Hej! Jag själv var åksjuk som barn. När vi åkte längre sträckor fick jag alltid postafen. Man blir trött av dem, men det var det värt. Bättre att sova bort bilturen än att må illa o kräkas. Annars minns jag att det var lite som när jag hade graviditetsillamående, det blev bättre om jag inte var tom i magen och gärna något att knapra på mest hela tiden. Är han så gammal så han kan sitta framåt, då kanske det är värt att sätta honom fram så han ser vägen hela tiden. Ett gammalt trick jag fick när jag var liten var en sked honung innan bilturen. Minns aldrig att det funkade för mig, men det kanske är värt att testa. Ladda med täta kräkpåsar och ombyten. Lägg en filt under så inte hela bilen behöver saneras, inte så kul om man ska sitta i lukten en hel semester. Åk nattetid då barnen ändå sover. När man är trött blir man ofta mindre åksjuk. Nu för tiden finns det åksjukeplåster också, men jag vet inte om det är till barn. Testade åksjuketuggummi en gång. Funkade inte så bra, det enda som hände var att jag kände mig bortdomnad i munnen.
Hoppas att det finns något råd som kan hjälpa din son och att Ni får en trevlig semester!!