• en grönsak

Hur får jag bort lukten från bhn?

Visste inte riktigt vart jag skulle lägga det här så jag testar här..

Det här är ett jätte stort problem

Jag har väldigt stora byst och ni som har det vet säkert att det inte är billigt med bh.

Så därför äger jag typ bara en bh och ja, jag byter inte behå så ofta:/ Ja det är äckligt men jag dushar och så men när jag väl tvättar den så försvinner inte en äcklig lukt som satt sig fast vid bygeln,alltså under behån.. Jag får panik för lukten försvinner inte,hur tusan ska jag göra? Har iof bara tvättat den en gång..

Några tips? Har inte lust att bara slänga den för den kostade typ 800kr..

Ja,jag vet att det är äckligt och att jag får skylla mig själv men nu försöker jag hitta en lösning..

Hemskt tacksam för svar!

• Svar på tråden Hur får jag bort lukten från bhn?
  • Miot

Jag skulle nog införskaffa en till bh, så du har att byta med. Det blir ju äcklig lukt som sätter sig om du inte byter och tvättar den ofta. Prova att lägga den i vatten med klorin i ett tag, om den är vit? Det brukar ta bort lukt.

• lia76

tvättar du för hand eller i tvättmaskin?
    Skulle rekommendera att tvätta den oftare iallafall...

Trollet BF 3/9-2008, Stella 23/9-2006
  • en grönsak

Har oxå tänkt på klorin men den är svart. Alltså, det spelar ingen roll att den blir missfärgad,bara den inte luktar bajs.

Nu har jag tyvärr inte råd att köpa en ny bh så jag måste ha den under tiden..

Tack för tipset.

• en grönsak

Jag vet att jag borde tvättat den oftare men nu är dt försent. Nu sitter lukten där och jag vet inte hur jag ska få bort den.

• en grönsak

en grönsak skrev 2008-07-18 11:22:21 följande:

Har oxå tänkt på klorin men den är svart. Alltså, det spelar ingen roll att den blir missfärgad,bara den inte luktar bajs.Nu har jag tyvärr inte råd att köpa en ny bh så jag måste ha den under tiden..Tack för tipset.
    När jag väl tvättar de så tvättar jag de i tvättmaskin..
  • mrskensington

Lite ättika i tvättvattnet kanske biter på lukten, det kan inte skada att prova.

• Smultron och glass

Från www.perstorpsattika.com

Jag undrar hur mycket man ska späda ättikan när man vill få bort svettlukt från kläderna? Är rädd för att det börjar lukta ättika om kläderna istället om man häller i för mycket i vattnet när man blötlägger kläderna. Hur många delar ättika till hur många liter vatten?

För att ta bort svettlukt lägger man kläderna i blöt i handfatet och häller i ca 0,5 dl ättika. Låt ligga en stund och tvätta sedan som vanligt. Man kan även dosera ättikan direkt i tvättmedelsfacket i tvättmaskinen, och använder då 1,5 dl ättika 24 % (samma dosering som när man vill fräscha upp gulnad vittvätt). Det är lite olika vad man tycker fungerar bäst!

Ättika går att använda outspädd på kläder (t.ex i ärmhålorna på tröjor för att samtidigt ta bort missfärgningar efter svett/deo) utan att de förstörs, men man bör ändå prova på ett litet område vid olika tygmaterial. Lukten försvinner ur tyg så fort man tvättar eller sköljer kläder.

• Smultron och glass

I fortsättningen kan jag tipsa om att tvätta BH:n förhand i lite diskmedel. Diskmedel löser fett, och den håller längre om man inte slänger in den i maskinen.

• en grönsak

Smultron och glass skrev 2008-07-18 11:29:33 följande:

Från www.perstorpsattika.comJag undrar hur mycket man ska späda ättikan när man vill få bort svettlukt från kläderna? Är rädd för att det börjar lukta ättika om kläderna istället om man häller i för mycket i vattnet när man blötlägger kläderna. Hur många delar ättika till hur många liter vatten? För att ta bort svettlukt lägger man kläderna i blöt i handfatet och häller i ca 0,5 dl ättika. Låt ligga en stund och tvätta sedan som vanligt. Man kan även dosera ättikan direkt i tvättmedelsfacket i tvättmaskinen, och använder då 1,5 dl ättika 24 % (samma dosering som när man vill fräscha upp gulnad vittvätt). Det är lite olika vad man tycker fungerar bäst! Ättika går att använda outspädd på kläder (t.ex i ärmhålorna på tröjor för att samtidigt ta bort missfärgningar efter svett/deo) utan att de förstörs, men man bör ändå prova på ett litet område vid olika tygmaterial. Lukten försvinner ur tyg så fort man tvättar eller sköljer kläder.
    Tack så mycket för tipset!

Ska verkligen testa ättika men hoppas att dt inte börjar lukta ättika istället..

Ska iaf testa dt på andra plagg för jag lider av svettproblem oxå.. ush vad äcklig jag känner mig nu..
Svar på tråden Hur får jag bort lukten från bhn?