• GashH

tandsmycke- islam

Tandsmycke - tillåtet eller ej enligt islam?
    Vill att ni refererar till era källor/tyckande.

• Svar på tråden tandsmycke- islam
  • Haraaz

Det är haram enligt alla de källor jag läst iallafall... utomhus alltså, precis som med andra utsmyckningar som smink och liknande. Testa att googla på det, har inte källorna i huvudet just nu.

• GashH

Okej.
    Men det är inte så att det kan jämföras med att ha en tatuering? För det har jag hört men tror inte riktigt på det.
    Visst kan man tvaga sig och bli ren fastän man har tandsmycke? (vilket man inte kan med tatuering)..

• Haraaz

Nja, du får nog ta av den när du gör wudu så att vattnet når tanden, men tandsmycke är väl inget permanent som tatuering? Jag skulle nog jämföra det mer med nagellack. Om du har det på naglarna blir inte wudun godkänd, men det är ju helt ok att ta på det när du inte ska be.

• Haraaz

Förresten, om man skaffat tatuering innan man visste att det var haram, (t.ex en tatuerare som konverterat till islam ) så är tvagningen ändå godkänd. Wa Allahu alem.

• GashH

Ett tandsmycke sitter fast, man kan ta bort den när man vill men det är inte så att man kan ta bort o sätta på igen som ett örhänge. Det är permanent tills man tar bort det.

• Haraaz

Jaha, trodde du pratade om såna som man kan sätta på själv och ta av när man vill. Om ett permanent smycke vet jag inte riktigt, jag tror att om man vill vara så korrekt som möjligt så bör man ta bort det för att vara säker på att wudun blir godkänd.

• MsBeauty

Det är inte tillåtet att ha smycken på utomhus i alla fall, enligt vad jag läst. Tandsmycke är ju ett smycke...

Svar på tråden tandsmycke- islam