• Lilaa

Vilken fågel rekomenderar du

Jag vill helst inte ha en för stor fågel och jag vill gärna få den handtam.

• Svar på tråden Vilken fågel rekomenderar du
  • Pallas

Nymfparakit, kanske? Har träffat ett flertal trevliga sådana.

• modestyonly

Jag har en underbar nymfparakit, sittandes på mig just nu, han är supertam och sitter och trycker sin varma näbb mot min mun
    En alldeles lagom fågel att ha, men alla fåglar är flockdjur och kräver mycket sällskap!!

Jag är egentligen snygg och smal, men idag är jag ledig!
  • SusanneSJ

Lilaa:
    Är du ljudkänslig? För vissa fåglar kan föra ett ofantligt oväsen, ex dvärgpapegojor, tänk på det också när du väljer

• modestyonly
    Pallas skrev 2008-07-18 21:14:16 följande:
    modestyonly: visst kan de lära sig prata?
    Jo men vi har haft många fåglar och aldrig varit intresserade av att lära dom prata! Om man är envis så går det att lära dom "prata"!!
  • Pallas

modestyonly: jag har aldrig haft någon själv, det var mest kuriosa. En vän till mig hade en härmande undulat när vi var små, det var jättecoolt!

Hur är undulater som husdjur? Man bör väl ha ett par stycken?

• zegra

Det finns många mindre papegojer som är jättetrevliga. Tx. Morhuvad eller Vitbukspapegoja, som är kortsvansade. Sen har vi Parakiterna som det finns en uppsjö av. De kräver lite större burar dock. Men Tx. Indisk halsbandsparakit är fina och ganska lätta att få tag på. Solparakiterna är underbart vackra men lite mer sällsynta i Sverige.

• modestyonly
    modestyonly skrev 2008-07-18 21:22:14 följande:
    Jo men vi har haft många fåglar och aldrig varit intresserade av att lära dom prata! Om man är envis så går det att lära dom "prata"!!
    Undulater kan man också få väldigt tama, men man ska ha en i taget om man vill ha dom riktigt tama!!
  • Beatrissan

Röstar på undulat. Har 2st jättegóa. Pappan till dem finna hos mina föräldrar och alla hanar mamman o pappan fått pratar som tokar.. Det är helt otroligt..

• hmcc

Har haft morhuvad och undulater, underlaterna är ett självklart val.

Att få dom tama är mer tur än skicklighet, vissa av mina ungar föddes tama medan vissa inte alls ville bli hanterade trots att jag la ner exakt lika mycket tid på alla.

Svar på tråden Vilken fågel rekomenderar du