• Weblinda

Äter ni "bra" mat under er graviditet?

Hejsan

Är själv nu i v. 38, 39 imorgon...

Jag funderar nu på om jag verkligen har ätit bra mat under min gravida tid!??!!

Jag försöker äta bra, men jag äter godis varje dag!!!!! Inte så bra!
    Ioch för sig äter jag säkert dubbelt så mycket frukt. Nästan en liter jordgubbar per dag,körsbär massor, nektariner en korg på några få dagar...mmm

Vad äter ni till mellanmål? Hjälp mig med förslag....

Vad äter ni mycket av och tänker ni mycket på vad ni äter?

Kram Linda

• Svar på tråden Äter ni "bra" mat under er graviditet?
  • mimmsan

JA!!!!
    Jag tänker absolut på vad jag äter och på vad som är bra och dåligt.
    Har två pågar sedan tidigare och har ätit bra mat med båda två.
    Dom föddes stora och stakra och har aldrig varit sjuka ( feber någon gång men inget allvarligt). Dom vägde 4,3 och 4,8 kg.
    Jag har och äter nu denna graviditeten mycket sallad, frukter, grovtbröd, grönsaker på smörgåsen, mycket morötter, mm.
    Jag undviker fet mat pga att min mage klarar inte av sådan mat längre, sedan jag blev gravid men nr 2.Jag äter också vitaminer " Mitt val kvinna" för att försäkra mig om att mitt barn har det så bra som möjligt.
    Man kan och skall göra sitt bästa för att ge sit barn en sådan bra start som det bara går, och det är ju att ätta rätt och ta vara på sig.
    Jag försöker att undvika sötsaker,kakor för de kilon som man lägger på sig går lättare att tappa om det är nyttiga kilon, men en och en annan godis bit slinker ner ibland, men mycket sällan. Är för övrigt inte så glad för sånt annars heller.

• rundafrida

mm godis som e så gott ;)
    skulle jag inte klara mej utan.. men självklart så försöker jag äta nyttig mat och jag tycker nog jag lyckas ganska bra...

• snart tre

Jag försöker tänka på att äta bra och allsidig mat, både för min och bebisens skull. men det gjorde jag innan jag blev gravid också så det har inte varit särskilt svårt.

Har däremot fått lägg in ett mellanmål mellan lunch och middag för att "klara mig". Brukar ofta bli en grov smörgås med magert pålägg eller en liten naturell yoghurt med osockrad müsli och en frukt till detta.

Undviker generellt onödigt socker i form av juice, läsk, godis och kakor, men visst händer det att jag äter det ibland. Men det sker max en gång i veckan. Däremot äter jag mycket frukt och grönsaker - men det har jag alltid gillat och gillar det ännu mer när jag är gravid. Och så dricker jag mycket kranvatten - släcker törsten och är bra för både mig och knotten.

Försöker äta så sammansatt som möjligt - med proteiner, långsamma kolhydrater, nyttiga fetter och mycket frukt/grönsaker samt en multivitamintablett för gravida varje dag och mycket vatten.

Det har fungerat knaon på mig - jag har jättebra värden och inga känningar av trög mage och liknande eftersom jag dricker mycket vatten och äter mycket fibrer. Mår toppen faktiskt. Och då känns det okej att unna sig något litet sött ibland också.

• Lottis77

Jag är precis som TS - äter mer frukt och grönt, men godis slinker alltid ner och jag har inte slutat med min stora passion Cola light (även om jag minskat kraftigt på konsumtionen). Mår toppen - ingen förstoppning, bra blodtryck och hyfsade järnvärden.
    Äter duktigt med vitaminer och järntabletter och följer exemplariskt både vikt- och SF-kurvorna!

• Pirum

Jag äter det jag känner för. Hade ett godissug runt vecka tolv men annars blir jag mest sugen på riktig mat och grönsaker och sånt som tur är!
    Jag åt varierat och rätt nyttigt innan graviditeten också, den stora skillnaden är att jag äter regelbundet nu för annars blir jag ett hungrigt argt monster.

• Barakompis

Hej Hej!

Jag äter precis som jag alltid gjort och mår toppen.
    Får väl kalla min kost "en vanlig" är inte jätte nyttig och inte jätte onyttig utan jag ligger väl mitt emellan. Jag hoppas bebisen är nöjd med det =)

Svar på tråden Äter ni "bra" mat under er graviditet?