godast fyllning till pinocchiotårta?
Vad brukar ni ha i era pinocchiotårtor. har ltie planer på kiwi blir det gott? har aldrig testat den här tårtan nämligen
Vad brukar ni ha i era pinocchiotårtor. har ltie planer på kiwi blir det gott? har aldrig testat den här tårtan nämligen
Jag vet inte vad en Pinocchiotårta är, men pinocchio betyder ju pinjefrö, så fyll den med det vettja
jag brukar fylla med vaniljkräm som jag blandar med vipad grädde, och grädden smaksätter jag med vailjsocker. Sen har jag massa med bär i Hallon,jordgubbar och blåbär.
Färska bär (eller bär från frysen) och vispad grädde! Tårtan är så söt så man behöver inte sockra bären.
Recept från Norge
VERDENS BESTE
100 g smör
100 g socker
4 äggulor
3 msk mjölk
100 g vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
Maräng:
4 äggvitor
200 g socker
1 liten påse flagad mandel
Fyllning:
1 påse rom-kakefyll (köpes i Norge)
3 dl vispgrädde
Gör så här:
Rör smör och socker vitt och pösigt. Rör i äggulor och mjölk. Sikta i vetemjöl, bakpulver, och vaniljsocker. Arbeta degen samman. Fördela röran i en stor långpanna eller 2 smorda formar ca 22cm i diameter.
Vispa ihop äggvitor och socker till en styv maräng. Bred detta över kakröran och strö över flagad mandel och grädda kakan i 180 grader ca 15-20 minuter tills marängen är gyllene.
Ta kakorna försiktigt ut av formarna och kyl av dem på galler.
Blanda romfyllningen och vispad grädde lätt ihop. Lägg den ena kakdelen på serveringsfatet. Bred fyllningen över, och lägg den andra kakdelen överst. Kakan är färdigt dekorerad med den flagade mandeln.
Romkräm (om du inte har den norska romkakefyllningen):
2 äggulor
1 msk socker
1½ msk maizena-mjöl
2 dl mjölk eller grädde
8-10 droppar romessens
I en kastrull vispas äggulor, socker, mjölk, maizena och röres hela tiden och ska inte koka. Avkyl och smaka av med romessens och blanda i blandningen lättsockrad vispad grädde (2-3 dl)
Vi har alltid röda vinbär i . Det är riktigt gott till det söta!
Vispad grädde och rivet äpple är gott, bryter av den söta botten lite. Grädde och färska bär är också gott, eller grädde och chokladkräm mums!
Har oftast vispgrädde och mandarinklyftor i min.