• MrsG

Kan man begära att få gemensam vårdnad även om den andra inte vill?

Jag har en fundering angående gemensam vårdnad.
    Min dotter föddes rätt nyligen, så inga papper är skrivna ännu.

Jag och mitt ex är skilda sedan i början av året och jag kommer att få enskild vårdnad om henne. Jag skulle önska att vi hade gemensam vårdnad, men tvivlar på att han vill det. Han är typen som vill känna sig fri och obunden och det skulle han inte kunna göra om vi delade vårdnaden. Det blir liksom lättare att fly undan om jag har hela ansvaret. Hemskt och omoget, jag vet!! Kan jag kräva att vi delar vårdnad mot hans vilja?

• Svar på tråden Kan man begära att få gemensam vårdnad även om den andra inte vill?
  • wellah

gemensam vårdnad då får du ej underhåll. är det inte bättre du har ensam vårdnad och han umgängesrätt? Då måste han åtminstonde betala för barnet med tanke på att du säger han motarbetar det hela?

• Nyfiken gul

wella...

fel!!

man får visst underhåll även om man har gemensam vårdnad!!!

det handlar istället om hurvida barnet har växelvis boende eller inte...

föräldrar som har barnet lika mycket hos sig är INTE skyldiga att betala underhåll!

Jag har gemensam vårdnad om min yngsta o jag måste betala underhåll för att jag bara har umgängesrätten just nu varannan helg...

• MrsHawkins

Vårdnaden har inget med underhållet att göra....Precis som Nyfiken gul skriver....

• JadziaDax

Man kan även få underhållsstöd om man har växelvis boende ifrån försäkringskassan. Det har jag. Jag har haft väldigt dålig inkomst eftersom jag har studerat så jag får viss summa per barn som växelbor från Försäkringskassan. Det här bidraget har naturligtvis inget med barnens pappa att göra eftersom han, som Nyfiken Gul skriver, INTE är underhållsskyldig.

• MrsHawkins

Då heter det inte Underhåll utan Utfyllnadsbidrag....om jag inte har helt fel...

• MrsG

Ok, tack alla, men undrar fortfarande om pappan kan bli "tvingad" av mig att ha gemensam vårdnad även fast han inte vill?
    Oberoende av underhållsbidrag osv, utan enbart med tanke på vårdnaden.

• Mirris

Jag tror inte det går att tvinga nån att skriva under det pappret.
    Men om det vore tvärtom, att du vägrade och han ville, så kan han stämma dig och låta rätten avgöra om gemensamvårdnad!

Men om du tvingar på honom gemensam vårdnad och han inte vill ha det så kommer han kanske o jäklas med er istället! Inte skriva under papper och sånt.. du kan inte flytta tvärs över gatan utan att han ska godkänna att barnet flyttar med!
    Du kan inte bestämma dagis/skola själv utan underskrift!

Jag tycker att om inte han vill skriva under på gemensam vårdnad, vänta.. se om han sköter sig och fixar med umgänget med barnet.
    Gemensam vårdnad och umgänge är ju helt skilda saker. Även om du är enskild vårdnad så har han ju all rätt i världen att träffa sitt barn. Men du har rätten att bestämma allt omkring barnet.

Om barnet skulle behöva vård, typ BUP eller annan utredning (nu ska vi ju hoppas inte det sker.. men om) så om han vägrar så får ni ingen vård..
    Sjukhusvård är ju inget snack, men just sånt där med utredningar på psykhab.. (har läst om flera här som har det problemet)

Om jag vore i din sits så skulle jag nog försöka vänta ut pappan och se hur det går. Som sagt, umgänge har han ju rätt till iallafall. Och det finns säkert pappor med gemensam vårdnad som inte alls träffar sina barn.

Lycka till

• MrsG

Mirris: Ja det låter sunt det du säger.

Med tanke på hur han beter sig redan nu så är det kanske på den säkra sidan att ha ensam vårdnad om han nu ändå vill att jag ska ha det. Träffa henne får han ju ändå, det är bara det att jag blir lite orolig att han kanske struntar i det helt. Men som du säger så finns det ju även pappor med gemensam vårdnad som struntar i att träffa sina barn, så det är väl ingen garanti det heller. Men helt känslokall är han ju inte så vi får se hur det blir i slutändan.

Det känns bara ganska tungt just nu att ha ALLT ansvar själv. Ändå har det bara gått tre veckor sedan hon föddes. Hoppas det känns lite lättare snart!?

• MrsHawkins

Anonym NR: 3462277

Jag får underhåll från pappan via FK....alltså inget utfyllnadsbidrag...men det var kanske inte så du menade?

• sun shine

nej man kan inte tvinga nån delad vårdnad. om ni inte e gifta får du automatikt ensamvårdnad såvida han inte säger att han vill ha delad vårdnad när han e hos familjerätten o får faderskapet bekräftat.

• JadziaDax

MrsHawkins; Det jag har för mina barn som inte har med pappan att göra utan är ett bidrag från försäkringskassan heter Underhållsstöd och inget annat. Utfyllnadsbidrag är något annat, kanske det är det man får då pappan inte kan betala fullt underhåll?

