• Lady Java

När kan barn börja äta mer salt?

Ja, då menar jag saker som kassler, falukorv o. dyl.

Kort och koncist, eller hur?

• Svar på tråden När kan barn börja äta mer salt?
  • Ciliaja

små barn njurar klarar inte för mkt salt så under 1 år rekomenderas ingen salt..

• Ciliaja

men efter 1 år kan dem äta de ni lagar om de är lite salt i..gillar ni krydda mkt så kan ni ju göra de på talriken sen :)

• Lady Java

Ja, jag kanske inte var så koncis som jag trodde.
    Efter 1 års ålder menar jag alltså. Kassler är ju rätt salt, så det kanske inte är ok förrän en bit efter 1-årsdagen, eller? Någon som vet?

• HelenaMaria

Det är ok med lite salt innan 1 år! Det är inte så att pang,bom så är njurarna helt färdigutvecklade vid 1-årsdagen. De utvecklas ju gradvis när barnet växer.

Sonen har ätit matprodukter med salt i i några månader, inte mycket salt men lite. Det är ju salt i bröd, keso etc. Falukorv fick han att äta när han var runt 8 månader, fiskbullar i sås gillar han, han äter Bregott m.m.

Huvudsaken är att man inte saltar extra!

• agda06

Säger som HelenaMaria, det viktigaste är att man inte saltar EXTRA på maten som man ger barn under 1 år. Salt som redan finns i maten är ok ett tag innan barnet fyller 1. Så klart, inte från 4 månader men från 8-10 månader ska det vara ok.

• HelenaMaria

Jag fattar inte var det kommer ifrån att det råder saltförbud innan 1-årsdagen. Det verkar vara många som tror att det är farligt för barnet med lite salt innan 1 år men att det efter 1 år är lugnt att börja med salt. Lagom är bäst, både innan och efter 1 år.

• Lady Java

Tack för era svar! Hon får ju lite ost på sina smörgåsbitar redan, så vi har ju faktiskt startat med salt så smått.

• Lady Java

HelenaMaria: Håller absolut med om att det ju måste gå gradvis (njurarnas utveckling, alltså), inte att det från en dag till en annan är ok med en massa salt och inte alls har varit det före den dagen.

• Ciliaja

jaha hehe, ja då förstår jag

klart man kan ge dem lite salt inann 1 också!

Svar på tråden När kan barn börja äta mer salt?