• bebbe82

solkräm??

Funderar på de är med solkräm när man är gravid...innehåller de något man bör undvika som gravid?och finns de krämer som är bättre att använda när man är gravid?skulle behöva något i ansiktet är så lätt att bränna sig i denna härliga sol :) vad använder ni för märken?funderar på att köpa på apoteket.

• Svar på tråden solkräm??
  • Lena

jag använder alltid solskydd med ett fysiskt skydd vill inte ha en massa kemikalier som ska gå in i huden.

• Poloc

Håller helt med Lena. Enbart fysikaliskt skydd är det enda tänkbara för mig, både för min egen skull och miljöns, gravid eller ej.

Krämer med kemiska filter går in i kroppen - i studier har man konstaterat kemikalier från solkräm i urinen hos försökspersonerna flera dagar efter att de använt krämen.

Man får hoppas att apoteket har någon barnsolkräm tex, med enbart fysikaliska filter. Själv brukar jag använda Weledas (finns hos hälsokostbutiker).

EU håller dock på med en granskning av vissa fysikaliska filter, så en del krämer är (tillfälligt?) borta från marknaden i väntan på resultaten. Se artikeln:

www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp

• Lena

Det är inte bara barnsolskydd som kan ha fysikaliska filter och barnsolskydd behöver inte ha fysikaliskt filter.

• Poloc
    Svar på #3
    Nejnej det vet jag väl. Skrev bara "tex", i en fåfäng förhoppning att det är mindre av andra joxkemikalier (onödiga parfymer o dyl) i barnvarianter.
  • Lena
    Poloc skrev 2008-07-19 19:26:28 följande:
    Svar på #3Nejnej det vet jag väl. Skrev bara "tex", i en fåfäng förhoppning att det är mindre av andra joxkemikalier (onödiga parfymer o dyl) i barnvarianter.
    Jag vet. Tester har tyvärr visat att det inte är mindre skräp i saker för barn utan i vissa fall tom mer.
  • Poloc
    Svar på #5
    *Bläää*
    (riktat mot det du skrev, inte mot dig)
  • Poloc
    Svar på #7
    = "fysikaliskt" = partiklar som lägger sig utanpå huden och reflekterar solstrålningen.
    Läs i artikeln jag länkade till.
  • Berenike

jag mailade apotekets kuntjänst angående det här med solkrämer under graviditet, enligt dem så finns det inget hinder rent hälsomässigt för en gravid kvinna att inte använda det ena eller det andra, detta är en något uppförstorad myt, men man kan ju föredra att använda fysikaliskt eller inte pg a tex andra orsaker tex miljömässiga

• Poloc
    Svar på #9
    Vad menar du med "myt" ? Jag är själv rätt så 'allergisk' mot överdrivna gravidmyter... Ingen här har sagt att det finns några officiella rekommendationer eller varningar på området; vi två som svarat har endast gjort det utifrån våra personliga val/resonemang och varit tydliga med det ("jag använder", "det enda tänkbara för mig").
Svar på tråden solkräm??