• JoWiAn

Hur många steg om dagen?

Hur många steg ska man minst ta på en dag´????

Har införskaffat mig en stegräknare och går o går.

• Svar på tråden Hur många steg om dagen?
  • Petrah

Dt sägs att man ska ta 10000 steg om dagen för att må bra och 13000 steg för att gå ner i vikt.
    Rätta mig om jag har fel nån?!

Wild, Raw and Beautiful
  • Lolagumman

10 000 steg har jag också hört. Man får nog ligga i lite för att nå 10 000 steg. Jag hade stegräknare på mig i en månad varje dag. Mitt mål var att nå 10000 steg i genomsnitt varje vecka. Då fick jag verkligen ligga i och ta långa promenader för att klara det! ... men jag klarade det!!!

• Petrah

jag har gått 10200 steg idag bara  

Wild, Raw and Beautiful
  • Lolagumman
    Petrah skrev 2008-07-19 20:22:24 följande:
    jag har gått 10200 steg idag bara  
    det var ju bra gjort! Själv har jag inte haft stegräknare på mig idag... däremot har jag använt stegräknare så pass mycket så jag nu vet ungefär hur mycket steg jag har tagit. Idag uppskattar jag också att jag har tagit ca 10 000 steg. Då har jag tagit en hyfsat lång promenad, städat och sprungit efter en lite kille hela dagen... utomhus, vi har stora ytor att röra oss på i trädgården!
  • Petrah

jag har gått i Borås Djurpark då tog jag med stegräknaren för skoj skull. men ska man gå 10000 steg sammanhängande eller är dt lite då o då på en hel dag??

Wild, Raw and Beautiful
  • JoWiAn

Petrah: Jag tror att de är på hela dagen. Igår gick jag 10500 steg. Idag har jag bara hunnit med 9000. Jag har på mig den hela dagen. Men stannar man mkt så missar man ju de 6 första stegen ändå. Ränkar man ihop alla de så går man ju mkt mer än så.

Skriver upp varje dag vad jag går. Jag tycker de gör promenaderna roligare på nåt sätt. Spännande att se hur mkt man gått under dagen.

Blev lite sur när jag kom ner till affären idag och upptäckte att den att lite snett så jag missade alla steg till affären. Men kollade hur många de var hem så plusade på de nu på kvällen när jag tog av mig den.

Jag har ju hund så jag går en del småpromenader under dagen och de gör en hel del steg till slut.

• Petrah

Dt är ju bra räknar din ut kcal??

Wild, Raw and Beautiful
  • maadicken
    Petrah skrev 2008-07-19 20:10:27 följande:
    Dt sägs att man ska ta 10000 steg om dagen för att må bra och 13000 steg för att gå ner i vikt. Rätta mig om jag har fel nån?!
    hmmm... jag borde ju tappa massor med kilon då.... men kanske skulle man sluta äta alla onyttigheter oxå då...

när jag är ledig och har lämnat sonen på dagis och gått en runda med hunden är klockan ca 11 och jag är uppe i ca 7500 steg.
    går mycket varje dag, och landar oftast på över 20000 steg / dag, och då har jag inte räknaren på mig inomhus.

eftersom min kropp är van att jag går så mycket jämt så kanske jag måste dubbla stegen för att gå ner i vikt av att gå?
    ~~ LUKAS, mitt alldeles egna lilla mirakel~~ * 070222*
  • Petrah
    maadicken skrev 2008-07-20 00:28:28 följande:
    hmmm... jag borde ju tappa massor med kilon då.... men kanske skulle man sluta äta alla onyttigheter oxå då...när jag är ledig och har lämnat sonen på dagis och gått en runda med hunden är klockan ca 11 och jag är uppe i ca 7500 steg.går mycket varje dag, och landar oftast på över 20000 steg / dag, och då har jag inte räknaren på mig inomhus.eftersom min kropp är van att jag går så mycket jämt så kanske jag måste dubbla stegen för att gå ner i vikt av att gå?
    ja lite så känner jag med att kroppen är van vid att gå. jag går bara 13000 steg på jobbet varje dag har jag kollat och cyklar till jobbet varje dag ca 4 mil fram o tillbax. men stegräknaren funkar ju inte när jag cyklar, dt är surt.
    Wild, Raw and Beautiful
  • JoWiAn

Tyvärr är det så att kroppen vänjer sig vid saker efter hand. Man får utmanna med nya saker hhela tiden..
    .

• 3fraimsdotter
    Petrah skrev 2008-07-20 00:34:57 följande:
    ja lite så känner jag med att kroppen är van vid att gå. jag går bara 13000 steg på jobbet varje dag har jag kollat och cyklar till jobbet varje dag ca 4 mil fram o tillbax. men stegräknaren funkar ju inte när jag cyklar, dt är surt.
    www.stegraknare.se/omvandla

^ Gå in där och kolla hur många steg som cykling ger. Man kan bli förvånad som jag blev när jag räknade om mitt jobb med cyklingen till och från jobbet... Jag jobbade förut med trädgårdskötsel som är rätt tungt och väldigt fysiskt (speciellt när man har träljobben för man är längst ner i hackordningen) och fick en chock när jag gjorde omräkningen och kom upp i motsvarande 59.000 steg på en arbetsdag med cyklingen... Inte undra på att jag tycker att jag inte gööör något när jag går 20.000 steg å en dag! *skrattar*
  • 3fraimsdotter

Glömde skriva att om man är under 40 säger de senaste rönen att man ska gå 12.000 steg för att behålla vikten. Över 40 räcker 11.000 steg. Detta gäller kvinnor då. Vill man gå ner i vikt får man alltså pinna på mer än så.

• Petrah

jag får väl pinna på med 1234900000000 steg om dagen nu så som jag har ätit denna veckan, usch vilken ångest jag har. bläääääää......

Wild, Raw and Beautiful
  • Calylite

tyckte inte de var svårt att komma upp i 10tusen om dagen, då jag hade på mig min så gick ja genomnsnitt 13tusen per dag. Men så har jag hund så kanske därför de kändes inte så svårt

• Petrah
    på jobbet går jag runt 12-13000 steg om dagen. så där är inget svårt alls. men just nu är min motivation borta måste ta nya tag nästa vecka.
    Wild, Raw and Beautiful
  • 3fraimsdotter

Det går alltid att komma igen. En svacka har alla ibland och det är inget misslyckande! :)

Idag hittills över 15 800 iaf. Men jag var trööött idag. Hela dagen var seg banne mig.

Svar på tråden Hur många steg om dagen?