• Ciliaja

London

jag ska åka till london i två nätter och 3 dagar..både dit och hemresan med boende är betalt så jag undrar hur mycket pengar man behöver med sig i 3 dagar..med buss, taxi, tunnelbana och sen vill man ju göra lite?

..de behöve rinte alls vara dyra saker utan vill få ner priset så mkt som möhligt men ändå ha så roligt som möjligt..svårt!

någon dag kan man ju bara gå runt och titta och gå till olika parker!

någon som vart i london och vet?

• Svar på tråden London
  • Elli47

London är en helt underbar stad, har varit där tre gånger. London är även en jättedyr stad tyvärr. Men det som är gratis är att gå på British Museum där man lätt kan traska i flera dagar, besöka varuhuset Harrods, besöka leksaksaffären Hamleys, strosa omkring och sitta i nån park och bara glo på folk! Det absolut smidigaste sättet att ta sig fram i London är t-bana, vet inte vad det kostar men du kan köpa olika slags biljetter i automater på t-banestationerna. Att äta kan kosta mycket eller lite beroende på vad man väljer, publuncher brukar vara billigare än restauranger, det finns någon slags restauranger som heter "Home and kitchen" eller något liknande som brukar ha billig mat. Drick kranvatten istället för läsk och liknande, tap-water beställer ni då.

• Dino78

Man bör ju se Big ben,Towern och St Pauls. Som tur är så är det helt gratis att titta på det, vill man gå in får man räkna med dyra pengar och evighetsköer. jag har varit i London 5 gånger men bara varit inne på Towern av dessa. En gång.  Det var inte värt pengarna. Kul att bara se det.
    Dungeon däremot var det roligaste jag gjort där, ett besök på Imperial War Museum och att gå ombord på HMS Belfast var värt pengarna - om man intresserar sig för det (vilket man knappt behöver göra för att tycka det är kul iofs).
    Strosa runt i Soho och China Town och gör ett besök på...ja, glömde vad det heter nu? Leicester Square heter det!

DIF i själ och hjärta
  • Ciliaja

Tack för era svar..roligt att läsa, vi får väl leva på mackedonkan och tap water haha för vi vill ju se så mkt som möjligt!

dungeon ska vi verkligen gå på, och china town :)
    harrods har vi tänkt gå och hamleys verlkar också häftigt

Någon som vet vad ett busskort kostar för 3 dagar?

• Ciliaja

puffar..ska nämligen boka resan idag

• älg

gumman vi ska till london
    weeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee aaaaaaaaaaaaaaaaaaaa:-d:-:-d:-d

• Allinug

Jag var till London i december förra året. Måste säga att alla som säger att London är dyrt handlar på fel ställen.

Jag kom hem med massor med kläder. Tex stickad tröja i ull från MNG för 12 pund, 7 bodysar till lillkillen för 5 pund (inte st), 3 pyjamaser för 3 pund, 2 "mjukisjackor" för 6 pund st, herr tröjor 6 pund st mm

Visst jag köpte inte märkes (mer än från MNG).

Maten var väl sådär dyrt som här hemma.

Mamma till Björn 030812 (v.38+4) och Adrian 070126 (v.38+2)
  • Ciliaja

JAA de kommer vli asballt haha..tre virrepellar i london..Hur ska de här gå HAAHA

• Allinug

Måste tillägga att det är aslätt att åka tunnelbana i London och det är inte dyrt heller.

Mamma till Björn 030812 (v.38+4) och Adrian 070126 (v.38+2)
  • Björnmossa

Åka buss och tunnelbana är dyrt om man inte planerar i förväg. Man kan inte byta buss som här utan att betala ny biljett, så bra att kolla upp rutterna. Det är smidigt att köpa ett Blue Oyster-card och ladda med pengar, också billigare än att betala kontant. Buss är billigare än tunnelbana och också roligare i mitt tycke eftersom man kan titta ut samtidigt och se mer av stan. En annan fördel är att det är lättare att hålla koll på hur mycket man gör av med eftersom man betalar tunnelbanan efter avslutad resa och då beror priset på hur långt man åkt. Men med buss pröjsar man bara när man hoppar på.

• Ciliaja

Låter ju super :)

Allinug skrev 2008-07-19 00:41:57 följande:
    Jag var till London i december förra året. Måste säga att alla som säger att London är dyrt handlar på fel ställen.Jag kom hem med massor med kläder. Tex stickad tröja i ull från MNG för 12 pund, 7 bodysar till lillkillen för 5 pund (inte st), 3 pyjamaser för 3 pund, 2 "mjukisjackor" för 6 pund st, herr tröjor 6 pund st mmVisst jag köpte inte märkes (mer än från MNG).Maten var väl sådär dyrt som här hemma.
  • Ciliaja

Ja vi åker ju dit för att se och uppleva inte för shoppingen just denna gången så de blir nog endel buss för..å va bra att du sa de..skönt att veta, annar är de inte så lätt att hålla koll på pengarna, då åker man å kanske inte tänker på de!
    men de blir nog mest buss för oss iallafall..dubbeldäckarna är väl roliga?

