• ShaGaDeLiC

öronvax

Min son har en väldigt bra vaxproduktion har jag märkt. Fast jag tvättar så har han små hårda vaxklumpar därinne, har tagit bort dom som sitter nära öppningen som bara är att pilla bort med fingret .. Ringde VC och de sa att jag skulle tvätta med vatten så att det löste upp sig, men vet ej om det funkar? jag menar det är ju hårt :|

Han kliar sig väldigt mot det örat .. Så ja, löses det hårda vaxet upp av vatten? ljummet?

• Svar på tråden öronvax
  • Summerlove08

Vax brukar ha den egenskapen att det letar sig automatiskt ut ur örat med hjälp av skivepitelet i hörselgången. Om man löser upp vaxet med vatten är risken att det blir klibbigt och kladdar ihop sig och bildar en vaxpropp.
    Vax är bra att ha i örat för det hindrar smuts och bakterier att komma in i hörselgången och det som ändå kommer in fastnar i vaxet och åker med det ut.
    Det är väldigt olika hur stor vaxproduktion människor har. Det är som att en del har fett hår och andra inte sa en lärare till mig en gång

// Audionomstudent

• ShaGaDeLiC

För några veckor sen hade han en nästan 2 cm lång vaxpropp i örat, halva var hård andra mjuk .. Och det är ju inte lita vanligt vax utan MYCKET och det kliar .. Men varför säger de på vårdcentralen att man ska ha vatten i då? :-S jag blir förvirrad haha. Häromdagen ringde jag sjukvårdsrådgivningen och de sa att jag skulle gå till doktorn med grabben. Vem ska man lita på?

Summerlove08 skrev 2008-07-18 10:10:19 följande:
    Vax brukar ha den egenskapen att det letar sig automatiskt ut ur örat med hjälp av skivepitelet i hörselgången. Om man löser upp vaxet med vatten är risken att det blir klibbigt och kladdar ihop sig och bildar en vaxpropp.Vax är bra att ha i örat för det hindrar smuts och bakterier att komma in i hörselgången och det som ändå kommer in fastnar i vaxet och åker med det ut.Det är väldigt olika hur stor vaxproduktion människor har. Det är som att en del har fett hår och andra inte sa en lärare till mig en gång// Audionomstudent
  • Summerlove08

Ja det är svårt att veta när alla säger olika saker så där. Jag har svårt att uttala mig om det oxå när jag inte sett hur mycket vax det är. Men jag vet att vatten inte i sig gör att vaxet kommer ut ur örat. Risken är ju att det blir en vaxpropp istället som sagt.

Jag tycker du kan gå till läkaren med barnet och om det inte hjälper så kanske du skulle be om en remiss till öronkliniken för det låter ju inte som lite vax utan mycket som sagt

Lycka till

• ShaGaDeLiC

Tack så mycket för hjälpen får ringa first thing på måndag, ifall det inte skulle bli värre nu under helgen!

Summerlove08 skrev 2008-07-18 10:23:26 följande:
    Ja det är svårt att veta när alla säger olika saker så där. Jag har svårt att uttala mig om det oxå när jag inte sett hur mycket vax det är. Men jag vet att vatten inte i sig gör att vaxet kommer ut ur örat. Risken är ju att det blir en vaxpropp istället som sagt.Jag tycker du kan gå till läkaren med barnet och om det inte hjälper så kanske du skulle be om en remiss till öronkliniken för det låter ju inte som lite vax utan mycket som sagtLycka till
Svar på tråden öronvax