• MissLaila

Lag om nät på balkongen?

Jag fick höra igår att det det är eller ska bli lag på att man måste ha nät på balkongen om man har katt och bor mer än 5 meter över marken.. Någon mer som har hört det eller vet något om det?

• Svar på tråden Lag om nät på balkongen?
  • Powerwoman

Japp, det läste jag i tidningen.

Mkt bra anser jag:)

• MissLaila

Men är det lag på det nu?
    Jo det är bra, men hur högt måste nätet vara? Enda upp?

Powerwoman skrev 2008-07-19 16:28:47 följande:
    Japp, det läste jag i tidningen.Mkt bra anser jag:)
  • Vroooooom

8 § Om katter vistas ensamma på en balkong som är belägen mer än fem meter över marken, måste balkongen vara försedd med nät eller liknande för att förhindra katten från att falla ner.

Cheer up, the worst is yet to come
  • Zimlis

Japp sen den 1 Maj är det lag på det - läste i tidningen idag.

Måste dock påpeka att jag tycker det vart usel information på de nya husdjurslagarna som tillkommit

• MissLaila

Men om katten aldrig får vara ute själv så gäller et inte eller?

Vroooooom skrev 2008-07-19 16:30:26 följande:
    8 § Om katter vistas ensamma på en balkong som är belägen mer än fem meter över marken, måste balkongen vara försedd med nät eller liknande för att förhindra katten från att falla ner.
  • MissLaila

Ja jag tycker att man borde få information om det som kattägare, men har inte fått veta nått, utan det va min chef som sa det..

Zimlis skrev 2008-07-19 16:30:59 följande:
    Japp sen den 1 Maj är det lag på det - läste i tidningen idag. Måste dock påpeka att jag tycker det vart usel information på de nya husdjurslagarna som tillkommit
  • MajaLarsson

men jag bor mycket högre än 5 meter över marken men jag har etapper hela vägen ner så katterna behöver aldrig hoppa längre än 1,5 meter innan dom når en etapp.
    Måste jag ändå ha nät då?

• NeA 84

å vad jobbigt. min katt ligger på balkongen mycket. men han hoppar inte upp på räcket eller sånt.
    då måste man asså sätta upp nät. hade ingen aning om de.

• Vroooooom
    MissLaila skrev 2008-07-19 16:31:17 följande:
    Men om katten aldrig får vara ute själv så gäller et inte eller?
    Vet faktiskt inte...

Våra katter får aldrig vara på balkongen själva när vi har inglasningen öppen. Vi har ändå kompostgaller som förhindrar att dom kan ramla ner.
    Cheer up, the worst is yet to come
  • Havanna82
    MajaLarsson skrev 2008-07-19 16:32:23 följande:
    men jag bor mycket högre än 5 meter över marken men jag har etapper hela vägen ner så katterna behöver aldrig hoppa längre än 1,5 meter innan dom når en etapp.Måste jag ändå ha nät då?
    Lagen gäller när det finns risk att dom ramlar, vilket det ju rent krasst alltid finns...
  • MajaLarsson

Havanna: men då är det lugnt för dom kan inte ramla ner till backen ifrån balkongen!

Svar på tråden Lag om nät på balkongen?