• 02Smulan

Fråga om astmamedicin

Hej! Jag var till läkaren förra veckan och det upptäcktes då att jag har astma. Inget jag har märkt av annat än att jag alltid har haft "dålig kondis", vilket kan ju hela tiden ha berott på astma då. Men det är inte så det piper i bröstet vid ansträngning eller så.

Så till frågan; Jag fick två inhalatorer, en med bricanyl vid behov och den andra med pulmicort (kortison) för att läka inflammationen.
    Hur länge ska man ta pulmicort då? Alltid eller? Jag ska ta morron o kväll... Någon som vet?

• Svar på tråden Fråga om astmamedicin
  • Signatur

Det är väldigt individuellt hur man ska ta Pulmicort. Ring din läkarmottagning och fråga hur länge du ska ta den.

• optimisten

Jag fick också reda på att jag hade astma när jag var där pga min envisa hosta. Detta är för 13 år sedan och jag fick rekommendationen att ta pulmicort varje morgon och kväll i resten av mitt liv. Risken är annars stor att du får inflammation igen i luftrören och det blir ärr som blir kvar. Har man en gång fått diagnosen astma så är det inte bra att experimentera själv genom att tex sluta med medicinen för du kan få ett kraftigt bakslag. Sedan blir ju givetvis astman bättre av att man bygger upp sin kondition och äter bra och sund mat, inte röker och inte har pälsdjur hemma. Men detta visste du nog redan.
    En del människor tycker att de blir bättre efter ett tag och slutar med sin medicin men det är upp till var och en men jag vågar inte göra det. När man är förkyld bör man också ta dubbel dos av pulmicorten och bricanylen eftersom då blir det mer tungandat och svullen i luftrören som kan ge astmaanfall..

• 02Smulan

Optimisten: Jaha okej det var så ja... Men det känns lite konstigt för mig att medicinera när jag inte har några uppenbara besvär. Jag är uppväxt på bondgård och har aldrig haft besvär av djur eller så heller.

• Trynträ

Pulmicort ska du ta varje dag för att hålla nere inflammationen. Själv har jag Symbicort som är en kombination av båda så jag slipper tänka när jag ska använda Bricanylen. Nu har jag även en Bricanyl i nödfall men jag brukar inte få astmaanfall och liknande så jag har nog väldigt lätt astma. Till mig sa hon att jag kunde dra ner till en dos per dag om jag tyckte det funkade bra och om jag blev förkyld skulle jag ta morgon och kväll.

• milimina

pulmicort är en s.k underhållsmedicin som är förebyggande och den tar man varje dag. förhoppningsvis slipper man då helt akuta anfall.

glöm bara inte att skölja munnen och halsen ordentligt genom att dricka vatten efter varje gång du har inhalerat (för att undvika svamp och tandsten). och om du blir hes eller börjar få blåmärken ska du genast be om en annan medicin.

• milimina

ps. bricanyl är en väldigt stark medicin och det finns andra som är svagare om man är känslig. jag får hjärtklappning och svimmar av starka bricanylen, men det är den medicin som är mest poppis att skriva ut av alla läkare.

• 02Smulan

Ja visst får man lite hjärtklappning av bricanylen...
    Jo jag borstar tänderna efter jag har tagit pulmicorten, har redan problem me tandsten så det är ju inte så bra.
    Men jag känner ändå att det känns liksom onödigt att dra i sig en massa kortison när man inte har o aldrig har haft besvär. Har aldrig haft ett astmaanfall eller så, blir andfådd lätt när jag anstränger mig, men inget pip i bröstet eller svårt att få i mig luft...

• optimisten

Jag fick också hjärtklappningar av bricanylen i början vilket är vanliga biverkningar men det försvann och kroppen vande sig efter ett tag.

• Mab

Jag tar också Symbicort nu, hade samma mediciner som TS innan.

Din astma kan bli sämre om du inte tar kortisonen. Det är det underhållsmedicin innebär. Jag fattade först inte hur mycket bättre min andning kunde bli med medicinen. Håll på ett tag och testa sen med utandningsgrejen de har på astma mottagningen.

Du kommer se skillnaden där, även om du kanske inte känner den i vanliga livet eftersom det gradvis blir bättre.

Sommarbebis. Jippie!!!
Svar på tråden Fråga om astmamedicin