Överbliven pasta..Vad göra med den??
Fick spaghett kvar igår..Nå tips på nå gott lördagsjoxx jag kan göra på den?
Förutom carbonara..det får bli i nödfall..
Men nå gratäng eller så kanske??
Fick spaghett kvar igår..Nå tips på nå gott lördagsjoxx jag kan göra på den?
Förutom carbonara..det får bli i nödfall..
Men nå gratäng eller så kanske??
Släg det i en ungsform över med tacofärs ost sen klart.
Släng skulle det ju vara =)
Lasagne fast med spaghetti istället för plattor?
Eller så smaksätt köttfärs med sweet chilisås, lägg spaghettin i en ugnsform, sedan gräddfil, sedan spaghettin, sedan ost, blir jättegott =)
Man kan frysa den och ha den till en annan gång.Eller så kan man steka upp den på järnet och krydda lite med svart peppar.Häll på en paket bacon och en burk svamp.Och lite kinesisk soja på.
Här är recept på en jättegod spaghettifrittata:
30 g smör
125 g skivade champinjoner
125 g skivad skinka
1½ dl djupfrysta ärter
6 ägg
2½ dl grädde eller mjölk
100 g kokt och hackad spaghetti
2 msk hackad persilja
½ dl riven parmesan
Fräs svampen i smöret, rör ner skinka & ärter, låt svalna.
Vispa ihop ägg, grädde, salt & peppar. Rör ner spaghetti, persilja & svampblandningen, häll altihop i en form. Strö över parmesan och grädda i 180 grader, 25-30 minuter.
Du kan förstås byta ut skinkan mot t ex bacon. Jag tror att jag hade i både lök & vitlök också.
Falsk lasagne
Överbliven pasta
Köttfärssås
Cafe de paris sås
Blanda ihop i en ungsform, strö riven ost över och skjut in i ugn
Spagetti med rostad vitlök, soltorkad tomat, ruccolla och parmesan recept till 4 portioner
Dessa smaker passar såååå bra ihop. Alla älskar denna pasta (tips: är du eller funderar på att bli vegetarian är detta en rätta att prova).
Spagetti till fyra portioner enligt paket (jag brukar ta en bunt i storlek "valnöt" per portion)
Fyra små färska vitlökar, rostade enligt nedan. Man kan också pressa ner någon klyfta direkt i pastan.
10 st soltorkade tomater
5 cm röd chili
2 nävar ruccolla eller färsk spenat (ca 30 blad)
1 liten bit parmesan (ca 50 gram)
1 näve basilika (ca 15 blad)
0,5 dl olivolja och salt
Koka spagettin, skölj av och blanda sedan i de övriga ingredienserna, utom vitlöken, den är godast att rosta (se recept). Det viktigaste när man blandar ihop allt är att smaka sig fram. Salta måttligt, tänk på att soltorkad tomat är salt, hettan från chillin ska kännas, ruccolla smakar lite peppar, därför brukar jag undvika att peppra. Riven parmesan - färsk är givetvis godast - men dyrast - alternativet är färdigriven på påse. Köp basilika i kruka, plocka från trädgården eller köp ett litet paket med hackad från frysdisken.
Källa: www.flavourrider.com/spagetti.php
spagetti med mögelost och bacon, recept 4 portioner
Spagetti till fyra portioner enligt paket (jag brukar ta en bunt i storlek "valnöt" per portion)
200 g blå - eller grönmögelost, ex. Kvibille
1 sats Bechamelsås
2 pkt bacon
Skär osten och baconen i bitar. Stek baconen knaprig under tiden pastan kokar. Gör Bechamelsåsen. Häll av pastan och blanda sås, ost och bacon. Med hackad gräslök i ser det hela lite nyttigare ut.
Bechamelsås recept 4 portioner
ljus sås (med den beryktade bottenredningen)
50 g margarin, smör eller olivolja
3 msk vetemjöl till sås (2 till stuvning)
5 dl vätska mjölk ev. grädde
2 krm salt
1 krm vitpeppar
Smält fettet i en kastrull. Strö över vetemjölet och rör om någon minut. Ta kastrullen från värmen. Häll på vätskan och rör med en visp ut klumpar. Låt koka upp under omrörning och sedan i 5 minuter med sporadiska inhopp av vispen. Smaksätt med salt och peppar
spagetti med skaldjur
Recept till 4 portioner. Spagetti till fyra portioner enligt paket (jag brukar ta en bunt i storlek "valnöt" per portion)
500 blandade skaldjur av ex. räkor, kräftstjärtar, crabsticks, pilgrimsmusslor, fisk som lax eller hälleflundra i kuber.
