• Funny

För litet huvud? Jätteorolig!!!

När min två veckor gamla dotter föddes vägde hon 4390g och var 50 cm lång. Huvudomfånget var 32 cm. På grund av att huvudet var så litet i ämförelse med kroppen så undersöktes hon av läkare tre gånger på BB samt vi fick även göra en skallröntgen när hon var en dag gammal för att se så att sömmarna i skallen inte slutit sig i förväg. Allt såg normalt ut. Det beslöts att hon ska följas på BVC och att vi efter 6-8 veckor ska på återbesök till barnkliniken för uppföljning. När min dotter var 9 dagar var vi till BVC och mätte huvudet som då var 32,4 cm. Det hade alltså bara vuxit 4 mm.
    Jag är nu jätteorolig att något ska vara fel på henne och jag gråter varje dag. Känner mig deprimerad. Har pratat med BVC-sköterskan som i sin tur har talat med en läkare men de kan inte göra något i nuläget utan måste se hur hennes huvud växer under en tid.
    Det känns som att jag måste gå och må dåligt under den första tiden hemma som bara ska vara mysig.

Undrar nu hur stora huvuden era barn hade i förhållande till kroppen och hur mycket de växte.

• Svar på tråden För litet huvud? Jätteorolig!!!
  • Karl Fazer

tittar i dotterns bvc-bok nu.
    Födelse, 5560 gram, huvud 33 cm
    6 dagar: huvud 34
    9 dagar: 34.3
    11 dagar:34.5
    2.5 veckor: 34.6
    3.5 veckor:35.5
    4.5 veckor: 36
    5.5 veckor: 36
    6.5 veckor: 37
    7.5 veckor: 37.5
    2 månader:38.2

• Karl Fazer

Oj, ser att det blev lite fel, haha. Hon vägde inte 5560 utan 3560!!!

• buffe

våran son vägde 3830 50 lång å huvudet 35.5. helt normalt.

Nu nästan 6 mån. 10 kg 73 lång å huvudet 44.3.

Men vad har dom sagt då?

Min kompis son hade litet huvud tills han var 1.5 år sen vart det normalt igen. vet ej exakt vad dom fick för diagnos på han!

• November2007

Mitt barn vägde 3710, var 51 cm lång och hade 34 i huvudomfång. Efter 5 dagar så hade hennes huvud vuxit 6 mm...

Jag själv har ett litet huvud än idag och hade ett väldigt litet huvud när jag föddes (minns inte måtten) Det kollades upp ständigt under mitt första år, men det växte på som det skulle. Visserligen har jag ett litet huvud, kan ha barnstorlekar på mössor bl.a :)

Så jag tror inte att du ska vara så orolig. Du skriver att 3 läkare har kollat hennes huvud och om inte de anser att något är fel så är det säkert inte det.

Lycka till!

• Funny

Hej!
    Tack för snabba svar.
    Till saken hör den att min äldsta dotter, nu 9 år, är född med ett hjärnfel - underutvecklad hjärnbalk. Detta upptäcktes genom att hennes huvud inte växte som det skulle. Hon föddes med ett omfång på 34 cm som sedan efter några dagar krympte till 32 cm och sedan växte alldeles för sakta. Det gjordes utredningar på mig och min man för att se om detta var anlagsbetingat men det var det inte och efter det så vågade vi skaffa ännu ett barn. Min andra dotter, nu 7 år, är frisk. Hon föddes med ett omfång på 36,5 cm och hon ar 4200 gram tung och 52 cm lång.

Tänk om vår lilla 3:a nu har fått samma fel som vår 1:a trots att det inte skulle vara ärftligt.

Jag vet inte vad jag ska ta mig till...
    Försöker intala mig att allt säkert är som det ska men står heller inte ut att vänta.

• Auris

Vår tjej på 4350g och 53cm hade ett huvudomfång på 33cm. Det räknades som normalt och nästa koll gjordes inte förrän hon var 6v, då var det uppe i 38.

Om 33cm är normalt och inte kollas alls borde inte 32cm på lika stort barn vara så alarmerande. Antingen måste gränsen mellan normalt och för litet ligga just där eller så är det din älsta dotters hjänfel som gör att de vill hålla extra koll.

• Sofie o Eskil

Min kille hade 33 cm när han föddes. 3340 gram o 50 cm.
    I går var vi på 2-månaders kontroll och då hade huvudet växt till 38,8 cm.

• Tvåbarnsmorsan

Min dotter föddes i vecka 35+3 och hon hade ett huvudomfång på 32 cm men det var normalt sa dom!

♥Pierre & Saga♥
  • jordgubbe0812

Hej.
    Förstår din oro med tanke på första barnet. Men det här barnets huvud har ju ökat till skillnad från det.

Min tjej föddes med ett huvudmått på 32 och har följande siffror:

0v 32
    1v 32.5
    2v 33
    3v 33.2
    4v 34
    ifall du vill ha något att jämföra med.

Tänk på att BVC har psykolger att prata med om du känner för att prata igenom situationen med någon.

• Funny

Tack så jättemycket för svaren. Det känns genast mycket bättre när man får höra om andra barn som är lika stora i både huvudet och kroppen och som dessutom är normala.
    Nu håller jag tummarna för att huvudet har vuxit normalt vid nästa BVC-kontroll som är den 30/7. Känner jag mig inte bättre tills dess så kommer jag be om samtalskontakt.

Svar på tråden För litet huvud? Jätteorolig!!!