• Anonym

Magsår tabletter på apoteket?

Jag har så ont i magen.
    Och när jag var på sjukan för några veckor sen fick jag med mig ett par tabletter hem och tror att dem slutade på ratiopharm.
    och hon sa att dem fanns receptfria på apoteket om jag ville ha mer.

Jag gick ner till apoteket men jag hittade inga tabletter mot magsår etc?
    det fanns ju bara mot halsbränna/sura uppstötningar under kategorin "mage"

kollade lite på hyllan ändå och såg en ask som hette ratiopharm nånting.. men det var inte dem tabletterna jag fick för dem där har jag ätit förr..

tror ni dem har dem bakom disken? eller är det bara sånna där vanliga tabletter mot halsbränna man ska köpa? :S detkan det ju itne vara :S

någon av er som vet eller har haft magsår/katarr eller något och köpt på apoteket??

• Svar på tråden Magsår tabletter på apoteket?
  • busunge

ska finnas en tablett som heter omeprazol (vet ej hur det stavas) den ska vara receptfri. men fråga på apoteket. ofta så har dom ju mycket bakom disken.

• Ann Lee

Jag tror säkert att det var Lansoprazol ratiopharm som du fick hos läkaren. Det är inte alls ovanligt att vissa tabletter finns bakom disk. På vårt apotek har de inte ens värktabletter i hyllorna utan man får be om hjälp. Det är väl en bra idé att du går tillbaks till apoteket och säger vad du har fått av läkaren tidigare och frågar om de har de tabletterna receptfritt eller alternativa märken. Det kan apotekspersonalen hjälpa till med!

Andra motsvarigheter till Lansoprazol ratipharm är Losec Mups, Omeprazol och Pantoloc.

Själv har jag ätit Losec Mups nu under min graviditet. Det finns ju restriktioner på vad som passar i olika lägen. Det vet de på apoteket.

Lycka till!

• Lusekofta

Rathiopharm är bara ett märke, du fick med största sannolikhet Omeprazol, och den kan du köpa från vilken tillverkare du vill, originalet som är mycket dyrare heter Losec.

• Lusekofta
    Ann Lee skrev 2008-07-19 12:28:55 följande:
    Jag tror säkert att det var Lansoprazol ratiopharm som du fick hos läkaren. Det är inte alls ovanligt att vissa tabletter finns bakom disk. På vårt apotek har de inte ens värktabletter i hyllorna utan man får be om hjälp. Det är väl en bra idé att du går tillbaks till apoteket och säger vad du har fått av läkaren tidigare och frågar om de har de tabletterna receptfritt eller alternativa märken. Det kan apotekspersonalen hjälpa till med! Andra motsvarigheter till Lansoprazol ratipharm är Losec Mups, Omeprazol och Pantoloc. Själv har jag ätit Losec Mups nu under min graviditet. Det finns ju restriktioner på vad som passar i olika lägen. Det vet de på apoteket. Lycka till!
    Lanzoprazol och Omeprazol är olika substanser, Omeprazol är billigare och OK under graviditet liksom Losec Mups eftersom Losec innehåller Omeprazol. Mups betyder Multiple Unit Pellet System om jag inte missminner mig, och det betyder bara att man lagt omeprazolen i magsyraresistenta pellets så man kan ta den som en tablett istället för som en kapsel.
  • Ann Lee
    Lusekofta skrev 2008-07-19 12:32:27 följande:
    Lanzoprazol och Omeprazol är olika substanser, Omeprazol är billigare och OK under graviditet liksom Losec Mups eftersom Losec innehåller Omeprazol. Mups betyder Multiple Unit Pellet System om jag inte missminner mig, och det betyder bara att man lagt omeprazolen i magsyraresistenta pellets så man kan ta den som en tablett istället för som en kapsel.
    Ok! Alltid lär man sig något nytt här på FL! Glad
  • Lusekofta

En sak till, när jag ändå är ingång Pantoloc innehåller Pantoprazol, alla är "prazoler" dvs de hämmar proptonpumpen som pumpar ut syra i magsäcken. Omeprazol var den första prazolen som kom på marknaden och därmed den mest välbeprövade och eftersom patentet gått ut på den, den billigaste om man nu inte går på märkesgrejerna som Losec.

• smaragden

några som är kanon och effektiva är stomacin på hälsokostaffär..oj oj vad de är bra.

• Anonym

Jag köpte Omeprazol Merk nm eller vad dem hette.

tack för svaren :)

• Anonym

Hade du haft magsår hade du fått recept och restrektioner från din läkare.
    Troligen har du magkatarr och då är det just de mediciner som nämnts ovan som är vad du behöver! Symptom på magkatarr är sura uppstötningar, smärta i magen, sug och hungerskänslor, halsbränna.
    Varför skriver du att du har magsår, sa läkaren det?

• Anonym
    Anonym skrev 2008-07-20 12:36:22 följande:
    Hade du haft magsår hade du fått recept och restrektioner från din läkare. Troligen har du magkatarr och då är det just de mediciner som nämnts ovan som är vad du behöver! Symptom på magkatarr är sura uppstötningar, smärta i magen, sug och hungerskänslor, halsbränna. Varför skriver du att du har magsår, sa läkaren det?
    jag har haft ont jättelänge och hon ville lägga in mig öfr att jag har så ont, men sen så gjorde vi inte så iaf.. har haft problem länge med magen (olika smärtor) men inte vågat göra gastropskopiundesökning.. vill ju vara sövd då =(
  • another me

dom tabletterna e halsbränna och sura uppstötningar men även för mag ont de e nämligen kopplat till de..magonten beror ju på för mycke magsyra och för sur magsyra och då hjälper bara tabletter som är för halsbränna och sura uppstötningar..för dom neuraliserar magsyran..har själv haft problem med magen under hela mitt liv och provat alla tabletter som finns tror ja..men nu tröttna ja på läkaren eftersom inget funka och gick och köpte mej dom billiga inside..tro på fan men dom funka faktiskt..helt otoligt..när ja förut köpt tabletter för ca 600-800 kr för ca en månad..lite skillnad..och nu behöver ja inte ens ta ofta utan kanske 3 ggr i månaden..jätte lycklig..lite ot men men!

Svar på tråden Magsår tabletter på apoteket?