Köpa kanin, vad kostar det??
Undrar vad man behöver för att köpa kanin med alla tillbehör + ungefär vad kostar det??
Undrar vad man behöver för att köpa kanin med alla tillbehör + ungefär vad kostar det??
En kanin lär ju inte kosta mer än 200.- om du inte är ute efter en renrasig eller tävlingskanin..
Men har för mig att det finns någon lag som säger att man måste ha 2 stycken, att de inte får leva ensamma. Ett tips är då att ha två honor ihop, brukar fungera bättre än 2 hanar. Alternativt en av varje där någon av dem är kastrerad.
En bur för två kaniner finns i djuraffärer och kostar ca 1000.- Flaska och skålar till mat kostar inte många kronor. Under hundralappen.
En sele med koppel kan ju vara mysigt också, så att man kan gå på promenad eller ta ut dem.
Man kan göra en utomhushage också, (där måste det givetvis finnas tak/skydd att gömma sig under). Prata med personal i djuraffären.
Man kan ju bygga en egen bur också.. Finns säkert tips och ritningar om du googlar.
Kanin 299:- (djuraffär = privat från 80kr och uppåt beroedne på ras)
Stor bur 795:- (djuraffär)
Skålar 20:- och uppåt
Vattenflaska beroende på storlek 57:- (stor)
Sele/koppel 150:-
Utomhusbur 295:- (jula)
Pellets 129:- 10kg säck (granngården
Hö (närmaste bonde 1kr och uppåt)
Spån ca 100kr (hårdpressat, 1m*50, Granngården)
Tack för tipsen. Visste inte om lagen om att man måste ha 2 st, så då vet jag det också.
glöm inte försäkringen!
Priset (1000.-) Är alltså en bur som alltid står utomhus. Om du har tänkt ha utekaniner.
Jag är inte så säker på att lagen som säger att man måste ha två djur gäller just kaniner även om det säkert är trevligt för dom att ha sällskap. Däremot vet jag att det gäller marsvin och råttor. Jag kan ha fel men jag har inte läst någonstans att man MÅSTE ha två kaniner.
Läste just på jordbruksverkets hemsida, där står inget om att man måste. Men visst vore det säkert trevligt :).
Kaniner måste inte vara 2.
Det gäller gnagare, och kaniner är hardjur (och dessutom inte flockdjur).
De klarar sig perfekt ensamma.
Vill man däremot ha 2, så är kastrerad hane+hona säkraste kortet.
2 honor brukar kunna bråka när de blir könsmogna.
Så det är 50/50 att det funkar.
2 okastrerade hanar är ett big NO NO!
Det leder med 99% säkerhet till slagsmål, har man otur till döden.
Hur mycket det kostar beror helt på hur stor bur, inne- eller utebur, hur många tillbehör, vilket sorts foder, hö från bonde eller djuraffär, ras på kaninen osv.
Kan väl räkna lite på vad det kostat för mig.
Utebur - gratis (skänktes bort), superbra bur som blev 2-facksbur.
Byggde en utebur förut (120*60*60cm) som gick på 600kr.
Matskålar 3kr/st på ikea (plast).
Vattenflaskor 30kr/st
Höhäck 30kr/st.
Hö 100kr/månad (bal)
Spån 25kg, 74kr.
Klosax 50kr
Pellets ca 109 för 10kg (Carrier)
Kanin, alltifrån 200-400 (som jag betalt).
Men kan kosta upp till 800kr för ex en riktigt fin belgisk jätte.
Försäkring har jag inte på någon av mina kaniner, det lönar sig inte.
Har ett konto där jag sätter in pengar istället.
Så det kostar alltifrån tex 750kr (bur gratis), till 2000kr lite beroende på.
Mitt tips är, köp kanin ifrån uppfödare.
Då vet man vad man får.
Så det inte är en "dvärgvädur", som helt plötsligt vid 8 månader väger 5kg, trots att de försäkrade det var en dvärgvädur.
(hört för många "fall" där detta hänt).