• Pormoicheia

Hur förklara foglossning?

Min sambo har förstått att foglossning gör ONT!!!
    Men har även frågat på vilket sätt det gör ont och liksom "hur" och "var" det gör ont.

Kan någon komma på hur man kan förklara foglossningens smärta samt mer exakt "var det faktiskt är det gör ont?

Jag kan verkligen inte komma på någonting...

• Svar på tråden Hur förklara foglossning?
  • Divan89

Tror inte killar förstår den smärtan Jag har förklarat för min partner hur det känns,men han säger att han inte förstår....

• Alle

Har han förstått varför det gör ont? Lyckas du förklara det så borde han ju fatta lite mer.

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • Pormoicheia

Varför tror jag han vet.

Just det här med större tyngd på uppmjukat bäcken o.s.v.

Det är snarare något som kan förklara "på vilket sätt" det gör ont jag är ute efter.

En smärta det går att jämföra med s.a.s.

Det är ju han själv som frågar och jag känner att jag vill kunna ge ett bra svar.

Jag har funderat och funderat men inte kommit på någonting man skulle kunna jämföra det med.

• Divan89
    Pormoicheia skrev 2008-07-18 21:51:29 följande:
    Varför tror jag han vet.Just det här med större tyngd på uppmjukat bäcken o.s.v.Det är snarare något som kan förklara "på vilket sätt" det gör ont jag är ute efter.En smärta det går att jämföra med s.a.s.Det är ju han själv som frågar och jag känner att jag vill kunna ge ett bra svar.Jag har funderat och funderat men inte kommit på någonting man skulle kunna jämföra det med.
    Nej jag tror det är just det Det finns ingen liknande smärta som dom kan relatera foglossning till....Jag har inte upplevt denna typ av smärta innan iaf....Jagha förklarat att det känns som att höften dras åt var sitt håll och att man har ett ständigt tryck mot svanken och ibland gör det så ont att man inte kan röra sig,det liksom låser sig
  • Alle

*försöker förklara* tänk att någon sätter in en skruvmejsel mellan fogarna i bäckenet och sedan sakta vrider om. Låt sedan skruvmejseln sitta kvar så att det känns ordentligt när man reser/sätter sig, eller går länge.

• Elindahl

Ibland tyckte jag det känndes som ischias.. fast mycket mycket värre. Och att ryggen låser sig å att det INTE gick att röra sig.. Usch, vad hemskt det är!

• Pormoicheia
    Elindahl skrev 2008-07-18 21:58:25 följande:
    Ibland tyckte jag det känndes som ischias.. fast mycket mycket värre. Och att ryggen låser sig å att det INTE gick att röra sig.. Usch, vad hemskt det är!
    Har aldrig haft ishias men är det lite så det känns så vill jag inte behöva uppleva det heller!
  • Elindahl

Sökte doktor för jag trodde jag hade ischias men han konstatera att jag hade foglossning, blev sjukskriven redan i v.11

• Pormoicheia
    Elindahl skrev 2008-07-18 22:14:09 följande:
    Sökte doktor för jag trodde jag hade ischias men han konstatera att jag hade foglossning, blev sjukskriven redan i v.11
    Oj...Det måste vara riktigt illa!

Lider med dig!
  • Elindahl

Som tur så släppte de mesta bara någon månad efter förlossningen men jag bävar för nästa gång jag blir gravid.

• LittleMissN

Hallå!

Be han följa med till BM och be BM visa bäckenet som dem har när dem förklarar för oss om foglossning, det gjorde iaf min BM för min sambo och mig och han förstod hur bra som helst!

Får massage ofta när jag är öm och har "mensvärk" bak i ryggen! :)

Har också fått ett stödbälte mot foglossningen som hjälper bra när det är som värst! Lycka till! Mvh Nath

• Pormoicheia

"Be han följa med till BM och be BM visa bäckenet som dem har när dem förklarar för oss om foglossning, det gjorde iaf min BM för min sambo och mig och han förstod hur bra som helst!"

