• Memam

Rhododendron

Någon mers Rhododendron som inte blommat i år?

• Svar på tråden Rhododendron
  • Memam

Alltså den hade knoppat och så i våras men nu är dom borta utan att ha blommat, nu växer nya skott ut! Någon som vet vad det kan bero på? Någon Rhododendronexpert??

• Snärtan

..precis som våra Rhododendron, 2 blommor och inget mer, Är också nyfiken!..

• Memam

Snärtan - När planterade du din? Jag planerade min förra sommaren när den blommade!

• Mausiii

Knopparna är inte alltid blomknoppar, utan ibland bara bladknoppar, men det låter som om din buske inte riktigt trivs. Hur gammal är busken, hur har den planterats och vad har den för jord?

Rhododendron har rätt så grunda rötter, så den ska inte planteras särskilt djupt i backen. Den gillar halvskugga.

Rhododendron behöver SUR jord = lågt pH-värde, och det låter som om din rhododendron behöver gödslas. Gödslar gör man egentligen på våren. Ett hett tips är att varje vår/försommar lägga på minst en halv säck rhododrendron-jord. (om så behövs, gräv ur en aning runt plantan utan att skada rötterna). Sedan finns det även speciell rhododendrongödsel. Om busken är stor och det är svårt att komma åt undertill, kan en flytande gödning vara det bästa alternativet. Annars finns det en typ av gödselpellets som man ska kratta ner i jorden runt busken.
    (Använd BARA rhododendrongödsel! Man ska INTE gödsla dessa buskar med ko-/hönsgödsel, benmjöl eller något sådant!)

Sedan tycker rhododendron inte om att beskäras. Då minskar blomningen. Så dessa buskar ska bara beskäras om det är nödvändigt av något skäl.

Rhododendron drabbas ganska lätt av gröna bladlöss och vita flygare om den inte mår bra. Kolla att det inte finns svarta avlagringar på bladen (svamp som lever på vita flygares/bladlöss avföring). Ett annat tecken på att det kan finnas bladlöss är att det springer omkring myror på busken (de "mjölkar" bladlöss på sockerlösning). Skadedjuren syns bäst på undersidan av bladen.

Hoppas att detta hjälper dig vidare.

• Snärtan

Meman

vår rhododendron är 3 år gammal. Förra sommaren var det massor med blommor.... ska spara ner Mausiis inlägg och se vad jag kan göra till nästa sommar. Får stå ut med få blommor i år ...

• Mausiii

Jag har två jättestora rhododendronbuskar framför entrén till vårt hus. (Vi blev husägare i februari.)

Till min stora besvikelse är de totalt nerlusade och svarta av bladlusbajs och svamp. De mår bedrövligt. Så nu efter blomningen måste jag beskära bukarna kraftigt för att ens komma åt och behandla dem.

Har hart med några kunniga på området och det ska inte vara någon fara att beskära buskarna. Det ska antingen göras tidigt på vårkvisten eller efter blomningen. Men som sagt, det kan störa blomningen ett tag framöver, men det gör mig inget, bara de tar sig och blir buskigare och framför allt - friska.
    Annars mejar jag ner dem med motorsågen nästa år och sätter nytt... (sista utvägen)

Men jag kommer att göra mitt absolut bästa för att få den friska och krya igen i år.

• Memam

Jag kan inte låta bli att titta på "allas" rhododendronbuskar i år! Och faktiskt så är det många som inte verkar må bra i år. Grannarna har 2 bredvid varandra men det är bara den ena som blommar.

Men tack Mausiii för dina tips längre upp.
    Du verkar kunna lite så jag frågar dig, jag har nog en för solig plats för det första och någon speciell jord har jag inte använt. Så vad tror du om att plantera om och köpa minst en till och plantera bredvid? Alltså jag byter till ett mer skuggig ställe och använder mig av rhododendronjord, vad tror du om det? Nått annat jag ska tänka på? När ää den bästa tiden att plantera om?

• Mausiii

Jag vet inte riktigt när den bästa tiden är för omplantering, men jag antar att det är som vid beskärning. Helst tidigt på våren eller alldeles efter blomningen.

Jag har flyttat på 3 rhododendronbuskar hemma hos mina föräldrar som aldrig blommade eller tog sig, trots till synes perfekt läge i halvskugga till sol och rhododendronjord och -gödning. Men det var ändå något som inte stämde...
    Flytten skedde mitt på sommaren och de fick precis samma förutsättningar på ett annat ställe i trädgården. Året därpå blommade alla 3 och de börjat att växa friskt.

Det du ska tänka på är att gräva en rätt stor grop, men den behöver inte vara så fruktansvärt djup, eftersom rötterna är rätt ytliga. Använd 1,5-2 säckar (á 50 liter) rhododendronjord per buske och nästa vår, ge den varsin halv säck till.

• Leilani

Jag har oxå hört och sett jättemånga som har dåligt med blommor i år.
    Det kanske är som med plommon och äpplen osv; vissa år är helt enkelt inga rhododendronår!
    Men innan idag när jag körde förbi en sjö såg jag rododendron med MASSOR av blommor på, så det där med sur jord stämmer nog...

Svar på tråden Rhododendron