Björnmossa skrev 2008-07-19 01:11:57 följande:
    Åka buss och tunnelbana är dyrt om man inte planerar i förväg. Man kan inte byta buss som här utan att betala ny biljett, så bra att kolla upp rutterna. Det är smidigt att köpa ett Blue Oyster-card och ladda med pengar, också billigare än att betala kontant. Buss är billigare än tunnelbana och också roligare i mitt tycke eftersom man kan titta ut samtidigt och se mer av stan. En annan fördel är att det är lättare att hålla koll på hur mycket man gör av med eftersom man betalar tunnelbanan efter avslutad resa och då beror priset på hur långt man åkt. Men med buss pröjsar man bara när man hoppar på.
  • Björnmossa
    Ciliaja skrev 2008-07-19 01:30:28 följande:
    Ja vi åker ju dit för att se och uppleva inte för shoppingen just denna gången så de blir nog endel buss för..å va bra att du sa de..skönt att veta, annar är de inte så lätt att hålla koll på pengarna, då åker man å kanske inte tänker på de!men de blir nog mest buss för oss iallafall..dubbeldäckarna är väl roliga?
    Jag tycker dubbeldäckarna är jättecharmiga, väldigt "London" och kul att sitta längst fram där uppe =)

Tänk förresten på vad ni säger när ni sitter och pratar, det är väääldigt många skandinaver i London så svenska funkar dåligt som "hemligt språk".
  • Cinnamon girl

Jag älskar London och genom mina resor har jag lärt mig att hitta billigt. Första gången upplevde jag London som dyrt, men med alla resor hittar man det andra London, det London som bosatta lever i!

Kan rekommendera att surfa så mycket på London som möjligt innan resan. Då får du tips på en massa om saker att göra, tänka på osv.

www.londonsvenskar.com/component/option,com_frontpage/Itemid,1

är en bra sida att lära känna London på!

• utlandsmamma

Visst kan London vara dyrt, jag har ju bott här i 11 år nu så jag vet att det kryllar av "tourist traps".

För transport runt London hade jag dagligen köpt ett travelcard om ni vill använda både buss och tunnelbana. Dessa gäller endast efter "rush hour".
    Om ni endast vill använda buss är oyster card det bästa. Dessa kostar 6 pund stycket, man kan sedan ladda dem med pengar. Bussresorna blir då halva priset och det är lätt och smidiga att använda.

En annan bra websida om ni nu köper travelcard är 2 for 1.
    www.daysoutguide.co.uk/
    På denna sida kan ni få allt möjligt kul till halv priset, kom endast i håg att ni måste printa ut allt innan ni åker.

Om vädret är bra kan man alltid köpa en "typisk" engelsk smörgås och sätta sig i en trevlig park. Kom i håg att runt Oxford street är allt som säljs "på gatan" jättedyrt. Det finns "vanliga" matbutiker runt omkring de centrala delarna där det är billigare. Var ligger erat hotell? Om man går till en av de stora varuhusen som John Lewis, Debenhams kan man alltid få ok mat.

ha en trevlig resa
    anna

• älg

brojer

Kan man inte åka när som helst då? med travelcard
    vad menas med rush hour?

• Ciliaja

Tack, ska kolla på den :)

Cinnamon girl skrev 2008-07-19 08:08:15 följande:

Jag älskar London och genom mina resor har jag lärt mig att hitta billigt. Första gången upplevde jag London som dyrt, men med alla resor hittar man det andra London, det London som bosatta lever i!Kan rekommendera att surfa så mycket på London som möjligt innan resan. Då får du tips på en massa om saker att göra, tänka på osv.www.londonsvenskar.com/component/option,com_f...är en bra sida att lära känna London på!
  • Ciliaja

Vilken tid är rush hour?
    verkar som en bra länk, ska kolla in den också!

Vi bor på ashlee house, mest för att vi bara ska sova där så vi ville inte betala för de dubbla bara för ett hotellrum i 2 nätter

är de långt ifrån affärerna eller är det gångavstånd?

Tack för svaret..:D

brojer skrev 2008-07-19 08:27:28 följande:
    Visst kan London vara dyrt, jag har ju bott här i 11 år nu så jag vet att det kryllar av "tourist traps".För transport runt London hade jag dagligen köpt ett travelcard om ni vill använda både buss och tunnelbana. Dessa gäller endast efter "rush hour". Om ni endast vill använda buss är oyster card det bästa. Dessa kostar 6 pund stycket, man kan sedan ladda dem med pengar. Bussresorna blir då halva priset och det är lätt och smidiga att använda. En annan bra websida om ni nu köper travelcard är 2 for 1. www.daysoutguide.co.uk/På denna sida kan ni få allt möjligt kul till halv priset, kom endast i håg att ni måste printa ut allt innan ni åker. Om vädret är bra kan man alltid köpa en "typisk" engelsk smörgås och sätta sig i en trevlig park. Kom i håg att runt Oxford street är allt som säljs "på gatan" jättedyrt. Det finns "vanliga" matbutiker runt omkring de centrala delarna där det är billigare. Var ligger erat hotell? Om man går till en av de stora varuhusen som John Lewis, Debenhams kan man alltid få ok mat. ha en trevlig resaanna
  • utlandsmamma

Rush hour är tiden på på morgonen när alla åker till jobbet, så du kan köpa det efter klockan 9.30. Det finns även 3 dagars travelcard, peak (vilket inkluderar rusningstiden) och off peak (vilket är efter 9.30 och hela lördag och söndag). Vet inte riktigt vad de kostar, men många kiosker säljer dem och på alla tunnelbanor.

här kan du läsa mera om travelcard.

www.tfl.gov.uk/tickets/faresandtickets/1055.aspx

Här hittar du alla kartor och tunnelbanelinjer över London.

www.tfl.gov.uk/modalpages/2625.aspx

Du kommer att bo gångavstånd från Oxford Street, kanske tar 20minuter att gå? Ja själv älskar jag att promenera runt i London och tycker att det är det bästa sättet att uppleva London på. Ni kommer tex att bo nära Brittish museum, kanske tar 10 min att gå.

• Ciliaja

Tack broje..va mycket viktig och bra information som vi kan behöva..är som sagt vädliga virrepellar haha :)
    alltid öppen för mer om du kommer på något!

Svar på tråden London