Fast det är en förklaring på smärtan jag hade velat kunna ge.
    En jämförelse ungefär som brännande, stickande, svidande o.s.v.

• Alle
    Elindahl skrev 2008-07-18 22:20:27 följande:
    Som tur så släppte de mesta bara någon månad efter förlossningen men jag bävar för nästa gång jag blir gravid.
    Har två täta graviditeter bakom mig, och lillsockan är nu 8 månader. Känner fortfarande av fogarna då och då
  • Elindahl
    Alle skrev 2008-07-18 23:07:53 följande:
    Har två täta graviditeter bakom mig, och lillsockan är nu 8 månader. Känner fortfarande av fogarna då och då
    Usch vad jobbigt och tråkigt. Konstigt det där att de inte kan gå tillbaks och blir normalt igen. När jag dammsuger blir jag helt "död" i ryggen och den låser sig, så dammsuga får allt sambon vara så snäll å göra
  • Alle
    Elindahl skrev 2008-07-18 23:11:13 följande:
    Usch vad jobbigt och tråkigt. Konstigt det där att de inte kan gå tillbaks och blir normalt igen. När jag dammsuger blir jag helt "död" i ryggen och den låser sig, så dammsuga får allt sambon vara så snäll å göra
    Efter min andra grav (2005) så släppte min foglossning ganska snabbt. Men blev dock gravid igen kort efter sonens 1-årsdag och fick foglossning i v. 12. Den blev dock inte sämre men blev kvar efter förlossnignen.
    Den förklaring jag fick av BM och sjukgymnast var att det inte var så konstigt, då jag har haft hormonpåslag i nästan 3.5 år (gravid 2005, ammade nästan hela 2006, gravid 2007 och ammar ännu) och att jag dessutom är lite äldre (38) gjorde inte saken bättre.
  • Elindahl
    Alle skrev 2008-07-18 23:14:55 följande:
    Efter min andra grav (2005) så släppte min foglossning ganska snabbt. Men blev dock gravid igen kort efter sonens 1-årsdag och fick foglossning i v. 12. Den blev dock inte sämre men blev kvar efter förlossnignen.Den förklaring jag fick av BM och sjukgymnast var att det inte var så konstigt, då jag har haft hormonpåslag i nästan 3.5 år (gravid 2005, ammade nästan hela 2006, gravid 2007 och ammar ännu) och att jag dessutom är lite äldre (38) gjorde inte saken bättre.
    Vad tråkigt. Undra hur de kommer gå för mej då, hade tänkt försöka igen när sonen fyllt typ 1 år.. undra hur det blir med foglossningen då?! Blev ju som sagt sjukskriven v.11 men nu i efter hand när jag kollar kalendern så har jag noterat att jag hade ont i ryggen redan v. 7.. lagom när ja fick reda på att jag var gravid. Kommer jag inte behöva göra någe grav test nästa gång då jga känner av foglossnigen istället?
  • Alle
    Elindahl skrev 2008-07-18 23:33:22 följande:
    Vad tråkigt. Undra hur de kommer gå för mej då, hade tänkt försöka igen när sonen fyllt typ 1 år.. undra hur det blir med foglossningen då?! Blev ju som sagt sjukskriven v.11 men nu i efter hand när jag kollar kalendern så har jag noterat att jag hade ont i ryggen redan v. 7.. lagom när ja fick reda på att jag var gravid. Kommer jag inte behöva göra någe grav test nästa gång då jga känner av foglossnigen istället?
    Nä, du kanske inte behöver testa utan bara känner efter
  • Elindahl
    Alle skrev 2008-07-18 23:34:32 följande:
    Nä, du kanske inte behöver testa utan bara känner efter
    haha, vad hemskt! Vill inte ens tänka så... vill ha mer barn men inte vara gravid.. om jag skulle slippa graviditeten så skulle jag kunna föda 2 gånger istället.. så hemskt tyckte jag det var med foglossningen.
Svar på tråden Hur förklara foglossning?