit förbi denna period?? Skulle vara intressant att veta hur länge det dröjde & hur man får tillbaka sin ostörda sömn...Nog för att allt är individuellt men ändå...

• pulmones

....hm, beklagar men DU får inte tillbaka din ostörda sömn på läääänge:-S, du ska ju ha en till bebis om 2 månader .
    Sandra J skrev 2008-07-18 10:39:21 följande:

Ingen som kommit förbi denna period?? Skulle vara intressant att veta hur länge det dröjde & hur man får tillbaka sin ostörda sömn...Nog för att allt är individuellt men ändå...
  • Nelly78

Vår dotter, som blir 3 i slutet av oktober har alltid vaknat på nätterna. Hon slutar inte gråta förrän hon får komma in till oss och sova vidare där.

♥Ida Min Ida♥
  • Luddvar

Sandra J skrev 2008-07-18 10:39:21 följande:

ja, alltså, min 2-åring är mitt fjärde barn så man kan ju tycka att jag borde veta men jag kommer inte ihåg hur långa perioderna som de strular varar. Man glömmer sånt då fort det gått över.
Svar på tråden Hjälp!!! 2 1/2 åring som vaknar på natten!!