• Sandra G

Åksjuka barn

Min son blir åksjuk. Så att han kräks efter bara en stunds biltur. Vad ska man göra?

Ni med barn som blir åksjuka, vad gör ni åt det? Ger ni åksjuketabletter eller liknande? Behöver alla tips som finns då vi snart ska åka på semester.

Tack på förhand

• Svar på tråden Åksjuka barn
  • JosefineB

Hej! Jag själv var åksjuk som barn. När vi åkte längre sträckor fick jag alltid postafen. Man blir trött av dem, men det var det värt. Bättre att sova bort bilturen än att må illa o kräkas. Annars minns jag att det var lite som när jag hade graviditetsillamående, det blev bättre om jag inte var tom i magen och gärna något att knapra på mest hela tiden. Är han så gammal så han kan sitta framåt, då kanske det är värt att sätta honom fram så han ser vägen hela tiden. Ett gammalt trick jag fick när jag var liten var en sked honung innan bilturen. Minns aldrig att det funkade för mig, men det kanske är värt att testa. Ladda med täta kräkpåsar och ombyten. Lägg en filt under så inte hela bilen behöver saneras, inte så kul om man ska sitta i lukten en hel semester. Åk nattetid då barnen ändå sover. När man är trött blir man ofta mindre åksjuk. Nu för tiden finns det åksjukeplåster också, men jag vet inte om det är till barn. Testade åksjuketuggummi en gång. Funkade inte så bra, det enda som hände var att jag kände mig bortdomnad i munnen.

Hoppas att det finns något råd som kan hjälpa din son och att Ni får en trevlig semester!!

• Sandra G

Ingen som har barn som varit åksjuka?

• Pontusmamma

vi har fått utskrivet lerigan (el hur de stavas) till vårann son! fick de när han var över 1år..nu är han 4. Han kräks oxå annars..

Pontus040417 Emma060209
  • Sandra G

Funkar det bra?

Pontusmamma skrev 2008-07-19 16:51:06 följande:
    vi har fått utskrivet lerigan (el hur de stavas) till vårann son! fick de när han var över 1år..nu är han 4. Han kräks oxå annars..
  • Pontusmamma

ja jätte bra..dom kan bli lite trött av de men jag tycker de funkar kanon..Pontus oxå för den delen..å skönt för han att slippa kräkas och må dåligt!

Pontus040417 Emma060209
  • Sandra G

Då ska jag ringa Vårdecentralen så att vi också kan få det utskrivet. Tack för hjälpen!

Pontusmamma skrev 2008-07-19 16:56:31 följande:
    ja jätte bra..dom kan bli lite trött av de men jag tycker de funkar kanon..Pontus oxå för den delen..å skönt för han att slippa kräkas och må dåligt!
  • Pontusmamma

gör de!

Pontus040417 Emma060209
  • Ragnar

Min son blir ofta åksjuk. Efter 2 års kräkande i bilen har vi kommit på att det blir bättre om han inte druckit eller ätit något med mjölk i eller något som är tungt i magen. Dessutom hjälper det att ha kallt i bilen och lufta ut ordentligt.
    Nu är han 3 år och har lärt sig kräka i påse. Vi har en plastring som man sätter påsen runt så kan han lättare hålla själv om ingen sitter i baksätet till att hjälpa honom. Har han väl kräkt så verkar han må bra resten av bilresan.

• skrosa

vi har fått postafen utskrivet till vår dotter, de fick hon när hon var ca 7-8 månader, funkar jätte bra. Pepparpeppar nu vid 1 och halv börjar det bli bättre men inte bra. Det går åt rätt håll iallafall

• Stiina

Det finns några armband på apoteketmed en liten "knopp" som trycker på en speciell akupunkturpunkt på handleden som stillar illamående. Det ska också hjälpa mot graviditetsillamående m.m. Vi har såna och de har fungerat hittills. Vår tjej brukar må illa om vi åker på en krokig väg eller om hon har ätit dåligt, men med armbanden brukar det gå bra. Armbanden kanske är värda att prova iallafall. Men jag tror att dom var ganska dyra.

• Naty

armbanden (seaband) är jätte bra! Har fungerat på dottern iaf..

Svar på tråden Åksjuka barn