• septbebis

Ang utfyllnadsbidrag... Det HAR hetat så 1 ggn i tiden men jag TROR att det numera heter underhåll.

• septbebis

Sorry för tomt inlägg här ovan, vet inte hur det gick till?

Jag vet inte om man kan kräva av pappan att han ska ha GV. Men tvärtom går ju, alltså om du som mamma har EV så kan ju pappan kräva av DIG att ni ska ha GV.

Men huruvida det fungerar på andra hållet vet jag som sagt dessvärre inte....

• Kriya

Jag håller med Mirris;
    det är bättre att se tiden an och se om pappans eget intresse tar fart. Gemensam vårdnad gör ju ingen skillnad i vare sig umgänge eller underhåll, om huvudansvaret ändå ligger hos Dig. Om han inte vill dela ansvaret med Dig, behöver Du ju i allafall kunna fatta beslut om barnet (flytt, dagis, skola, pass, efternamn m.m. m.m.).

Det kan ta flera år innan han kommer på att han vill vara engagerad i barnet. Jag tycker att Du ska vända på pannkakan innebärande att om han en dag vill ta ett ökat ansvar för barnet får han först bevisa att hans inställning är förändrad. Det svek han har gjort mot sitt barn, genom att strunta i det, skickar ju signaler om att han inte är mogen för gemensam vårdnad. Om han känner att det ligger hos honom att ta vara på pappa-privilegiet och att Du är helt oberoende av hans "goda vilja", så tror jag dessutom att det kommer gå snabbare för honom att inse vad han håller på att förlora.

• cema

Rent spontant säger jag behåll ensam vårdnad. Att skaffa pass, dagisplats, osv blir annars sådant som gör att du måste som Kirya skriver lita till hans goda vilja. Har du ensam vårdnad kan du känna dig mer självgående tills han känner och visar att han är mogen för att vara pappa till tösen..
    Jaga inte på, låt honom bevisa att han lever upp till det som krävs av en far... Men skriv ner alla dina tankar och allt som händer.. En dag kanske det är så att han börjar tampas om saker och ting... Då är det bra att ha saker o ting på papper..

• Kazz4

En sak som jag tänker på är att om han är så ovillig att träffa sitt eget barn, vill du att barnet ska behöva bo där varannan vecka? Det blir ju liksom oönskat kan jag tänka...

• LadyMarmalade

Ska försöka klargöra lite som jag sett genomgående i tråden...

Vårdnad:
    Enskild=En förälder har vårdnaden och kan fritt bestämma över barnet utan att fråga den andra föräldern, dvs flytta, bestämma skola, skriva på beslut rörande barnet, öppna bankkonto, förfoga över barnets medel, söka vård(bup, hab) sätta in medicin utan den andra förälderns godkännande osv...den andra föräldern har ingen rätt att vara med vid möten rörande barnet(men rätt att få veta utslagen) den andra föräldern kan heller inte begära ut registerutdrag, journaler eller liknande

Gemensam vårdnad= Båda föräldrarna har vårdnaden och båda måste skriva på beslut, godkänna skolbyte, flytt, vård, medicinering, vaccineringar, vara med vid öppning av barnkonto, båda har var för sig tillgång till barnets bankmedel, båda har rätt att närvara vid möten rörande barnet samt begära ut register utdrag och journaler...

BOENDE= vart barnet bor...
    Boendeförälder är den förälder där barnet bor stadigvarande(vid växelvis boende står barnet på ena föräldern)och det är dit barnbidraget betalas ut...

Boende föräldern är skyldig att försörja barnet och hålla med kläder osv om inget annat överenskommits i rätten och ska hålla barnet tillgängligt (men kan inte tvinga umgängesföräldern att hämta)på de tider som avtalats för umgänge...

Ungänges föräldern har rätt (men ingen skyldighet)till umgänge(som kan se ut hur som helst) men är skyldig att hämta och lämna om avståndet inte överskrider 10 mil per resa

Underhåll betalas ut till boendeföräldern och kallas:

Underhållsbidrag...när umgängesföräldern betalar direkt till boendeföräldern

Underhållsstöd...när försäkringskassan betalar ut till boendeföräldern och umgängesföräldern betalar till försäkringskassan

Uttfyllnadsstöd får boendeföräldern ifall umgängesföräldern betalar ett lägre belopp än försäkringskassans norm 1173/barn och de betalar då ut differensen mellan det umgängesföräldern betalat och normen...

har jag missat nåt så hojta...

Been there Done that...............urk

kan bara ge ett råd...håll hårt i din enskilda vårdnad...vill han ha vårdnad senare behöver han bara begära det så ändrar tinget det...men du slipper mycket trassel om du inte behöver hans godkännande i varje litet beslut...

Tänk vaccinationer...skulle han säga nej kan du inte ge barnet dem....

• MrsG

Ja nu har det ju gått några veckor sen jag ställde frågan och efter att ha läst igenom tråden igen och tänkt riktigt ordentligt på alla för-och nackdelar så gör jag som du säger LadyMarmalade. Jag ska hålla på den enskilda vårdnaden.

Bra sammanfattning du skrev förresten!

Svar på tråden Kan man begära att få gemensam vårdnad även om den andra inte vill?