• Långväga

Katten slickar på vedspisen - hur ska jag ge den järn?

Vår katt har varit sjuk ett par dagar och varit på djursjukhus pga feber och infektion. Han kom hem igår. Innan vi tog honom till sjukhuset hade han magrat till ett litet magert skrälle. Nu är han inne och äter mycket och vilar, får pencillin också. Men genast när vi kom hem krånglade han sig ur min famn och började slicka på en sten. Inne kastade han sig över vedspisen (av järn) och började slicka på den. Han behöver väl järn antar jag, men vad ska jag ge honom? Lever? Han lär ju inte äta broccoli...

• Svar på tråden Katten slickar på vedspisen - hur ska jag ge den järn?
  • Jindra

Finns det inte tabletter...fråga på apoteket...om du har agria försäkring kan du ringa dem...

• Zazla

Ja lever kanske är en bra idé. Men ring vetrinären, de lär ju veta. Min ena gillar att slicka på fotopapper, har ingen aning om var han saknar....

• MaryJane

min katt gillar också fotopapper... undra varför??

• vigdis

Min katt gillar klinkers i badrummet - kan det vara kalk????? Eller bara en nojja?

• SNULTRAN

Min katt slickar på kanterna av kaffefilter med sump i...va? va?..Hel knäppt...Tror jag ska få med honom i en reklam film för kaffe! * ha ha*

• Långväga

Jag ska köpa en bit lever och ge honom. Varför slickar han på en sten då tror ni? Salt? Mineraler?

• giz

kolla på djuraffären. där finns tillskott med miniraler/järn/vitaminer för katter.

• Glass

Får jag fråga vad du ger honom för mat?
    All mat är inte tillräckligt bra och då kanske han missar något viktigt.

• Långväga

Ja nu senaste dagarna vet jag inte, för han har fått mat på djursjukhuset. Annars får han torrfoder(Kitekat) och cirka en burk kattmat på tre dagar, alltså en stor skopa torrfoder + ett par msk burk. Sedan får han mjölk och lite rester, som ris, en bit skinka, lite rå köttfärs, sådana saker i stort sett varje dag. Han har inte haft aptit på en vecka.

• Långväga

Eller vad fn, vad heter kattmaten? Den gula påsen med en röd katt på. Kitkat? Kitekat är väl choklad?

• Dayna Lee

Koka lite lever till katten och ge den även leverpastej ihop med fodret.

• Glass

Mycket av den maten som man köper i vanlig mataffär är inte tillräckligt bra för katten.
    De har som exempel spannmål som största ingrediensen och katter är en renodlar köttätare som inte kan tillgodogöra sig det.
    Bilanx är en mat som jag tror har mest kött i sig om man ska handla maten i vanlig affär, men annars så rekomenderar jag någon bra mat från veterinären eller en djuraffär.
    Det kan ju vara så att han har brist på något och även om det inte är så, så kommer hela han att må bättre av en bra mat.

Ps. Kitekat är nog rätt. Tror att chokladen heter kitkat eller så var det tvärtom

• Långväga

Glass, tack för tips. Du har nog rätt, ofta köper man ju kattmat för att den är billig, inte för att den är så bra. I alla fall i mataffären. Jag har någotn slags tanke om att katten klarar sig alltid, "den får väl fånga en mus", men nu när han varit sjuk så har jag fått upp ögonen för att han behöver annat än vad vi gett honom. Ska man verkligen koka levern? Jag tänkte ge den rå?

• Graniz

mjölk, grädde och ost.. lycka till!!

Svar på tråden Katten slickar på vedspisen - hur ska jag ge den järn?