• Ella Mia

Vad kan badrumsrenovering kosta??

Vad kan det kosta att renovera ett ca 4 kvm stort badrum ,ed dusch och toalett om man vill ha våtrumsväv på väggarna, plastmatta, nya rör, nytt element, billigare dusckabin och någorlunda billigt handfat, underskåp och överskåp från typ IKEA???

Jag menar alltså om man låter hantverkare sätta väv, lägga matta och rörabetet.

Har köpt en bostadsrätt där vi inte tänkt renovera badrum, men nu när vi väl ska flytta in känns befintliga badrummet såå sunkigt!

• Svar på tråden Vad kan badrumsrenovering kosta??
  • Fossing77

det kan ju gå loss på hur mycket som helst. se till att få en attans bra hantverkare som ger en offert och sedan håller sig till den utan att salta räkningen. de är luriga de där.. Flört vi ska renovera hus snart så min sambo surfar mycket byggsidor, här är hans favoriter:

www.byggmax.se

www.byggahemma.se

www.interkakel.se

kolla lite där och räkna på materialet själv. så ser du ju hur rimlig hantverkarens offert är sedan. Glad

• Lolagumman

Ella Mia: Det blir dyrt!!! Hantverkarna kostar ju endel så jag tror inte det spelar så stor roll ifall man väljer kakel eller våtrumstapet i slutändan. Vi har inte riktigt våga räkna ut hur dyrt det blev när vi renoverade badrummet men inte var det billigt. Hantverkaren höll på i flera veckor... Skulle gissa att det blev närmare 100 000. då är vårt badrum mycket större än ert och vi valde att göra det helkaklat.

• Björkman

Mitt raka svar är: SVINDYRT!

• FruMähler

Vi rev själva..å hantvärkare satte matta på golv och väggarna 15 m2 å det kostade oss lite över 9 000 ...imorgon ska vi köpa nytta badkar...nytt handfat å se där..så billig och snyggt som möjligt...om de kan va till någon hjälp..

• FruMähler
    Lolagumman skrev 2008-07-19 20:02:03 följande:
    Ella Mia: Det blir dyrt!!! Hantverkarna kostar ju endel så jag tror inte det spelar så stor roll ifall man väljer kakel eller våtrumstapet i slutändan. Vi har inte riktigt våga räkna ut hur dyrt det blev när vi renoverade badrummet men inte var det billigt. Hantverkaren höll på i flera veckor... Skulle gissa att det blev närmare 100 000. då är vårt badrum mycket större än ert och vi valde att göra det helkaklat.
    jo kakel tar ju tid och kostar mer än väv å matta...vi hade matläggare här 8 timmar...
  • Lolagumman
    FruMähler skrev 2008-07-19 20:09:40 följande:
    jo kakel tar ju tid och kostar mer än väv å matta...vi hade matläggare här 8 timmar...
    vår hantverkare var här i flera veckor... men då gjorde han även annat än badrummet. Kommer ihåg att hans räkning var runt 70 000 men då gjorde han även iordning en liten toalett, kaklade golvet i hallen, kaklade golvet i bastun, satte in golv i några rum och fixade taklister i hela huset. Så själva arbetskostnaden för badrummet var väl kanske 30-40 000.
  • Ella Mia
    FruMähler skrev 2008-07-19 20:08:13 följande:
    Vi rev själva..å hantvärkare satte matta på golv och väggarna 15 m2 å det kostade oss lite över 9 000 ...imorgon ska vi köpa nytta badkar...nytt handfat å se där..så billig och snyggt som möjligt...om de kan va till någon hjälp..
    Hur mycket räknar ni med att det kommer att gå på totalt?
  • Fossing77

min bror fixade sitt badrum själv... det blev ändå tokdyrt. iofs ett hyfsat stort badrum men han kröp närmare 100 000 med lite hjälp av hantverkare..

• Ella Mia

Mina svärföräldrar renoverade ett lite större badrum, med våtrumsmatta på väggar och i tak. Köpte ganska billiga möbler, porslin och duschväggar. Det gick på 40-50 tusen, inkl jobb å allt, men då gjorde de en del rivning å vissa grejer som inte kräver badrumsbehörighet själva.

Har tänkt begär offerter från några olika ställen, men kul å höra lite här först vad ni tror.

• FruMähler

max 30 000 men då känner vi rörisen...å han ska ha bara nån lapp för sitt arnete å då byter vi alla synliga rör...
    badkaret köper vi på silvan för 3500...sedan har vi inte bestämmt resten..

• Ella Mia
    FruMähler skrev 2008-07-19 20:19:20 följande:
    max 30 000 men då känner vi rörisen...å han ska ha bara nån lapp för sitt arnete å då byter vi alla synliga rör...badkaret köper vi på silvan för 3500...sedan har vi inte bestämmt resten..
    Jag hade hoppats att vi skulle kunna fixa det för 30-35 000, men känner ingen röris...
  • LittleMermaid

Ska ni inte kakla? Bara våtrumstapet och nytt klinkers + porslin så lär det inte gå på mer än 40'- 50'... Oj, nu såg jag att ni ska ha plastmatta oxå (hmmmm... varför?) Men säg närmre 40' då! Så tror jag definitivt ni räknat högt!

Sen beror det ju på demonteringen oxå - sitter det kakel/klinkers där idag? Ni kan ju släpa ut badkar/duschkabin/inredning och sånt mög själv så slipper ni någon arbetstimma där!

• Smaka Smaskens

Såg i ett reklamblad där vi bor, om ett erbjudande på ca 9000, då ingick allt med våtrumsmatta och porslin. Gjort av hantverkare.

Vårat gick på ca 30 med kakel och massagedusch.

(¯`'?.¸.?:*¨¨*:?.ღ.?:*¨¨*:?.. Jonatan 010206 & Jesper 030418 ..?:*¨¨*:?.ღ.?:*¨¨*:?.¸.?'´´¯)
  • Tessideluxe

Vi har räknat med 50.000 kronor för vårt badrum. Det är ca 3.5 kvadrat och ska ha kaklat golv, kakel på väggarna, duschhörn (två dörrar som man stänger), toalett och handfat. Jag tror vi kommer att komma undan med det.
    Ni borde komma under 40.000 absolut för ett så litet badrum och med den inredning ni tänkt er.

Tänk på att ta in många offerter så ni får den billigaste hantverkaren (som ändå är bra). Det kan verkligen löna sig. Jag och min kille håller på att renovera huset vi bor i. Vi skulle dra nya rör i köket, lägga nytt golv på övervåningen samt fixa knarr i en trappa. Den första vi frågade skulle ha 25000 för detta. Han som sedan gjorde det tog 15000. De 10000 vi sparade kan man ju göra roligare saker för... Samma sak med våra nya dörrar. Ett företag ville ha 50.000 för två dörrar. Helt sjukt. Nu kommer det att kosta 20.000. Fortfarande skitdyrt men det billigaste förtaget vi hittat ändå.

Svar på tråden Vad kan badrumsrenovering kosta??