• fjärilflickan

Kan man ge en 11-månaders 1 års mat?

Funderar på om man kan börja med 1 års-maten till min 11-månaders kille. Det är ju lite salt i den, men det borde inte vara så mycket att det är skadligt väl?

• Svar på tråden Kan man ge en 11-månaders 1 års mat?
  • Snooze

Jag har givit Joel ettårsmat sen han var 9 månader och det har inte varit något problem enligt BVC-tanterna. Och nej, är man försiktig med saltet i ev. övrig mat så är det inte någon större mängd de får i sej.

• fjärilflickan

Åh vad bra, tack för svaret! Det finns ju så mycket nya smaker, vi har börjat tröttna på 8-månadersburkarna här..

• mo m2007

varför inte ge av eran mat? innan ni saltar den?

• fjärilflickan

mo m2007 skrev 2008-07-18 13:31:52 följande:

varför inte ge av eran mat? innan ni saltar den?
    Jo, han får av vår mat också, men burkar är så smidigt tycker jag. Man vet alltid att de får i sig av allt. Har gett alla mina barn burkmat och de har alltid ätit bra av den. Har gjort egen mat när de var mindre, men de har inte gillat det så mycket..
  • rosalin

Fast det där är inte riktigt sant, läste om en läkare som hade läst på innehållsförteckningen i barnmatsburkarna och hävdade att (visserligen lite yngre barn men du fattar) att om en 7 månader skulle äta burkmat så skulle man få räkna med att för att den skulle få i sig allt den behövde var den tvungen att äta 17 135g burkar om dagen (men då räknades med att hälften gick bort i spill och kladd och blev kvar i burken) Om man ändå skulle ge barnmatsburkarna skulle man iaf tillsätta fett, för det var det alldelse för lite av i dem.

Har du inte läst innehållsförteckningen på köttet (eller fisken eller vad det nu är i burken) Det är ofta runt 10%, men när du lagar själv till barnet ska det var 1/3 kött för det är vad de behöver (iaf sa vår bvc så till oss) Så förlita dig inte bara på barnmatsburkarna. Visst, de är smidiga ibland, men man bör veta att de inte är så bra som de vill framstå

fjärilflickan skrev 2008-07-18 13:52:38 följande:
    mo m2007 skrev 2008-07-18 13:31:52 följande:
    Man vet alltid att de får i sig av allt.
  • majsols

Min äldsta tjej har ätit samma mat som oss sedan hon var 10 månader, jag tror inte att en månad spelar så stor roll det är ju inte mycket salt i barnmaten.

• Suskiv

Våra har ätit vår mat från start. Nån enstaka burk har de fått och 8 månaders burkarna skippade jag helt för det är sp dum konsistens på dem. Pure med bitar, de sätter dem i halsen. 1 års burkarna är tjockare över lag.

• hellagirl

Min son ville inte alls ha 8-månaders burkarna så vi hoppade över dom o de va helt ok frö bvc-tanten. Han har alltid gillat mat med lite mer smak o får för de mesta våran mat. Men burkarna e ju bra att ha ibland.

• fjärilflickan

Ja, de är väldigt smidiga att ta med sig när man är iväg på semester och så. Även de dagar när lilleman äter tidigare än oss andra är det bra med burkarna. Ofta blir det stekt mat här, dvs korv, fiskpinnar, kyckling och lax och det kan väl inte en bebis äta.. eller har jag fattat fel? Nu börjar han ju närma sig året så nu är det ju inga problem med det längre.
    När vi sedan äter får han sitta och plocka med vår mat och då får han i sig av det också.. Så jag kan inte säga att jag förlitar mig helt på burkarna.. Matfett tillsätter jag alltid till honom, även om det är vår mat eller burk.
    Vad anser ni om fruktpurén då? Bra eller dålig?

• rosalin

TS: det där jag skrev om burkarna var mest för att jag tänkte att man borde veta att det inte är säkert att de får i sig allt bara för att de äter burkmaten.

ang fruktpurerna, jag gav dem när dottern var liten, upp till sådär 7 månader, men sen tyckte jag att det var väl så bra med egen frukt. Visst, det är säkert mindre gift i fruktpurerna än om man köper vanlig (oekologisk) fruk i affären. Däremot undrar man ju vad det är i burkarna som gör att frukten står sig så länge, det är ju inte normalt (=naturligt). Bara en fundering jag har, men jag har inte tagit reda på svaret, så det vet jag inte. Jag valde att ge vanlig frukt istället. Speciellt nu på sommaren är det smidigt för då äter hon mycket bär som vi plockar själva.

Svar på tråden Kan man ge en 11-månaders 1 års mat?