Vilket växer snabbast?
Jag behöver fylla ut en bit i häcken, vilket tror ni fyller ut/växer snabbast? Tuja eller syren?
Jag behöver fylla ut en bit i häcken, vilket tror ni fyller ut/växer snabbast? Tuja eller syren?
thuja
Syrén. Växer och sprider sig som sjutton bara den får vatten och sol.
Så de lärda tvistar, skall jag tolka det så? Vem har rätt?
kanske beror på var man bor?? jag har för mej att tuja inte går så där jättebra uppe i zon 5-6.. även om dom finns här, så ser jag att man täcker över dom med säckväv o dyl. på vintern....
så jag skulle nog välja syrén....
men vill du ha mer snabbväxande, så tror jag att spireorna (finns ju många olika) växer nog så fort....
Häcken vi har är tuja, men hålet har uppstått pga att grannen tagit bort sin syren som jag tyckte var sååå fin. Jag skulle alltså helst vilja syren , men är rädd att den växer för långsamt.
Våra syrénbuskar har fått skott som är en halvmeter höga i sommar så jag tycker de växer fort. Bara man ser till att de får det lite blött emellanåt. Grannen som aldrig vattnat sin häck går det trögt för däremot.
Då får det kanske bli syrén...
Ja, då förstår jag... men det är ju svårt att ge råd när man inte ser hur det ser ut... sätter du tuja, så är den nya plantan förståss mycket mindre, även om det är just i häcken hålet är... men har det stått syren där förut, så välj det.. du vet ju själv hur det ser ut!! det finns ju olika syrén sorter, och en del är mer snabbväxande än andra.. fråga dej för på plantskolan....
Nyplanterad syrén växer väldigt långsamt de första åren. När den väl etablerat sig växer den snabbt och villigt.
Bra att tänka på ang. syrén är ju också att den är finast om den får växa fritt, klipper ni den blommar den dåligt (på fjolårsskotten) och växer den orört kan den bli väldigt hög och bred. Syrén är nästan finast om den växer uppstammad, som ett träd.
Tuja vet jag inte så mycket om, den är inte så vanlig här.