• aspenbäck

Hjälp...såriga bröstvårtor, vad gör man?

Har massor med mjölk och en unge som ammar bra men bröstvårtorna börjar att bli så ömma och såriga trots att jag använder dinapp. Någon med bra tips och ideer för lindring?

• Svar på tråden Hjälp...såriga bröstvårtor, vad gör man?
  • Maroschka

Jag fick sår redan på BB och blev hjälpt över en natt av att smörja in bröstvårtorna med bröstmjölk och sen "stänga in" dom med gladpack plastfolie. Vek en stor bit plastfolie och la över bröstvårtorna under amningskupan.

~Jakob 060415~ ~Olivia 080618~
  • ollson

Smörj med PureLan 100 å låt det lufttorka
    Det har hjälpt mig iaf

It´s nice to be important, but it´s more imortant to be nice
  • Missimo84

Mitt tips är att köpa sån där bröstkräm, finns på apoteket, men babyproffsen ska ha en kräm som är snäppet bättre har jag hört, vet ej vad den heter. Bara att den e en gul tub.

När jag hade sår så smorde jag efter varje måltid och tvätt, dessutom på nätterna när du sover. Lägg ett frottelakan och handuk i sängen under dig. Sen sov utan bh och bara en liten handduk över tuttarna så de får lufta. (Alla handdukar e jättebökigt, men det e mer bökigt att tvätta täcket varje dag för att det e genomdränkt med bröstmjölk)
    Det gjorde susen för mina bröstvårtor. Man kan även blåsa lite lätt med en fön på bröstvårtorna. Värmen hjälper iallafall sprickorna att dra ihop sig snabbare.

• kizzy

Hade samma problem men köpte salvan "bröstvårts kräm" på apoteket och redan efter några dagar var det redan mycket bättre.

• Victoris

Jag fick tips på BB om en salva som heter Lansinoh Lanolin och finns på Babyproffsen. Den kan man sätta på både före och efter amning, det är ingen fara för barnet att få det i sig. Använder det och bröstmjölk och har fått bort såren jag fick efter förlossningen då Oscar låg och snuttade i tre timmar.

Oscar - lille älskling, 080709
  • Smulanflen

Till mitt sår som jag hade i 4 v & hjälpte inget, så fick jag tipset av min BM att använda snäckor. Såret läkte på 3 dagar
    Finns att beställa på Minimundus eller hör med BB, jag låna först ett par på Nyköpings BB.
    Lycka till

• Ylle

snäckor och pumpning/dinapp har räddat mig båda gångerna.

• Lejån

Purelan läkte mina sår tillsammans med bröstvårtsskydd, och jag hade riktigt riktigt fula sår.

• Pallas

Risken med att ha på salva är att man skapar en bakteriehärd som går in i mjölkgångarna.

Det allra allra första du måste göra är att kontrollera amningstekniken. Om du får sår, tom trots amningsnapp, så är det något som är fel.

Även om du får såren att läga mha salva så kommer problemet återkomma om amningstekniken är fel.

Svar på tråden Hjälp...såriga bröstvårtor, vad gör man?