• Fru Stjärnfall

En fråga om igångsättning

Vår bm sa att de som gjort ivf inte får gå över tiden utan blir igångsatta. Vi tänkte inte på att fråga då men nu funderar jag på om man blir igångsatt dagen efter bf eller vad som menas med att "gå över tiden". Någon som har koll?
    Bor i Stockholm...

• Svar på tråden En fråga om igångsättning
  • Argbiggan

Det där är olika var man bor. I mitt landsting räknas en IVF graviditet precis som en vanlig graviditet. Man kan alltså få gå över dryga två veckor.

• Erkki

Jag har nu gått över två dagar och inte lär jag bli igångsatt - i västerbotten räknas ivf-graviditeter som vanliga efter det VUL man gör ca i vecka 7 då man gör över till ordinare mödravård.

• Peki

I Stockholm är det igångsättning vid bf+7 som gäller. Man ändrar inte heller bf utifrån UL som kan ske vid vanliga grav, utan det är bf-datum utifrån IVF-en som används.

• Tis

Jag gick över 14 dagar med Freja, lill killen bkev jag igång satt med men inte pga av IVF utan pga säte + vändning på BF darumet. IVF graviditeter räknas som vanliga grav när man väl plussat.
    Lycka till

• Peki
    Tis skrev 2008-07-30 08:03:23 följande:
    Jag gick över 14 dagar med Freja, lill killen bkev jag igång satt med men inte pga av IVF utan pga säte + vändning på BF darumet. IVF graviditeter räknas som vanliga grav när man väl plussat.Lycka till
    Hur IVF-grav hanteras beror som sagt på vilket landsting man bor i. I Stockholm flyttas inte bf, man får ett extra tillväxt UL i v 32 och det blir igångsättning bf + 7, men i de flesta andra landsting är det som vilken annan grav som helst.
Svar på tråden En fråga om igångsättning