• Muslimah

Lasagne ELLER Moussaka?

Har stora planer på att antingen göra lasagne eller moussaka idag till middag, har dock beslutsångest så jag tänkte be om råd vilken jag ska göra

Har inte direkt gjort den traditonella lasagnen innan (med den vita såsen, har kört utan) och har inte heller gjort moussaka faktiskt. Vad tycker ni jag ska laga?

Finns det kanske någon som har ett recept på lager i databasen?

• Svar på tråden Lasagne ELLER Moussaka?
  • QuteCat

moussaka ska vi göra idag..
    Du hittar ett super smarrigt recept i min blogg här på FL
    (Grekisk gratäng med kanel!)

• QuteCat

Här kommer receptet by the way

100 gram finhackad röd lök
    2 klyftor vitlök, finhackade
    1 msk olivolja
    400 gram nötfärs
    300 gram squash i bitar
    300 gram aubergine i bitar
    1-2 st paprika i bitar
    5 msk tomatpuré
    1 tsk kanel
    salt
    peppar
    800 gram kokt potatis i skivor
    2 dl lätt crème fraiche
    Ev. 40 gram riven 17% - ig ost

Fräs all lök i olja i en stekpanna. Tillsätt färsen och låt den fräsa med så att den får färg. Rör ner grönsaker, tomatpuré, kanel, salt och peppar.
    Varva köttfärsröran med potatis i en smord ugnsfast form. Bred på lätt creme fraiche och avsluta med ost. Stek i 225 grader i 20-25 minuter.

• Muslimah

Här lutar det också åt moussaka! Det blir nog faktiskt det, yummie!

• MsBeauty

Jag gillar lasagne mer än Moussaka. Men har bara gjort moussaka en gång och den blev inte så god... men det receptet var inte som den ovan, för det låter gott.

• Muslimah
    MsBeauty skrev 2008-07-18 13:53:35 följande:
    Jag gillar lasagne mer än Moussaka. Men har bara gjort moussaka en gång och den blev inte så god... men det receptet var inte som den ovan, för det låter gott.
    De moussaka's jag har ätit har varit underbara!
  • josefin22

ett tips när du gör till exempel lasagne är att göra dubbelt så mycket köttfäsrsås.
    det som inte får plats i formen fryser du in och tar fram en annan dag när matlagningslusten står på noll!

• Muslimah

Nu håller jag som sagt på att göra moussaka! Hoppas den blir god... det är första gången jag gör moussaka! Så håll tummarna för mig

Jag kände mig inte riktigt sugen på lasagne idag. Har ett sug efter något aubergine-aktigt. Hehe! (Cravings, ni vet)

• Larsgubben
    QuteCat skrev 2008-07-18 12:41:32 följande:
    Här kommer receptet by the way 100 gram finhackad röd lök2 klyftor vitlök, finhackade1 msk olivolja400 gram nötfärs300 gram squash i bitar300 gram aubergine i bitar1-2 st paprika i bitar5 msk tomatpuré1 tsk kanelsaltpeppar800 gram kokt potatis i skivor2 dl lätt crème fraicheEv. 40 gram riven 17% - ig ostFräs all lök i olja i en stekpanna. Tillsätt färsen och låt den fräsa med så att den får färg. Rör ner grönsaker, tomatpuré, kanel, salt och peppar. Varva köttfärsröran med potatis i en smord ugnsfast form. Bred på lätt creme fraiche och avsluta med ost. Stek i 225 grader i 20-25 minuter.
    TS: Här har du ett bra recept, tror jag. Latmansversionen är att ta spagetti istället för potatis, blir kanongott det också. Min morsa gjorde alltid så.
  • Muslimah
    Larsgubben skrev 2008-07-18 14:47:40 följande:
    TS: Här har du ett bra recept, tror jag. Latmansversionen är att ta spagetti istället för potatis, blir kanongott det också. Min morsa gjorde alltid så.
    Oj, låter grymt gott

Jag håller faktiskt på med moussakan nu, den ska snart in i ugnen. Den versionen som jag tidigare har ätit innehåller ingen potatis, jag har faktiskt skippat det och tagit mer aubergine istället eftersom jag älskar det tack i af!
  • Muslimah

Nu blev översta lagret köttfärs och inte aubergine!

Gör det nåt?

• Larsgubben
    Muslimah skrev 2008-07-18 15:08:58 följande:
    Oj, låter grymt gott Jag håller faktiskt på med moussakan nu, den ska snart in i ugnen. Den versionen som jag tidigare har ätit innehåller ingen potatis, jag har faktiskt skippat det och tagit mer aubergine istället eftersom jag älskar det tack i af!
    Härligt

Det finns GI-varianter där man tar mer aubergine och skippar potatis eller pasta. Kan vara gott det med.
  • Muslimah
    Larsgubben skrev 2008-07-18 15:16:04 följande:
    Härligt Det finns GI-varianter där man tar mer aubergine och skippar potatis eller pasta. Kan vara gott det med.
    Ja, jag tror det det tycker jag faktiskt personligen har varit godare än med potatis. Är inte överdrivet förtjust i potatis faktiskt.
  • Larsgubben
    Muslimah skrev 2008-07-18 15:16:45 följande:
    Ja, jag tror det det tycker jag faktiskt personligen har varit godare än med potatis. Är inte överdrivet förtjust i potatis faktiskt.
    Smaken är som baken.
  • UmmAlina

Ohh Aisha jag får helt enkelt ta och göra lasagne till dig en dag...=) hahah

Svar på tråden Lasagne ELLER Moussaka?