• Anonym

Jag tror jag har borderline

Jag tror att jag har borderline. Jag har misstänkt det förr, genom åren. Men nu är jag nästan säker.
    Har suttit och läst om det nu och känner igen mig så.

Jag är så trött på mig själv.
    Att jag inte klarar av att hantera normala relationer. Impulsiviteten. Det irrationella beteendet. Ångesten.
    Bråken. Dramatiken. Konflikträdslan. Ensamheten. Tomheten. De snabba svängarna. Misstagen. Självkritiken. Att tappa bort mig själv.

Jag skulle gärna vilja prata med någon som har borderline eller känner någon som har det. Vart ska jag vända mig?

• Svar på tråden Jag tror jag har borderline
  • Anonym

Jag har / har haft borderline, vet inte hur mycket jag har kvar i dag. För mig var det så att jag också misstänkte att jag hade det efter vad jag läst om sjukdomen. Jag sökte läkare för depression och fick då göra en massa tester och diagnosen borderline ställdes. Det är nu ca 4 år sen och mycket har hänt. Har gått i dialektisk beteendeterapi och går fortfarande hos en terapeut. Mår i dag mycket bättre men inte helt bra. Tycker att du ska ringa din närmaste psykiatriska öppenvårdsmottagning och be om att få träffa en läkare. Du behöver inte berätta att du misstänker att du har borderline utan bara berätta lite om ditt mående. Tror de ganska snabbt känner igen en borderlinepatient. Lycka till och hoppas du kommer börja må bättre snart.

• Anonym

Jag tror definitivt att jag blivit "bättre" med åren. Jag är inte självmordsbenägen och skulle aldrig till exempel skära mig. Det gjorde jag någon gång när jag var tonåring dock.

Jag har sökt hjälp många gånger under många år men det har aldrig kommit någonvart. Jag har alltid känt det som att jag fallit mellan stolarna och inte fått den hjälp jag behöver.

Hur får man tid till att gå i terapi? Blir man sjukskriven för att kunna göra det?
    Funderar på att faktiskt ringa och be om att få träffa en läkare för jag mår väldigt dåligt nu.

• Anonym (inte...)

Det finns många personlighetsstörningar. Borderline är bara en av dessa. Om man läser kriterierna är det lätt att stämma in på dem, särskilt om man läser kriterierna när man av någon anledning mår dåligt. Min psykolog sa dock att "Alla har en släng av borderline emellanåt..." Om du inte har ett självskade/självmordsbeteende har du förmodligen inte Borderline.

Exempel på personlighetsstörningar:

noggrann, flitig

tvångsmässig personlighetsstörning (ej samma som OCD)

ambitiös, självsäker narcissistisk personlighetsstörning uttrycksfull, känslosam histrionisk personlighetsstörning alert, misstänksam paranoid personlighetsstörning oberäknelig, spontan borderline personlighetsstörning hängiven, lojal beroende personlighetsstörning oberoende, hemlighetsfull, vaksam, ensam schizoid personlighetsstörning självkritisk, försiktig ängslig, undvikande personlighetsstörning mycket föraningar, känslig schizotyp personlighetsstörning äventyrslysten, risktagande antisocial  personlighetsstörning
  • Anonym (inte...)

noggrann, flitig - tvångsmässig personlighetsstörning (ej samma som OCD)

ambitiös, självsäker - narcissistisk personlighetsstörning

uttrycksfull, känslosam - histrionisk personlighetsstörning

alert, misstänksam - paranoid personlighetsstörning

oberäknelig, spontan - borderline personlighetsstörning

hängiven, lojal - beroende personlighetsstörning

oberoende, hemlighetsfull, vaksam, ensam - schizoid personlighetsstörning

självkritisk, försiktig ängslig - undvikande personlighetsstörning

mycket föraningar, känslig - schizotyp personlighetsstörning

äventyrslysten, risktagande - antisocial  personlighetsstörning

Såja, nu blev det kanske lättare att läsa...

• Anonym (inte...)
    Anonym skrev 2008-07-18 22:50:15 följande:
    Jag tror definitivt att jag blivit "bättre" med åren. Jag är inte självmordsbenägen och skulle aldrig till exempel skära mig. Det gjorde jag någon gång när jag var tonåring dock.Jag har sökt hjälp många gånger under många år men det har aldrig kommit någonvart. Jag har alltid känt det som att jag fallit mellan stolarna och inte fått den hjälp jag behöver.Hur får man tid till att gå i terapi? Blir man sjukskriven för att kunna göra det?Funderar på att faktiskt ringa och be om att få träffa en läkare för jag mår väldigt dåligt nu.

Hur man får tid till att gå i terapi? Man får TA SIG TID, helt enkelt. Prioritera bort annat...

Sjukskriven blir man inte, eftersom borderline (eller annan personlighetsstörning) inte är någon sjukdom.

• Anonym (inte...)

Tänkte bara att jag sätter in en lista till... som man kan se så är personlighetsstörningarna ofta "precis som vi ALLA är" åtminstone emellanåt... Det rör sig alltså bara om en personlighetsstörning om egenskaperna och beteendet orsakar skada eller lidande för personen, eller om de leder till att omgivningen blir lidande på grund av symptomen. En person som trots sin säregna eller iögonfallande personlighetsstil är socialt stabil och inte lider av sitt beteende har inte en personlighetsstörning...

Paranoid PERSONLIGHETSSTÖRNING: Misstänksam, tror att andra människor behandlar dig orättfärdigt, insisterar på egna rättigheter. Schizoid PERSONLIGHETSSTÖRNING: Känner obehag inför förhållanden med andra människor, låg förmåga till nära förhållanden till andra människor. Starkt ointresse för sociala förbindelser och känslouttryck, bryr sig inte om andras känslouttryck. Dissocial PERSONLIGHETSSTÖRNING: Hävdar sina egna behov utan hänsyn till andra. Förödmjukar och skadar andra människor. Inga skuldkänslor, inget samvete. Emotionellt instabil PERSONLIGHETSSTÖRNING (Borderline): Instabil, impulsiv,explosiv, hänsynslös, växlar snabbt mellan glad och ledsen.
    Histrionic PERSONLIGHETSSTÖRNING: Överdrivna känsloutbrott, extremt behov av att vara i centrum.

Anankastistic PERSONLIGHETSSTÖRNING: Har svårt att göra sitt jobb på grund av överdrivna krav på perfektionism. Undvikande PERSONLIGHETSSTÖRNING: Rädd för att bli bedömd av andra, blyg, förlägen, undviker kontakter med andra människor, ovillig att binda sig i en relation. Beroende PERSONLIGHETSSTÖRNING: Kan inte fatta beslut själv. Rädd för att bli övergiven, sätter andras behov före sina egna.

• Tarzanina

Jag har borderline, fick diagnosen för ett halvår sen.
    Tycker definitivt att du ska vända dig till psyk o söka hjälp.
    Jag sökte själv hjälp i fem år innan jag fick rätt diagnos.
    Man kan visst bli sjukskriven, nä borderline är ingen sjukdom men symptomen kan göra en sjuk. Jag har varit sjukskriven p.g.a. ångest.

Svar på tråden Jag tror jag har borderline