• ekko

När ska bm lyssna på hjärtljud?

På inskrivningssamtalet lyssnade inte bm efter hjärtljud. När görs det? Jag är ju i vecka 15 nu... Om tre veckor är det ul, om fyra veckor ska vi träffabm igen. Är det inte förrän då?

Vad lyssnar de med för instrument? Är det vanligt stetoskop? Kan man göra det själv då? Hur låter det??

Förväntansfull...

• Svar på tråden När ska bm lyssna på hjärtljud?
  • Lotta73

Jag fick lyssna på hjärtljuden första gången vid 2:a besöket hos BM, det var förra veckan. Det lilla hjärtljudet slog med 152 slag/min *ler*.
    Du får antagligen lyssna nästa gång du ska dit om fyra veckor, men det kanske kan variera beroende på var du bor. Det de lyssnar med ser ut som en mikrofon (ungefär) sedan hör man ljudet i en sorts förstärkare.....lite svårt att förklara

• Nina 78

Vi fick lyssna på första besöket, och även vid det första läkar-besöket, har du varit hos läkaren ännu?

Det låter som galopperande hästar, väääldigt fort! Det ser ut som en liten bandspelare men mikrofon till som dom använder....

Jag är nu i v24 och kan inte höra hjärtljuden med stetoskåp, men jag har hört talas om dom som har lyckats....

Hoppas att du får höra det snart!

Kram Nina

• Skakis

Jag var på inskrivning igår och fick lyssna på bebis hjärtljud. Dopton (heter det så???) Dom kör iallafall med en sån där grej som är lik den man använder vid ultrlajudet över magen tills dom hittar det bebis. Det sprakar rätt mycket men sen plötsligt hör man: swosch swosch swosch swosch, fort fort slår hjärtat!! 163 slag i minuten låg vår bäs på och det var alldeles normalt.

man kan lyssna med vanligt stetoskåp hemma också om man vill

Det är jättemysigt!!
    *kram* Skakis v13

• Aurora

vi fick höra i vecka 13....men oftast brukar man inte få höra så tidigt just pga att det kan vara för tidigt och det kan ju oroa dom blivande föräldrarna om man inte skulle hitta hjärtljuden..

• Ullet

Hej ekko!

Det är nog olika när man får lyssna på hjärtljud, beroende på vilket landsting man tillhör. Jag fick lyssna på hjärtljuden för första gången idag, och jag är i v27 (26+4).
    Min BM använde (ja, nu ska vi se om jag kan förklara det här så att du förstår vad jag menar ) en liten rund grej som var kopplad till en liten förstärkare. Den runda lilla grejen trycktes mot magen och när hon hittade hjärtljuden så hördes det i förstärkaren som ett svishande ljud.
    Jättehärligt!
    Hoppas att du får höra hjärtljuden tidigare än vad jag fick!

*kram*
    Ullet

Jo just det, angående stetoskop.
    Jag köpte ett från teknikmagasinet, och jag tror att jag har lyckats höra hjärtljuden i dom en gång, när jag var i v25. Men när jag pratade med BM om det idag så sa hon att det nästan är omöjligt att höra hjärtljuden i stetoskop. Men jag tror endå att det var det jag hörde

• majzzan

Vår BM försökte hitta ljudet i V11 men det lät inget...man blev ju lite orolig... har gjort NUPP idag så jag har sett att det lever om där inne...
    kram )

• sunsandra

Lyssnade på hjärtljuden besöket efter inskrivningen (dvs andra besöket)
    så snart är det eran tur...kram kram!!=)

• katho

Vi fick lyssna på hjärtljuden första gången i vecka 16. Men som någon skrev - det är olika i olika landsting när det gäller vilken vecka man får lyssna på hjärtljuden första gången. Andra gången vi hörde hjärtljuden var i vecka 23. Min bm lyssnade med en sådan där grej som Ullet beskrev.

• caribj

Hej!
    Jag fick komma och lyssna när jag var i v.16, men det var bara för jag var orolig pga tidigare mf. Annars skulle inte jag fått lyssna förrän jag är i v.21 dvs om 3 veckor. Hos oss lyssnar de absolut tidigast efter 15 fulla veckor, detta pga att om man inte hör något så blir man bara orolig som min BM sade. Och det är ju inte bra för varken bebisen eller mamman. Men det är ändå inget kul att vänta.....

• Phantera

Skakis > väldigt bra beskrivning på ljudet!! =) (Swosh swosh swosh)...

Har lyssnat 2 ggr på bebisens hjärta...
    Har haft ont i magen och var orolig att något skulle vara fel...hade onormalt många dubbla hjärtslag också så bm tyckte vi skulle kolla om det var OK med bebben...det var det! =)
    Andra gången hade jag haft en liten blödning...hon tyckte vi skulle lyssna efter hjärtslag igen...bara för att lugna mig. Fast jag var rätt lugn...jag hade ju läst om att blödningar var rätt vanligt...hm...aja...det var i alla fall skönt att höra. 155 friska slag/min.

Svar på tråden När ska bm lyssna på hjärtljud?