1 sats vitvinssås
2 klyftor pressad vitlök
Koka pastan och gör under tiden vitvinssåsen, tillsätt också pressad vitlök med charlottenlöken. Vänd runt fiskkuberna i såsen först (de tar någon minut att bli färdiga) och vänd försiktigt runt resten av skaldjuren i den kokande såsen. Blanda försiktigt med pastan. Servera med ostsegel.
Vitvinssås - VVS recept 4 portioner
Exempelvis kan man skapa den beryktade VVS:n (vitvinssås på kockspråk) genom att fräsa 2 finhackade charlottenlökar i 50 g smör. När löken är mjuk rör man ut 2 msk mjöl, späder med 2 dl vitt vin och 4 dl fiskbuljong (eller vatten samt en tärning, koncentrat), tillsätter 3 dl grädde. Koka ner i 15 minuter och rör då och då. Smaka av med salt och peppar et voilà - masterchef is in da house. Gott också till fisk med mos (fiskgratäng).
Ostsegel recept till kaprig ost att garnera pastarätter mer.
1 bit grynpipig Svecia (ofta fyrkantig)
Lägg ostskivor på bakplåt och baka i ugnen på 200 grader till de blivit ljus bruna. Det brukar bara ta några minuter. Ta loss dem direkt med en stekspade eller osthyvel och lägg att svalna på smörpapper. När de fått svalna blir de hårda och kan stickas ner som dekorativa segel i bl. a. spagetti med skaldjur.
Spagetti med fläskfile, svamp och grädde
Recept på lyxig pasta med file, svamp, grädde och lök. Blir god med fläskfile, kycklingfile, kalvfile, oxfile eller strutsfile. 4 portioner
Kokt spagetti enl. paket eller annan pasta
500 g filé av fläsk, nöt eller fågel
4 msk olivolja (ta från soltorkade tomater)
8-10 champinjoner eller valfri svamp
2 knipplökar eller gul lök
2 dl grädde eller kokbar creme fraiche
8 soltorkade tomater i olja
1 dl hackad färsk basilika eller persilja
1 klyfta vitlök
2 tsk kinesisk soja
Salt och svartpeppar
Ev. en skvätt mjölk
Skär filén i strimlor. Skiva svamp och hacka lök. Bryn köttet i olivolja i en panna. Tillsätt champinjoner och lök. Låt fräsa några minuter under omrörning. Strimla soltorkade tomater. Rör ner grädde och tomater i pannan och värm. Blanda med pasta. Smaksätt med pressad soja, vitlök, salt och peppar. Med några matskedar mjölk eller grädde spär du såsen om pastan är för tjock och klibbig.
Källa: receptfavoriter.se/mat-recept-vin/spagetti-och-spagettirecept-galen-i-spagetti.html
Kyckling med spagetti
Sätt ugnen på 200 grader.
Smörj en ugnsfast form. Lägg i den kokta spagettin och den urbenade & delade kycklingen.
Smält smöret i en kastrull, tillsätt curry och vispa sedan ned mjöl, grädde/creme fraiche & buljongtärning. Om det ser för tjockt ut späd med t.ex vatten.
Rör ned chilisåsen och smaka av med salt & peppar.
Häll såsen över spagetti/kyckling och strö över riven ost.
Gratinera i ugnen tills osten fått fin färg.
Källa: www.kokaihop.se/recept/currygrataeng-med-kyckling-spagetti
Skinksås med spagetti
2 Portioner
180 g Kokt eller rökt skinka
200 g Morötter
100 g Champinjoner; konserverade, -färska eller frysta
100 g Gurka
2 tsk Margarin
1/4 tsk Basilika
1/2 tsk Dragon
3 dl Kokt spagetti
Skär skinkan i strimlor. Skala och grovriv morötterna. Skölj och skiva färska champinjoner, låt konserverade rinna av (frysta används otinade). Skölj gurkan och skär den i strimlor. Fräs svampen i margarinet i en stekpanna på svag värme. Lägg i morötterna och låt dem fräsa med i några minuter tills de börjar bli mjuka. Lägg i skinka, gurka och kryddor. Blanda om och låt alltsammans bli genomvarmt. Servera spaghettin och såsen tillsammans med en fräsch sallad.
Källa: www.recept.org/Skinksas_med_spagetti.html
Oh my god!! Men tackar! Jaa, nu va ju inte frågan längre Vad jag ska göra, utan Vilket av recepten jag ska använa =)
Mm, den med tacosen lät som något enkelt o roligt å variera mot vanliga tacosen, elelr så kör jag nog lasagnen..Eller nåt av det andra.. =)
Tackar!!
Stek den och ha den till vad som som helst.