• Trynträ

Besk gurka

Jag fick ett gäng gurkplantor av min mamma som tyvärr inte har koll på vad hon köpt för sort mer än att det stod slanggurka på förpackningen. Förra året fick vi en annan sort som en väninna till henne odlat upp och de var kanongoda och såg verkligen ut som köpegurkor (om än lite större).

Nu till mitt problem. Vi får massor av gurkor men de ser inte alls ut som de man köper i affären. De är lite gulrandiga, knottriga och smakar väldigt beskt. Nån som vet vad det kan bero på eller kan det helt enkelt vara gurksorten som inte är lämpad att äta naturell? Kan man använda beska gurkor till nåt eller är det bara att kasta dem?

• Svar på tråden Besk gurka
  • Neko

kanske passar till inlagd gurka? De brukar ju se ganska knottriga ut ^^

• Trynträ

Ja det var ju en idé. Man kanske kan göra smörgåsgurka av det för det är ju rätt gott. Det gäller ju bara att det beska försvinner.

Neko skrev 2008-07-19 18:41:46 följande:
    kanske passar till inlagd gurka? De brukar ju se ganska knottriga ut ^^
  • abnocto

Det finns gurkor som är "beskfria" och ni har kanske fått en annan sort. Då blir de ofta väldigt beska om de vattnas dåligt. Men jag förelår ocskå att lägga in gurka för att se hur det blir. Och jag skalar alltid egenodlade gurkor, tycker de smakar bättre då, har du provat så det beska inte bara sitter i skalet?

• Ann Lee

Det låter som västeråsgurkor! Dessa kan man lägga in! Googla efter ett recept!

• Trynträ

Jag måste absolut skala gurkorna för det känns som att tälja i trä typ. Jag skalar iofs vanliga gurkor också.

abnocto skrev 2008-07-19 19:42:11 följande:
    Det finns gurkor som är "beskfria" och ni har kanske fått en annan sort. Då blir de ofta väldigt beska om de vattnas dåligt. Men jag förelår ocskå att lägga in gurka för att se hur det blir. Och jag skalar alltid egenodlade gurkor, tycker de smakar bättre då, har du provat så det beska inte bara sitter i skalet?
  • Trynträ

Fast det ser inte ut som såna för de är långa som slanggurkor men man vet aldrig. Borde det inte ha stått på förpackningen om det är västeråsgurkor? För det tror jag inte min mamma köpte.

Ann Lee skrev 2008-07-19 22:07:17 följande:
    Det låter som västeråsgurkor! Dessa kan man lägga in! Googla efter ett recept!
  • Pricken07

Jag har också hört att gurkor kan bli beska om man glömmer att vattna dem, men har dock aldrig odlat gurkor själv..
    Googlade lite på nätet för att se om det stämde och hittade en sida (odlingstips.com) där de skrev såhär:

Vi har odlat gurkor och upptäckt att en del blivit beska i smaken medan andra smakar gott. Vad kan det bero på?

Svar: Besk smak hos gurkor kan bero på flera olika orsaker. I mindre odlingar kan det vara svårt att styra klimat och vattentillgång. Tänkbara orsaker till ert problem är stora temperaturväxlingar eller för hög temperatur, ojämn vattentillgång eller felaktig gödning.

(¯`v´¯) Mamma till Leo född 21/6-07 (¯`v´¯)
  • Trynträ

Fast jag har typ vattnat dem varannan dag så det borde inte vara brist på vatten.

Jag tog och högg upp gurkan i delar och la den i vattenbad och då har en stor del av den beska smaken försvunnit. Visserligen blir det ju inte så mycket gurksmak kvar men det är i alla fall bättre än om den smakar beskt.

Pricken07 skrev 2008-07-21 21:35:17 följande:
    Jag har också hört att gurkor kan bli beska om man glömmer att vattna dem, men har dock aldrig odlat gurkor själv..Googlade lite på nätet för att se om det stämde och hittade en sida (odlingstips.com) där de skrev såhär:
    Vi har odlat gurkor och upptäckt att en del blivit beska i smaken medan andra smakar gott. Vad kan det bero på?
    Svar: Besk smak hos gurkor kan bero på flera olika orsaker. I mindre odlingar kan det vara svårt att styra klimat och vattentillgång. Tänkbara orsaker till ert problem är stora temperaturväxlingar eller för hög temperatur, ojämn vattentillgång eller felaktig gödning.
Svar på tråden Besk gurka