• Ella Mia

Vattenskadat fönster i badrummet! HJÄLP!!!

I vår nya bostadsrätt där vi håller på att flytta in sitter ett litet fönster alldeles bredvid duschen. Underdelen av fönsterkarmen har blivit vattenskadad. MDF:en har skivat sig och expanderat kraftigt i ena hörnet och hela skivan sitter lös lite lös så att vatten kan tränga in mellan skivan och våtrumsväven på väggen.

Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Vattenskadat fönster i badrummet! HJÄLP!!!
  • Ella Mia

Ingen händig som kan ge mig ett råd?

Skivan sitter så till att den är lätt att få loss. Vågar jag mig på att byta den själv och täta runt, med våtrumssilicon?

Ska ha en duschkabin i badrummet innan duschen används igen.

• Ella Mia

Men någon måste väl kunna tipsa!!

• koje

Jag hade nog tagit det med mäklaren o den förre ägaren för jag tror att sånt måste förra ägaren stå för men jag är inte säker

• Ella Mia
    koje skrev 2008-07-22 00:25:42 följande:
    Jag hade nog tagit det med mäklaren o den förre ägaren för jag tror att sånt måste förra ägaren stå för men jag är inte säker
    Alltså, nej det var inget dolt fel. Vi såg det när vi tittade på lägenheten och pratade med både mäklaren och och säljaren. Var medvetna om det när vi köpte lägenheten. Undrar bara om någon kunnig kan tipsa om det duger med vanlig MDF och våtrumssilicon, eller om vi bör ta dit någon med våtrumsbehörighet.
  • koje

jag hade nog hört med nån som verkligen kan den saken

• wulfenia

Vi har själv haft samma problem, ett fönster i anslutning till dusch och jag kan bara säga att har det väl kommit in fukt så sprider det sig fort och fönsterkarmen murknar. Sen har ni möglet som kommer krypande!
    Nu bytte vi alla våra fönster i huset i vintras och det var nog på tiden i badrummet.. hantverkaren höll på att fastna flera gånger när han skulle såga ut badrumsfönstret, så murket var det utav fukt som "råkat" krypa in emellan. För stunden håller vi på att flytta bort duschen från fönstret för att inte få samma problem igen.

Har ni tur så har det inte gått så långt som det gick för oss men om ni nu skall fixa till runt fönstret så gör det ordentligt. Mitt råd: Ta bort hela fönsterkarmen runt för att se så att där inte finns fukt el röta, så ni inte stänger det inne.. Sen sätter ni dit det igen och tar silikon runt!

Lycka till!

• Ella Mia
    wulfenia skrev 2008-07-22 11:36:29 följande:
    Mitt råd: Ta bort hela fönsterkarmen runt för att se så att där inte finns fukt el röta, så ni inte stänger det inne.. Sen sätter ni dit det igen och tar silikon runt!Lycka till!
    Det var ett bra tips om att ta bort hela karmen och kolla efter. Ska vi nog göra.

Ett elände med fönster i anslutning till dusch. Vet flera som haft liknande problem. Vi ska skaffa en duschkabin så småningom. Så länge kommer vi att använda det andra badrummet.
Svar på tråden Vattenskadat fönster i badrummet! HJÄLP!!!