• slangbella

Kan man bli tillfälligt allergisk under graviditeten?

Som frågan lyder... jag är fast i nezeril-träsket sen i februari p.g.a. en ihärdig nästäppa. Men de sista veckorna har jag inte bara varit täppt utan varit snuvig också. Snyter mig flera gånger om dagen och nyser. Jag känner ju att jag inte är sjuk i den bemärkelsen, så därför undrar jag om man kan utveckla nån form av allergi som (förhoppningsvis) försvinner sen?

Jag har aldrig haft några allergiska besvär what-so-ever förut. Och jag kan inte se något mönster till vad det skulle kunna vara. Vi har två katter därhemma, men det är oftast värst på förmiddagen på jobbet (ett "vanligt" kontor).

♥ (¯`°?.¸ ♥ Tänk fel om du vill, men tänk själv - Doris Lessing ♥¸.?°´¯) ♥
  • Svar på tråden Kan man bli tillfälligt allergisk under graviditeten?
  • Fru 31maj

Om jag inte minns fel så kan graviditet orsaka nästäppa.
    Problemet är att om du använt nezeril sen i februari så är du täppt i näsan bara därför oxå.
    För långvarig användning av nezeril ger nästäppa och så blir allt en ond cirkel.
    Är det jättejobbigt så spola näsan med kokat vatten istället så ska du se att det blir bättre.

Annars kan du ju blivit allergisk oxå.
    Katter är väldigt allergiframkallande och iaf min allergi är alltid värst på morron och förmiddag.

• slangbella
    Fru 31maj skrev 2008-07-18 13:34:02 följande:
    Om jag inte minns fel så kan graviditet orsaka nästäppa.Problemet är att om du använt nezeril sen i februari så är du täppt i näsan bara därför oxå.För långvarig användning av nezeril ger nästäppa och så blir allt en ond cirkel.Är det jättejobbigt så spola näsan med kokat vatten istället så ska du se att det blir bättre.Annars kan du ju blivit allergisk oxå.Katter är väldigt allergiframkallande och iaf min allergi är alltid värst på morron och förmiddag.
    Jo men jag har ju haft nästäppa hela våren, men jag har inte varit snorig som jag är nu. Kan verkligen nezeril framkalla snuva? Nästäppa (svullnad) är ju en sak, men snuva...?
  • Fru 31maj

Har du rinnsnuva som är genomskinlig , vattnig??? eller är det mer som förkylning?

Det låter onekligen som en allergi och jag är inte säker på om det kan växa bort med graviditeten sen.
    Vet däremot att man helt plötsligt kan tåla saker man annars är allergisk mot när man är gravid.
    Så har det varit för mig med äpplen.

• slangbella
    Fru 31maj skrev 2008-07-18 14:02:01 följande:
    Har du rinnsnuva som är genomskinlig , vattnig??? eller är det mer som förkylning?Det låter onekligen som en allergi och jag är inte säker på om det kan växa bort med graviditeten sen.Vet däremot att man helt plötsligt kan tåla saker man annars är allergisk mot när man är gravid.Så har det varit för mig med äpplen.
    Nej, det är som rinnsnuva och genomskinligt. Jag måste ha med mig näsdukar hela tiden annars kan det bli översvämning när det är minst passande. Det är ju jättejobbigt om det inte är nåt som går över. Jag får väl prata med bm nästa gång jag träffar henne. Jag har googlat men inte hittat nåt kring graviditet och ev allergi.
  • slangbella

Nu sitter jag här och har huvudet fullt av snor igen
    Åkte hemifrån en stund förut och allt släppte. Kom hem och helvetet är lös igen. Är det jag som gått och blivit allergisk på riktigt eller finns det nåt liknande som bara drabbar gravida?

• Smoppo

Jag är allergisk mot pollen, men tycker mina luftgångar blivit tätatare nu.. Jobbigt!

Svar på tråden Kan man bli tillfälligt allergisk under graviditeten?