• Tinny

Vatten på flaska, hållbarhet?

Jag bara undrar om vatten, som inte är kolsyrat, på flaska håller sig tills utgångsdatumet om man öppnat flaskan eller om det bör drickas inom en viss tid? Blir det ofräscht efter ett visst antal dagar, eller krävs det ännu längre för att vattnet ska bli dåligt? Blir det dåligt överhuvudtaget, och hur kan man isåfall märka det, och vad händer om man dricker det?

Mycket frågor...men någon kanske vet?

• Svar på tråden Vatten på flaska, hållbarhet?
  • JsN

Om du hällde upp vatten från kranen i något, hur länge skulle du kunna tänka dig att dricka det då?

Vatten är en färskvara och bör konsumeras ganska snabbt. Det kan bli ganska kraftig bakterietillväxt om man har otur.

• Tinny

Åh nej? Nu blir jag rädd.....shit. Jag får panik av detta, jag är nämligen helt fruktansvärt rädd för att bli magsjuk, därför dricker jag nästan aldrig vatten. Jag skulle inte ha druckit...jag är rädd nu. Hur fort märker man om man blir sjuk?

• Jindra

Äsch, det är nog ingen fara...!!

• JsN

Det gäller ju all vätska liksom mat att det kan bli tillväxt i det. Matförgftning brukar man märka rätt fort. Oftast smakar det unket (pga syreavgång) långt innan det är dåligt.

• Mumin

Jag har druckit kranvatten som stått på flaska i typ en vecka utan att bli sjuk . Många gånger!
    Vi har hemskt äckligt kranvatten på jobbet så jag tar med mig hemifrån, ibland blir det ståendes!

• Tinny

Men t.ex. sojamjölk som jag brukar dricka håller sig öppnad i ca 6 dagar kan vatten också hålla sig öppnad sålänge eller ska man förvänta sig att det blir dåligt ännu tidigare? (Jag tror mitt vatten varit öppet i 3 dagar, max 4 men jag har tvångssyndrom och tvivlar en massa, blir så osäker att jag inte längre vet hur länge det varit öppnat)

• Miss Daisy

Du borde ha känt på lukten om det var dåligt. Då hade det luktat unket. Näsan är bra på att varna oss.

• JsN

Huruvida det är dåligt eller inte beror på en rad yttre faktorer och går inte att säga generellt. *ler* SOm temperatur där det förvarats, vilken yttre påverkan det utsatts för, kvalitet från början mm. En bra grundregen är att om något smakar OK så är det _oftast_ OK.

• Tinny

Men jag är orolig att jag tyckte det smakade konstigt. Eftersom jag är rädd för att mat ska vara nedsmittad så tycker jag väldigt ofta att saker smakar konstigt, därför vet jag inte om det smakade konstigt på riktigt eller om det bara var i min fantasi. Min pojkvän drack av det och han kände inget konstigt alls, varken på lukt eller smak. Tycker ni att jag ska lita på hans förmåga att känna rätt då, han är ju en "normal" människa, skulle han kunna smaka om det var dåligt? Märks det tydligt?

Förlåt mig för att jag frågar och har mig, men jag har sådan fruktansvärd ångest just nu...jag har läst någonstans att de flesta matförgiftningar inträffar inom 1½-2 timmar och nu har det snart gått 3 timmar....

• Mumin

Du blir inte sjuk av 3-4-dagar gammalt flaskvatten, det kan jag lova dig. Som jag skrev ovan har jag druckit mycket mycket äldre vatten och andra vätskor utan att bli dålig. Vatten som dessutom inte innehåller något som fett och sånt, ingen fara!
    Man kan dricka en vecka gammal mjölk utan problem om den inte är i klumpar och vatten håller mycket längre än så.

I fattiga länder blir folk sjuka av vatten men då är vattnet dåligt redan från början. Man ska givetvis inte dricka vatten som stinker eller är missfärgat.

Får man fråga varför du har sån skräck för matförgiftning? Har du råkat ut för en riktig hemsk sådan någon gång eller är det bara en fobi?

• Tinny

Jag har emetofobi, fobi för att kräkas, och är då rädd för allting som skulle kunna tänkas leda till kräkning. Baciller och Virus, Förgiftningar av mat och av diskmedel och allt möjligt oroar jag mig för. Och jag vågar knappt ta mediciner för de flesta har som biverkning att kräkas.

Jag är oerhört påverkad av den här fobin, och tvångssyndromet...de hänger liksom ihop med varandra. Men jag kämpar på och försöker bli frisk, så nu har jag bestämt mig för att inte oroa mig över vattnet. Händer något så gör det det, och det är inget som jag kan förhindra nu. Att sitta och ha ångest som orsakar illamående förvärrar bara situationen, så nu ska jag försöka titta på tv eller ta en promenad och släppa de här ältandet i huvudet.

• Mumin

OK, då förstår jag att du är orolig. Men försök ta det lugnt och vänta med oron tills det finns något att oroa sig för. Lätt för mig att säga...

Kram!

Svar på tråden Vatten på flaska, hållbarhet?